„Chtěli jsme klid a dovolenou vybírali především podle času odletu, aby to děti v pohodě zvládly,“ vzpomíná Pittnerová. „Ondrovi jsou čtyři, Míšovi bylo rok a půl a potřebuje spát přes den. Týden před začátkem dovolené nám čas změnili,“ popisuje maminka.

Noční můra

Místo 18. září v 10:50 letadlo odlétalo z řeckého Rhodosu až 19. září ve 2:05. „V pokynech bylo, že pokoj musíme opustit už v 11 hodin dopoledne, takže bylo jasné, že budeme muset někde venku čekat s dětmi 15 hodin na odlet,“ říká Pittnerová. „Na infolince cestovní kanceláře mi sdělili, že si můžu prodloužit pobyt za 2000 korun na noc, nebo že si to mám zkusit vykomunikovat s hotelem sama,“ dodává s tím, že platit dopředu za něco, co nezavinila, se jim nechtělo. Situaci se pokusila řešit hned po příletu na hotel. „V recepci mi řekli, že to, zda bude, nebo nebude pokoj volný, se dozvíme nejdřív 24 hodin před naším odletem,“ vzpomíná.

Štěstí se na ně usmálo jen částečně. Hotel jí nabídl za 45 euro jeden pokoj, ovšem jen do 19:00. „Vzali jsme to, aby si kluci odpočinuli alespoň po obědě. Jsou zvyklí ještě spát,“ vysvětluje Lucie. Později se dozvěděla, že kdyby se odlet odsunul až na 9 ráno, dostali by pokoj automaticky. Po nepříjemném zážitku se rozhodla věc řešit. „Ano, naštvalo mě, že takhle malé děti nechali sedět v noci na kufrech,“ přiznala Lucie.

Peníze za komplikace

Rozhodnutí nenechat věc být se nakonec Lucii vyplatilo. CK Fischer jí nabídla kompenzaci 10 tisíc korun i přesto, že možnost pozdějšího opuštění pokoje před odletem odmítla.

Odškodnění od CK Fischer

K posunutí odletu došlo podle mluvčího cestovní kanceláře Fischer změnou letového řádu. „Nestává se to často, ale provozním změnám se v letectví bohužel nedá 100% vyhnout,“ říká Jan Bezděk. „Klientku jsme o této změně dopředu informovali a omluvili se jí za komplikace. Klientka byla také informována o tom, že i po odhlášení z pokoje jí budou k dispozici prostory hotelu, místo na uskladnění zavazadel a all inclusive program. Možnost pozdějšího opuštění pokoje, které stojí 2500 Kč, klientka již před odletem odmítla,“ dodal.

„Uvědomujeme si, že pozdější odlet byl pro klientku komplikací, proto jsme se po návratu z dovolené domluvili na odpovídající finanční kompenzaci, kterou přijala,“ dodal.

Ombudsman Blesku: Jiný odlet, jiná pravidla

„S podobnými příběhy se poslední dobou setkávám často,“ říká Mgr. Jakub Keresteši. „Na smlouvě o zájezdu a v inzerci je uveden zcela jiný čas, než nakonec přijde v cestovních pokynech. Řešení se dělí na dvě větve podle rozhodnutí Evropského soudního dvora ve věci zpoždění a zrušení letů,“ přibližuje Ombudsman Blesku.

Bez odškodnění

První varianta je taková, že na smlouvě je uveden jiný čas, než který je nakonec uveden v pokynech, pak jsou klienti bez odškodnění. „Závazný je až čas doručený v tzv. „jiném důkazu“, kdy je již specifikováno číslo letu, místa příletu a odletu a časy. Tímto jiným důkazem jsou právě například pokyny k zájezdu, které zpravidla chodí týden před započetím zájezdu,“ říká Jakub Keresteši a rovnou doplňuje: „Jen pro upřesnění je třeba uvést, že většina CK uvádí letový řád na smlouvě jako předběžný.“

Podle Ombudsmana Blesku je druhou variantou změna již závazného letového řádu sděleného v pokynech. „Zde přichází v úvahu odškodnění ve výši 250 – 600 EUR podle vzdálenosti a zpoždění, případně uspíšení letu. Kompenzaci je pak možné požadovat po letecké společnosti, a to i v případě, že pořadatel zájezdu od leteckého dopravce potvrzení o času odletu a příletu tohoto letu neobdržel,“ doplnil.

Jak je to s odškodněním?

V případě, kdy se změnou odletu zájezd krátí, může cestující podle Ombudsmana Blesku požadovat po CK odškodnění, pokud však nikoli, je třeba brát v potaz, že první a poslední den jsou vyhrazeny na cestu. „Pokud dojde k situaci, kdy odlet změnila letecká společnost, je lepší žádat odškodnění po letecké společnosti. Pokud však nárok u letecké společnosti není, je možné podle frankfurtské tabulky požadovat po CK 5 % ceny jednoho dne za každou hodinu nad 4 hodiny zpoždění,“ vysvětluje Jakub Keresteši s tím, že v tomto konkrétním případě, kdy by zájezd na 7 nocí vyšel na 50 tisíc, tak by to bylo cca 4 tisíce korun. „Mnohem obvyklejší je však posun o několik málo hodin v rámci dne,“ dodal.

Ombudsman Blesku Mgr. Jakub Keresteši
Autor: archiv Blesku

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU? NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.

Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

Fotogalerie
6 fotografií

 

Video
Video se připravuje ...

Blesk Podcast: Saša (7) si Everest vyprosil, Zara (4) předbíhala dospělé, říká jejich otec pdc, bp, Červený