Vyplynulo to z průzkumu, který provedly internetové servery Heureka.cz, Aukro.cz a Obchodni-dům.cz.
Internetový prodej je v Česku stále populárnější, Češi loni ve webových obchodech utratili 18 miliard korun, což bylo o čtyři miliardy více než o rok dříve. Letos se očekává růst na 22 miliard korun.
Přibližně 18 procent dotázaných hledá vánoční dárky v nabídce internetových obchodů, které znají nebo u kterých už nakoupili. Necelých 14 procent se obrací na internetové stránky nákupních rádců nebo srovnávačů cen.
Češi letos podle internetových obchodníků k Vánocům nejčastěji nakupují elektroniku a drobné domácí spotřebiče. "Obrovským hitem v loňském roce byly domácí pekárny, letos jsou to LCD televizory a fotorámečky," podotkl Petr Šebek ze serveru Obchodní-dům.cz.
Častým vánočním dárkem kupovaným na internetu jsou také parfémy. "Prodej parfémů vzroste o Vánocích oproti běžnému roku až o 700 procent," uvedla Hana Huntlová ze serveru Vivantis.cz. Češi si prostřednictvím internetu pořizují rovněž MP3 přehrávače, domácí kina, digitální fotoaparáty a navigace. Podle serveru Kasa.cz mezi dárky převažuje drobnější zboží v cenových relacích od 1000 do 2000 korun.
Jako hlavní důvod k nákupu na internetu Češi uvádějí především příznivou cenu zboží (84 procent účastníků průzkumu) a široký sortiment (66 procent). Motivací k nákupu na internetu jsou také slevy a speciální nabídky (71 procent).
Češi se podle něj internetu přestávají bát. Nákup na webu již vyzkoušelo více než 90 procent uživatelů internetu, přičemž téměř 50 procent z nich nakupuje alespoň jednou měsíčně.