„Jako dosud budou likvidátoři pojišťoven u sporných případů přihlížet také k případné fotodokumentaci či svědeckým výpovědím,“ řekla Blesku Dagmar Koutská z České pojišťovny.

V základních bodech vám poradíme, na co si dát pozor, jak odhadnout škodu a jak postupovat po nehodě. Zároveň přinášíme formulář, který si můžete vystřihnout, dvakrát zkopírovat a všechny tři papíry vozit sebou v autě, jak to nyní zákon vyžaduje.

Fotogalerie
1 fotografie


Nepoznáte škodu za 100 tisíc?
Nebudete-li si jisti výší škody, policii raději zavolejte! Nic vám za to nehrozí a ona přijet musí. Jinak je policii vždy nutné volat při zranění některého z účastníků nehody, je-li někdo z viníků opilý, pod vlivem drog nebo nechce spolupracovat na dohodě. Policii volejte také v případě, že byl poškozen veřejný majetek.

Pozor na hodně špatný odhad
Sankce od policie ani pojišťovny vám nehrozí, ani když škodu podceníte a až v servisu vám řeknou, že je vyšší než 100 000 Kč. Poté co nejdříve volejte likvidátora pojišťovny, aby si přijel vůz prohlédnout. Bude-li škoda vyšší o pár desítek tisíc korun, nic se neděje. Bude-li to jednou tolik, než je limit pro přivolání policie – tedy 200 tisíc – pojišťovna již začne prošetřovat, nejde-li o pojistný podvod!

Víte, kolik stojí náhradní díly?

Velmi užitečné je také vědět, kolik stojí na váš vůz nejčastěji poškozené díly, nárazníky, světla, blatník či dveře. K tomu si ale v duchu připočtěte také práci za opravu v autoservisu, která vám celkovou cifru pro pojišťovnu výrazně navýší. Stojí-li blatník např. 4000 Kč, pak si připočtěte 3 hodiny práce mechanika, 1 hodinu klempířské práce a závěrečné lakování – tedy cca 10 000 Kč navrch!

Pozor na překřížení dílů
Při »malém ťuknutí« nesmí dojít k přerušení spáry např. mezi kapotou a blatníkem, dveřmi a blatníkem nebo na prostředním sloupku mezi dveřmi. Při ráně zepředu z boku zkontrolujte protilehlou stranu kapoty, není-li natlačená na blatník. Kapota musí jít otevřít a čelní stěna s chladičem nesmí být nacpaná na motor. To by již hraničilo se škodou nad 100 000 Kč.

Zrádný zadní nárazník
Při »ťukanci« zezadu se může zdát, že vše utlumil nárazník. Mnohdy se ale teprve po jeho odstranění ukážou závažné škody – utržené držáky, poškozená výztuha, zapříčený kufr. V prvé řadě zkontrolujte, jestli jdou otevřít zadní dveře a jestli se neobjevila boule na blatníku u dveří. Podívejte se do kufru, jestli není plech natlačen na rezervu uloženou v podlaze – to by již značilo znatelně dražší »ťukanec«.

Varovné znamení – boule na střeše
Jsou-li při nárazu z boku promáčklé jen dveře, nic moc se neděje. Špatné znamení je vyboulená střecha a zadní sloupky. To si totiž žádá výměnu karoserie, která se dnes již prakticky nedělá. Pojišťovny takto havarované auto rovnou odepisují!

Dražší auta – dražší oprava
U dražších aut se nejčastěji jedná o poškození chladičů, náprav, airbagů a především motoru. Pozor si dejte na drahé xenonové světlomety! Výměna jednoho např. na Škodu Superb představuje náklady ve výši asi 10 tisíc korun!

Levnější auta – nižší škoda
U levnějších aut jde o škodu do 30 tisíc především u poničených nárazníků, světlometů nebo zadní lampy. Podmínkou nízké škody je také malá plocha pro lakování. U 50tisícové škody se ke zmíněným dílům přidává ještě rám masky nebo zadní čelo, případně kapota nebo zadní dveře. K tomu si připočtěte lakování většího rozsahu. Do limitu 100 tisíc se vejde také havárie s poškozením chladičů (vozy s klimatizací), ventilátorů nebo náprava (ramena, nápravnice, poloosy), případně vystřelené airbagy.

Totální likvidace auta - odpis

U levných aut (pod 150 tisíc Kč) hrozí, že by škoda mohla znamenat »totálku«, kdy pojišťovna prohlásí, že by oprava byla dražší než celé auto. Pak máte možnost do tří dnů po nehodě nabídnout auto v aukci na speciálních internetových stránkách k prodeji na náhradní díly. Obchodníci za něj nabídnout určitou částku a pojišťovna vám zase nabídne vyplatit rozdíl mezi touto nejvyšší aukční nabídkou a aktuální tržní cenou vozidla. A vy se můžete rozhodnout – přijmout nabídku z aukce a auto prodat, nebo se nechat vyplatit pojišťovnou a auto ještě nechat opravit.


Co dělat po bouračce

Pokud není řidič povinen hlásit dopravní nehodu policii, musí se s druhým účastníkem nehody dohodnout na zavinění. Není-li druhá strana k dohodě svolná, měl by se řidič, který se cítí být poškozen, pokusit získat výpovědi svědků. V takovém případě je také nutné přivolat policii, i když je škoda nižší než 100 tisíc korun!

Pokud se řidiči dohodnou, pak je nutné sepsat »Záznam o dopravní nehodě« na formuláři, který s sebou bude muset od ledna 2009 každý řidič vozit. Jeho vzor přikládáme v dnešní příloze, i ten je možné použít jako doklad pro pojišťovnu! Lepší je však vyzvednout si tento tiskopis v jakékoliv pojišťovně, dostanete ho také při uzavírání povinného ručení, protože jako originál je průklepový, se dvěma kopiemi – pro vás a druhou stranu účastnou nehody. Originální strana je určena pojišťovně.

Jste-li to vy, kdo odpovídá za škodu způsobenou provozem vozidla, doložte bez zbytečného odkladu poškozenému údaje, které potřebuje k náhradě škody. Písemně, telefonicky nebo e-mailem oznamte škodu své pojišťovně. Pojišťovna nároky poškozených uhradí zpravidla tak, že žádnou další vaši spolupráci nebude potřebovat.

Potřebujete-li poradit, hlavně při nehodě v cizině, volejte asistenční službu své pojišťovny. Také při nehodě v cizině vyplňujete tiskopis, jehož vzor přikládáme a který je ve vašem voze od Nového roku povinný!

Při vyplňování »Záznamu o dopravní nehodě« dávejte pozor na otázky v bodě 8, které se vztahují na vaše doklady o pojištění (číslo dokladu o pojištění odpovědnosti, případně zelené karty), a v bodě 9, které se vztahují k vašemu řidičskému průkazu. Označte přesně místo střetu (bod 10) a křížkem variantu (1–17), která se týká vaší nehody (bod 12), a nezapomeňte vyhotovit nákres nehody (bod 13).

Také eventuální svědci nehody se mohou stát klíčovými! Zjistěte a ve formuláři uveďte jejich jména a adresy, zejména pokud se váš názor liší od ostatních účastníků nehody.

Podepište »Záznam o dopravní nehodě« a nechte jej podepsat i druhého řidiče. Jeden průklep odevzdejte druhému účastníkovi, jednu kopii si ponechte a originál předejte vašemu pojistiteli.

Při oznámení nehody pojišťovně nezapomeňte uvést, kde a kdy by mohlo být vozidlo prohlédnuto odborníkem, který přijde ohodnotit výši škody na vašem autě.

Formulář záznamu o dopravní nehodě najdete zde.

O velkých změnách pro řidiče v roce 2009 čtěte zde.
Kolik nás bude stát povinné ručení v roce 2009 čtěte zde.