Pondělí 17. června 2024
Svátek slaví Adolf, zítra Milan
Oblačno 25°C

Oblíbená Fabia Combi končí! Škodovka: Důvodem je extrémně přísná emisní norma EU

Autor: ČTK, for - 
24. srpna 2021
16:16

Automobilka Škoda Auto přestane vyrábět model Fabia ve variantě Combi. Důvodem jsou přísné emisní limity, kvůli kterým musí vyrábět více elektromobilů. Firma to dnes oznámila v dopise zaměstnancům, který má ČTK k dispozici. Kdy se přestane Fabia Combi vyrábět, není zřejmé. Další podrobnosti ČTK zjišťuje.

„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem,“ uvedla Škoda Auto.

Škoda loni celosvětově dodala zákazníkům 39.589 fabií v provedení Combi, což představuje meziroční pokles o 31 procent. Prodloužená verze se na celkovém prodeji modelu podílela 37,5 procenta. Model Fabia loni zaznamenal celkově pokles odbytu o 39 procent. Důvodem mohlo být podle expertů očekávání nové generace, kterou Škoda uvedla letos, i růst prodejů dalších menším modelů Scala a Kamiq. Prodej Scaly loni rostl o 62 procent a v případě Kamiqu se zdvojnásobil.

Emisní normy táhnou náklady nahoru

Evropská komise v červenci představila takzvanou Zelenou dohodu pro Evropu, plán na ochranu klimatu, který má unijní státy nasměrovat ke splnění přísnějších emisních cílů v roce 2030. Obsahuje mimo jiné i cíle pro zavedení elektromobility.

Dodržení nové emisní normy je podle automobilky spjato s velmi vysokými náklady. „Společně jsme se proto rozhodli, že budeme důsledně investovat do budoucnosti a že se včas rozloučíme s modely se spalovacím motorem, jako je Škoda Fabia Combi,“ stojí v dopise zaměstnancům.

Člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn řekl dnes v rozhovoru pro Lidové noviny, že v automobilce má od roku 2030 připadat 50 až 70 procent prodejů na auta s elektrickým pohonem. Připustil ale, že na některých trzích škodovky bude nástup elektromobility pomalejší. Předpokládá, že cena elektromobilů se bude postupně snižovat, naopak jejich uživatelská přívětivost vzroste.

Video  Škoda Auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?  - Videohub
Video se připravuje ...

Poprvé v historii ponese Škoda Auto v koncernu Volkswagen v budoucnu odpovědnost za vývoj celé jedné platformy, která se uplatní na celém světě – jedná se o platformu MQB-A0 Global. Pokračovat bude také v produkci elektromobilů. Začátkem příštího roku chce představit elektromobil Enyaq iV Coupe. Plánuje uvedení také tří dalších elektromobilů.

Emisním limitům se musí přizpůsobovat také jihokorejská automobilka Hyundai ve svém závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. „V Nošovicích jsme v loňském roce inovovali celou modelovou řadu včetně zahájení výroby čistě elektrického modelu Kona i nové generace SUV Tucson s hybridním i plug-in hybridním pohonem a všechny naše modely splňují nejpřísnější emisní limity,“ řekl ČTK mluvčí Hyundai v Nošovicích Petr Michník.

Hyundai má podle něj v oblasti bezemisní mobility nejširší nabídku pohonných jednotek, elektrických či vodíkových. „Počínaje letos představeným revolučním elektromobilem Ioniq 5 plánuje značka Hyundai uvést na trh do roku 2025 nejméně 12 nových čistě elektrických modelů,“ dodal.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

st.rec ( 28. srpna 2021 11:26 )

Za prvé - nic se nejmenuje Škodovka,to opět soudruzi z Plesku lžou!
A když už někdo žádá snížit emise,proč Evropská Rada a Komise nežádají zakázat všechny auto-moto závody? Zakázali už 1000wattové vysavače i žárovky...

Stano1963 ( 25. srpna 2021 11:39 )

mohli dál vyrábět menší plynová auta, tam jsou zplodiny a CO2 nižší než u benzínu

krtek. ( 24. srpna 2021 20:05 )

Kupují to firmy jako servisni auta, chvíli kupovali i Roomstry, když je přestali dělat, tak je nahradili Dacií Dokker

Ge03 ( 24. srpna 2021 17:06 )

Je škoda že si necháme diktovat jak to bude do budoucna.Meli by jsem jít svoji cestou úplně elektrické auto je podle mě totální nesmysl,ještě chápu plug in hybrid do města na elektřinu ale mimo město normálně na spalovací motor nedovedu si představit že pojedu do Ostravy a budu muset třikrát dobíjet a hlavně kde dobíjet to bude ten největší problém.

viho ( 24. srpna 2021 16:52 )

Všechny generace Fabie vypadaly divně a těžko říct, proč je lidé kupovali, protože i technicky to nebyl žádný zázrak. Nejobvyklejší motor HTP měl spotřebu jak o třídu větší auto a schopnost se zadřít do 100 tisíc km. Nejlepší design Škodovek dokázal vytvořit asi Jozef Kabaň, ten už tam ale nepracuje. A je to vidět na tom hororovém čínském designu současných Škodovek. Takže možná dobře, že nová Fabia Combi už nebude, aby se jí lidé nemuseli lekat. Stačí nová Octavia, která s těmi podivnými křivkami a výřezy vypadá opravdu děsivě. Chápu, že Číňanům se to možná líbí, ale evropané mají přecejenom jiný vkus.

Zobrazit celou diskusi