Lenka ráda běhá a chtěla ušetřit čas za chození do fitka, tak si na internetu objednala elektronický běžecký pás za výhodnou cenu 8000 korun, údajně byl skladem.
E-shop objednávku okamžitě potvrdil, pak se 14 dní nedělo nic. Lenka zavolala na informace, aby zjistila, jak to s objednávkou vypadá. „Nebyli schopni vysledovat, kde zásilka je, jen mi řekli, že je to německý výrobek, ať počkám,“ vypráví Lenka.
Když konečně zásilka dorazila, Lenka se hned první večer vrhla na běhání. Po pár uběhnutých metrech se pás pod nohama sroloval a celý přístroj byl horký. Lenka ho nechala odpočinout, pás narovnala a druhý den znovu zkoušela běhat. Po 15 minutách se ozvala rána a z motoru pod krytem vyšlehl blesk. „Motor shořel a vyhodilo to pojistky v celém domě,“ říká Lenka.
Už se nesnažila přístroj ani znovu zapnout a napsala prodejci, co se stalo. „Podle mne je tento výrobek doslova nebezpečný, nechci ho reklamovat, chci odstoupit od smlouvy a ať mi vrátí peníze,“ dodává Lenka. Prodejce si vyžádal čas na posouzení případu, ozval se po měsíci.
Odstoupení od smlouvy neuznal a poslal zásilku zpět Lence. Lenka zavolala do firmy, aby oznámila, že nechce ani opravený, ani nový výrobek. „Nechtěli mi říct žádné bližší informace, že prý se vše dočtu v protokolu, který je uvnitř balíku. Já ale balík nehodlala převzít,“ říká Lenka. Během konverzace zjistila, že posílají dokonce neopravený původní pás. Pokoušeli se balík dvakrát doručit. Dodavatel trval na tom, že si závadu způsobila sama.
„Pás jsem nepřevzala. Napsala jsem Ombudsmanovi Blesku a jeho týmu právníků a oni mi s celým problémem pomohli,“ říká Lenka. Právník poslal prodejci výzvu ke smíru, na tu nikdo nereagoval.
Co dělat, když balík nebo dopis nedorazí? Za zpožděný dopis jsem dostal peníze zpět, raduje se Vladimír (65).

Dalším krokem Ombudsmana Blesku byla předžalobní upomínka. Pár dní po doručení se firma ozvala s informací, že posílají paní Lence peníze na účet. Právník Novák doporučuje zboží po doručení vždy řádně zkontrolovat. Pokud neodpovídá tomu, za co jste zaplatili, zboží ihned reklamujte.
Nedejte se! Zboží klidně vraťte!
„Případ je příkladem toho, že pokud se spotřebitel nedá a bude trvat na svých právech, dočká se úspěšného vyřešení své situace,“ říká právník Petr Novák.
Pokud spotřebitel uzavírá kupní smlouvu přes internet, jedná se o smlouvu uzavřenou distančním způsobem, přičemž při takovém typu uzavíraní smluv má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů, a to i bez udání důvodu.
Výmluvy e-shopů, že od smlouvy nelze odstoupit a požadovat vrácení peněz a že zboží lze pouze opravit, jsou v takovém případě bezpředmětné. „Pokud tedy kupujete zboží přes e-shop a rozhodnete se ho vrátit, udělejte tak bezodkladně, nejpozději do 14 dnů od obdržení zboží,“ radí Novák.