Jen tři pojišťovny – Dolnorakouská, Uniqa a Wüstenrot – zatím oznámily, že jejich sazby se nebudou navyšovat. Česká pojišťovna, ČSOB, Generali, Triglav, Axa či Kooperativa rozhodně navyšovat budou!

Novela zákona o povinném ručení z června tohoto roku stanovila navýšení základních limitů krytí na 35 milionů při škodách na majetku a 35 milionů při škodách na zdraví. Uvedené limity jsou nejnižší možné, neboť na trhu existují také pojišťovny, které v základu nabízí hned 50milionové krytí.

Za poměrně malý příplatek je možné limity navýšit až na 100 milionů korun. Od nového roku přestává také platit doklad o pojištění, nově řidič prokazuje pojištění svého vozu pouze zelenou kartou.

Škody, které lze pokrýt, jsou rozbitá vozidla, poničené silnice a svodidla, výjezdy hasičů, ale také například ušlý zisk, náhradní vozidlo apod. U škod na zdraví jsou jednotlivé limity vztaženy na každého zraněného vyjma řidiče (zde je možné sjednat dodatečné připojištění), z pojištění je pak následně hrazeno bolestné, léčba v nemocnici, trvalé následky, snížení společenského uplatnění a jiné.

Asistenční služby jsou standardně k povinnému ručení poskytovány zdarma, pozor však na jejich rozsah. Pokud jezdíte často, pak vás bude jejich kvalita zajímat pravděpodobně podrobněji. K základním službám náleží pomoc při nehodě v rámci ČR. Tuto službu nabízí prakticky bez výjimky všechny pojišťovny.

Pokud jste se svou stávající pojišťovnou nespokojeni, nezapomeňte, že smlouvu o povinném ručení můžete vypovědět vždy nejpozději 6 týdnů před výročním dnem nebo splatností. Přesné podmínky naleznete v pojistné smlouvě nebo na infolinkách pojišťoven.

Neplatíte povinné ručení na registrované auto? Hrozí vám pokuta 18 000 korun!

V současnosti je v Česku registrováno kolem 850 tisíc vozidel, na které jejich majitelé a provozovatelé neplatí povinné ručení. A ročně způsobí škodu za půl miliardy korun! Od nového roku mají smůlu.

Pokud za tato vozidla pojistku nezaplatí, nebo vozidla neodhlásí, budou muset České kanceláři pojistitelů (ČKP) zaplatit příspěvek za dobu, po kterou bylo nepojištěné vozidlo provozováno. A jsou to pořádné sumy!

Výše příspěvku, lépe řečeno pokuty, je stanovena denní sazbou podle druhu vozidla (viz tabulka) po dobu, kdy bylo bez pojištění provozováno. Povinnost platit má majitel, ale také provozovatel auta, který je nebo by měl být zapsán v registru silničních vozidel.

Tak například za provozování favorita, felicie nebo fabie s motorem do 1850 ccm (což je většina) bez povinného ručení po dobu 365 dnů zaplatíte 18 250 Kč! To je skoro 5x víc, než by se za stejné vozidlo jinak zaplatilo na povinném ručení, které by činilo něco kolem 4000 Kč!

Vlastníky a provozovatele nepojištěných vozidel vyzve počátkem příštího roku ČKP písemně k úhradě příspěvku – a to za každý nepojištěný den od ledna 2009!

Vyhnout se navyšující bude možné jen úhradou povinného ručení nebo vyřazením nepoužívaného vozidla z registru vozidel. Na internetu si můžete srovnat nabídky povinného ručení u jednotlivých pojišťoven např. na http://srovnavac.mesec.cz, nebo www.srovnavac.cz/povinne-ruceni-porovnani.

Jinak bude pokutu nutné zaplatit ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení písemné výzvy Kanceláře. Povinnost uhradit příspěvek nevznikne, pokud ve lhůtě 30 dnů po doručení výzvy prokážete, že vozidlo nebylo provozováno v rozporu se zákonem.

Může totiž nastat situace, kdy vozidlo nebylo provozováno k jízdě, ani nikde zaparkováno či odstaveno, protože již reálně přestalo existovat nebo nebylo vůbec jízdy schopné.

Příspěvek půjde do garančního fondu České kanceláře pojistitelů a budou z něj vypláceny škody za dopravní nehody, způsobené nepojištěnými vozidly.


Výše denní sazby příspěvku podle druhu vozidla
motocykl s objemem válců motoru do 350 cm3 20 Kč (denní sazba)
motocykl s objemem válců motoru nad 350 cm3 30 Kč
osobní auto s objemem válců motoru do 1850 cm3 50 Kč
osobní auto s objemem válců motoru nad 1850 cm3 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní auto do 12 t, přípojné vozidlo 3,5 t–10 t 130 Kč
tahač, nákladní auto nad 12 t, přípojné vozidlo nad 10 t 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo do 3,5 t 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč


V roce 2009 bude povinné ručení existovat již devět let a i nový rok přináší mnohé změny. Jen tři pojišťovny – Dolnorakouská, Uniqa a Wüstenrot – zatím oznámily, že jejich sazby se nebudou navyšovat. Česká pojišťovna, ČSOB, Generali, Triglav, Axa či Kooperativa rozhodně navyšovat budou!

Novela zákona o povinném ručení z června tohoto roku stanovila navýšení základních limitů krytí na 35 milionů při škodách na majetku a 35 milionů při škodách na zdraví. Uvedené limity jsou nejnižší možné, neboť na trhu existují také pojišťovny, které v základu nabízí hned 50milionové krytí. Za poměrně malý příplatek je možné limity navýšit až na 100 milionů korun. Od nového roku přestává také platit doklad o pojištění, nově řidič prokazuje pojištění svého vozu pouze zelenou kartou.

Škody, které lze pokrýt, jsou rozbitá vozidla, poničené silnice a svodidla, výjezdy hasičů, ale také například ušlý zisk, náhradní vozidlo apod. U škod na zdraví jsou jednotlivé limity vztaženy na každého zraněného vyjma řidiče (zde je možné sjednat dodatečné připojištění), z pojištění je pak následně hrazeno bolestné, léčba v nemocnici, trvalé následky, snížení společenského uplatnění a jiné.

Asistenční služby jsou standardně k povinnému ručení poskytovány zdarma, pozor však na jejich rozsah. Pokud jezdíte často, pak vás bude jejich kvalita zajímat pravděpodobně podrobněji. K základním službám náleží pomoc při nehodě v rámci ČR. Tuto službu nabízí prakticky bez výjimky všechny pojišťovny.

Pokud jste se svou stávající pojišťovnou nespokojeni, nezapomeňte, že smlouvu o povinném ručení můžete vypovědět vždy nejpozději 6 týdnů před výročním dnem nebo splatností. Přesné podmínky naleznete v pojistné smlouvě nebo na infolinkách pojišťoven.


Kompletní vrak zničí zadarmo

Dosloužilo již vaše staré »přibližovadlo« nebo se stalo neprodejným díky novým ekologickým poplatkům? Co s ním? Můžete ho nechat ještě nějaký čas rezivět v garáži, nakonec vám stejně ale nezbude než ho ekologicky zlikvidovat a poté odhlásit z registru vozidel. Jak na to?

Recyklace ojetého automobilu, tedy jeho ekologické rozebrání s využitím získaného materiálu, je podle zákona zdarma. Auto nemusí být pojízdné, ale musí být kompletní! Pokud v něm již chybí některé díly, může recyklační fi rma od posledního majitele vyžadovat nějakou peněžní úhradu. Na internetu naleznete mnoho specializovaných vrakovišť aut, stačí si vybrat dle typu vozidla a vaší dostupnosti. Mezi služby, které autovrakoviště nabízí, je on-line objednávka likvidace, odvoz vraku, případně jeho přistavění na dohodnutou provozovnu.

Podle zákona vám následně musí recyklační firma vydat potvrzení o ekologické likvidaci vašeho vozidla. Bez něj nemůžete auto odhlásit z registru vozidel! Někdy jsou to sama města, která v rámci »jarních úklidů« vývěskou oznámí, kam a kdy ve spolupráci s recyklační fi rmou přistaví odtahovač starých aut. I v tomto případě je samotná likvidace kompletního auta zdarma, majitelé nekompletních vraků si musí připlatit. Dále bývá nutné uhradit také poplatek za odvoz autovraku z místa sběru na místo ekologické likvidace.

Co je potřeba k vyřazení z registru vozidel?
Z vaší strany je při likvidaci auta potřeba prokázat se dokladem totožnosti (či plnou mocí od majitele) a velkým technickým průkazem vozidla. S potvrzením o převzetí autovraku do zařízení ke sběru autovraků pak již můžete na obecním úřadě obce s rozšířenou působností vozidlo trvale vyřadit z registru vozidel. K tomu potřebujete ještě vyplněnou žádost o vyřazení vozidla, tabulky s registrační značkou (SPZ), technický průkaz a malý technický průkaz (ORV). Doklad o likvidaci ze zahraničí platí i na území ČR. A pozor! Proces odhlášení auta z registrace s vystavením příslušného potvrzení je předpokladem také ke zrušení pojištění a povinného ručení. Povinné ručení je od 1. ledna povinné pro všechny vozy s platnou registrační značkou, i když už třeba léta nejezdí! A to pod sankcí až 300 Kč za každý jeden den neplacení povinného ručení!

O velkých změnách pro řidiče v roce 2009 čtěte zde.
Jak odhadovat škodu a postupovat při nehodě čtěte zde.