Kvůli zavedení ekopoplatků na »čoudící« auta se mnohé starší vozy stanou neprodejnými. Jinak se budou hlásit policii nehody a strážníci budou měřit rychlost dál. Ale jen když na sebe upozorní dopravní značkou s kamerou…

1. Ručení povinné pro všechny
Od Nového roku musí mít každé registrované vozidlo zaplacené povinné ručení. Vyhnout se placení bude možné jen vyřazením auta z registru vozidel. Pokud nebude registrované vozidlo pojištěno, Česká kancelář pojistitelů mu podle novely zákona vyměří sazbu podle typu vozidla 20 až 300 Kč denně! Za úhradu příspěvku odpovídá společně s majitelem vozidla také jeho provozovatel, není-li sám vlastníkem auta!

2. Ekopoplatky za »čoudící« auta
Při registraci aut (při jejich nákupu v zahraničí a při přeregistraci z jednoho majitele na druhého) se bude nově platit ekologický poplatek. A to za nesplnění nejnižší evropské normy výfukových emisí EURO 1, zavedené v roce 1992 či za plnění pouze normy EURO 1 a EURO 2, z roku 1996. Nejstarší typy vozidel (ty s karburátorem, Škoda 105, 120, Favorit, Trabant, Wartburg) se tak stanou prakticky neprodejné – poplatek totiž bude činit 10 000 Kč! Při splnění EURO 1 se bude platit ekopoplatek 5000 Kč, u EURA 2, zavedeného od roku 1996, zaplatíme 3000 Kč. Poplatek se nebude platit při plnění limitů EURA 3 (v platnosti od roku 2000) a vyšších, dále u veteránů a motocyklů. Poplatek platí kupující a za každý vůz se bude platit pouze jednou!

3. Oznamování nehod nad 100 000 Kč
Od Nového roku budeme Policii ČR volat k dopravní nehodě v případě, že škoda na některém z vozidel bude převyšovat 100 000 Kč nebo dojde ke škodě – a to v jakékoli výši – na majetku třetí osoby (např. k poškození zaparkovaného vozidla, přilehlé nemovitosti apod.) Převratnou změnou je hlavně to, že policii nebude nutné volat v případě, kdy půjde o škodu na vozidle, které sice je v majetku třetí osoby (např. leasingové společnosti, zaměstnavatele, ale třeba i někoho z rodiny), ale jeho řidič měl na nehodě účast.

4. Strážníci budou měřit rychlost, ale…
I po Novém roce bude nakonec moci obecní policie měřit rychlost vozidel. Změní se ale to že bude muset postupovat podle pokynů policie a měřit jen na místech, které jí určí. Počátek a konec měření označí přenosnými dopravními značkami s vyobrazenou kamerou a s nápisem »MĚŘENÍ RYCHLOSTI«, a »KONEC MĚŘENÍ RYCHLOSTI«. Strážníci tak budou i nadále rychle jedoucí vozidla zastavovat a řidiče blokově pokutovat.


Změny zavedené v roce 2008

* Dopravní značka »Zimní výbava«
Od července 2008 byly zavedeny dvě zcela nové příkazové dopravní značky »Zimní výbava« (c. C 15a) a »Zimní výbava – konec« (c. C 15b).

Značka »Zimní výbava « přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N 1(nákladní auta) v období od 1. listopadu do 30. dubna pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik. U aut do hmotnosti 3,5 tuny tak musí být v daném úseku hloubka dezénových drážek pneumatiky nejméně 4 mm na všech kolech a u aut těžších nejméně 6 mm. Použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů. Za značkou může být umístěna dodatková tabulka E 12 s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.

* Školení bezpečné jízdy pro vymazání bodů
Od 1. září 2008 byla zavedena možnost pro »bodované « řidiče, podrobit se tzv. školení bezpečné jízdy, za což jim budou odečteny 3 body. Školení bezpečné jízdy je dobrovolné a na náhrady řidiče. Někteří řidiči ale na kurzy bezpečné jízdy nemohou! Jde o ty, kteří už nasbírali 11 nebo dokonce 12 bodů, a o ty, jejichž celkové bodové konto je sice nižší, ale dopustili se jednání hodnoceného 6 nebo dokonce 7 body.

* Zdokonalování odbornosti řidičů profesionálů
Nová úprava sjednocuje povinná školení pro řidiče profesionály v rámci celé EU. Současně byl zaveden nový doklad s názvem »průkaz profesní způsobilosti řidiče «, kterým řidiči z povolání prokazují svou profesní způsobilost. Pro budoucí řidiče z povolání bylo zavedeno povinné vstupní školení v rozsahu 140 nebo 280 hodin (podle věku řidiče). Řidiči jsou povinni účastnit se pravidelného školení v rozsahu 35 hodin v průběhu 5 let, rozdělené do ročních sedmihodinových kurzů.

Kolik se zaplatí při nákupu auta splňující jen starší normy
Autor: Blesk

Chcete vědět, kolik nás bude stát povinné ručení v roce 2009 a co se starým vrakem? Čtěte zde.

Jak odhadovat škodu a postupovat při nehodě čtěte zde.