Přinesla koronavirová omezení nějaké změny i na české silnice?

Nepochybně ano. Lidé, kteří před pandemií dojížděli do velkých měst linkovými autobusy, teď častěji jezdí autem. Ale to, co má na provoz mnohem větší vliv, je výrazný nárůst přepravních služeb. A to na silnice vnáší jakýsi prvek napětí.

Kvůli tomu, že řidiči pospíchají, aby dojeli včas?

A nejenom to. Většinou je na ně vyvíjen tlak ze strany zaměstnavatele, takže bývají nervóznější, obzvlášť ti, kteří převážejí rychle se kazící zboží. A také se na silnicích výrazněji prosazují.

Zároveň se ale v provozu - obzvlášť poslední dva týdny - pohybuje více policistů…

To je velmi zajímavý fenomén, který by stálo za to víc prozkoumat. Zatím k tomu nemáme žádná tvrdá data, ale myslím si, že to určitě má alespoň nepatrný vliv na ukázněnost řidičů. Vznikla tím totiž překážka v dopravě, na kterou nejsme zvyklí. Naposledy taková byla na hranicích, když ještě nefungoval schengenský prostor. Teď ji máme na pomezí okresů, víme, že na nějakém místě budeme muset zastavit…

Není to ale pro řidiče spíš důvod k rozčilení? Nelze si nevšimnout toho, že lidem už jsou opatření dost proti srsti.

Já si nemyslím, že by se hněv řidičů z vládních omezení nějak obracel vůči policistům. Naopak jsem slyšela, že jim řidiči ty první dny vozili na stanoviště buchty a koláče.

Ale nemůžete popřít, že většina lidí je kvůli pandemii nervóznější, možná i agresivnější.

To taky nepopírám. Obzvlášť na ženy se to tak navalilo, že zcela jistě pociťují minimálně nějaké pnutí. Řidiči jsou určitě ve větší nepohodě než před pandemií, hůř se soustředí. A pokud mají závažnější psychické problémy, může to způsobovat jakousi potřebu vybití.

Takže podle toho, co říkáte, vzniká agresivita za volantem kvůli tomu, že si do řízení promítáme problémy všedního života, je to tak?