God of War Ragnarök - trailer PlayStation

Sága God of War, která nás provází herním světem už od éry PlayStation 2, prošla před čtyřmi roky zásadním rebootem. I když se opět jednalo o pořádnou řežbu, styl hraní se významně změnil. Izometrické úhly kamery nahradilo snímání děje zpoza ramenou hlavního hrdiny, kterým se stal tradičně známý bručoun a kruťas Kratos. Jenže i on se změnil a zestárl. I když stále nejde pro ránu daleko, je rozvážnější a moudřejší. Změnilo ho totiž otcovství. Syna Atrea musel zocelit.

Závěr severské ságy

Pokud jste předchozí díl nehráli, vzývám vás k tomu, abyste tento herní rest napravili před rozehráním aktuální novinky. Připravili byste se o spoustu překvapení a zvratů včetně odhalení velkého rodinného tajemství. Pokud je to už delší doba, co jste God of War z roku 2018 hráli, můžete si připomenout děj povedeným rekapitulačním videem. Nyní se oblíbená dvojice otec-syn vrací v pokračování nazvaném Ragnarök, které má završit severskou ságu v rámci celé série God of War.

Po Kratovi a Atreovi jdou snad všichni možní nordičtí bohové včetně Freyi, Odina i Thora. Novinka se nedrží zpátky a ihned zpočátku na hráče vrhne akci. A i když už minule prošla série masivní proměnou, jedné otravné relikvii se vývojáři nedokázali zbavit ani dodnes v Ragnaröku. Řeč je o trapných QTE (quick time events – události v reálném čase). Dění na obrazovce je superakční, ale hráč jenom ve skutečnosti mačká tlačítka zobrazená na obrazovce. 20 let zpátky to bylo fajn.

Boj, boj, boj!

Dnes už ne. Ragnarök totiž jinak nabízí hotové orgie hratelnosti a tyto scény jsou vážně zbytečné. Boj, ať už s po hodu vracející se sekyrou Leviathan, legendárními ohnivými Čepelemi chaosu zavěšenými na řetězech i novou zbraní, je prostě skvělý. V zásadě je stejný jako minule, ale v pozdějších fázích hry si uvědomíte, jak povedenou evolucí prošel. Boj je sice frenetický, ale přesto vyžaduje strategii a taktiku. Zvláště na vyšší obtížnosti. Útoky lze ladně spojovat v komba.

Nesmí se ale zapomenout ani na úskoky a krytí. Velkou oporou je Kratovi taktéž jeho syn, který protivníky zásobuje sprškou šípů vystřelených z jeho luku. No a možná se časem během hraní ukáže, že holohlavý protagonista není v Ragnaröku jedinou hratelnou postavou. Božskou akci nabízí polootevřený svět ještě větších rozměrů než minule. Koridory tak střídají rozlehlejší prostranství. Jezdíte s vlčím spřežením i na loďce. Každé prostředí je jiné než to předešlé. A všechna jsou nádherná.

Každá lokace je dechberoucí

Zasněžené tundry a ledové jeskyně střídají prosluněné vesnice a města. Na vše je radost pohledět. Ve hře nechybí ani oblíbené RPG prvky. Za likvidaci nepřátel, a že těch ve hře je, získáváte zkušenosti, sbíráte stříbro a postupně vylepšujete své zbraně, brnění i Kratosovy schopnosti. Pokud budete chtít být nejsilnější, je dobré se zaměřit i na vedlejší úkoly, které Ragnarök nabízí. Ani při nich ale nedokáže hra nudit. Její tempo je vražedné. Boj střídají často environmentální hádanky.

Nikdy nejsou přehnaně obtížné, ale dokážou skvěle zamíchat s hratelností, která díky nim nesklouzává do stereotypu, který podobné hry často sužuje. I když se neznalým může zdát, že je Ragnarök na jedno brdo, ani omylem tomu tak není. Navíc jde o dílo, které vydrží na dlouhé desítky hodin. Chcete v severském světě strávit více než 50 hodin? Je to možné. I na mě ještě čekají některá dobrodružství, která hra nabízí. Zde je prostě vše na svém místě. Rozmanití nepřátelé, obtížní bossové i hádanky.

Bezkonkurenční příběh plný emocí

Vše navíc ženě kupředu naprosto úžasný příběh, který hráče udrží přikované u obrazovek od začátku až do konce. Vážně, story je nejlepší ze všech dílů God of War. Nedělám si legraci. Atreus je nyní starší a směřuje do puberty. Stále má přitom hlavu plnou otázek o své matce, jejím původu a dalších záhadách. Dynamika jeho vztahu s Kratem je skvělá. Hra se navíc opírá o skvělé herecké výkony a dabing hlavních postav. Mně nejvíc učaroval Christopher Judge (Teal'c ze seriálu Hvězdná brána/Stargate SG-) jako Kratos.

Bombastický je i Ryan Hurst (Beta ze seriálu Živí mrtví/The Walking Dead) jako Thor a skvělí jsou i další herci a dabéři. Čeští hráči ocení lokalizaci v podobě povedených titulků. Jejich velikost, barvu i pozadí si lze libovolně upravit dle potřeby. To u předchozího dílu od začátku nešlo. Co se technického zpracování týče, vyčítat mu nelze nic. Grafika je nádherná, vše oku lahodí. Neuvěřitelné detaily mají modely postav, které se jinak pyšní i parádní animací, stejně jako prostředí. Rozmazané textury nebo špatnou viditelnost byste v Ragnaröku hledali těžko.

Radost pohledět

K výběru je na PS5 4K rozlišení s 60 fps a dynamické (2K – 4K) rozlišení se svižnými 60 fps. Hudební doprovod s rozmanitými motivy, které vždy atmosféricky podkreslují dění na obrazovce, je taktéž povedený. Pět chválu na God of War Ragnarök bych mohl ještě dlouho, ale stejně bych nevystihl jeho bombastičnost. Tohle je nejenom jeden z nejlepších herních zážitků roku, ale zároveň a opravdu nepřeháním, jde o jednu z nejlepších PlayStation videoher všech dob.

Poznámka: V galerii jsou použity výhradně oficiální screenshoty, které neodhalují absolutně žádné spoilery!

21 fotografií

SÉRIE GOD OF WAR PŘEHLEDNĚ NA BLESK.CZ