Evil Dead: The Game - trailer Evil Dead: The Game

První snímek Evil Dead (Lesní duch) byl uveden do kin již před více než čtyřmi dekádami v roce 1981. Záhy si získal i přes viditelně nízký rozpočet zástupy fanoušků, kterým se líbila hororová atmosféra a brutální masakry, které film přinesl. Druhý díl Evil Dead 2: Dead by Dawn (Smrtelné zlo 2) z roku 1987 je v podstatě převyprávěním toho prvního s přidanou brutalitou a vypečeným humorem navíc. Právě tato kombinace se stala pro Evil Dead tolik ikonická a fanoušci včetně mě si ji zamilovali.

Historie filmové série Evil Dead

Třetí díl Army of Darkness (Armáda temnot) z roku 1992 už za horor v podstatě ani považovat nelze. Sice má prvky tohoto žánru, ale jinak jde převážně o ztřeštěnou komedii se špetkou brutálního násilí. Za oblibou této trilogie stojí nejenom režie Sama Raimiho (původní trilogie Spider-Man), ale taktéž nezapomenutelné herecké výkony hlavního hrdiny Ashe Williamse v podání nezapomenutelného Bruce Campbella. Jeho hlášky jsou k popukání a nemalou měrou pomohly k vybudování celého Evil Dead kultu.

V roce 2013 následoval remake, ve kterém se Ash jenom mihnul. Naplno se vrátil až v letech 2015 až 2018, kdy se vysílal seriál Ash vs. Evil Dead, jenž navázal na letitou sérii. Jde tedy o celosvětový fenomén, který fanoušci žerou dodnes. Vzniklo podle něj proto pochopitelně i několik videoher, ale kromě Evil Dead: Regeneration nestála žádná za řeč. Nejnovější Evil Dead: The Game je převážně multiplayerová záležitost založená na asymetrických kláních hráčů.

Asymetrický multiplayer

Upřímně bez mučení přiznávám, že nejde o zpracování, které bych si u Evil Dead přál. Ale i hry jako Evolve a Predator: Hunting Grounds měly něco do sebe, tak proč novinku nezkusit, když je předloha tak skvělá? Zde se utkává čtyřčlenný tým přeživších s Kandarianským démonem. Hrdinové mají za úkol zneškodnit síly pekla. Nejdřív musí najít tři kousky mapy, která je po složení dovede k místům, kde se nachází Kandarianská dýka a ztracené listy z Necronomiconu Ex-Mortis alias knihy mrtvých.

Jakmile obojí získáte, musíte se postavit prastarým, což jsou obří temné bytosti. Ty pošlete dýkou do pekla, odkud vylezly. Tato část úkolu je podle mě ta nejsnazší, nikdy našemu týmu nedala příliš zabrat. Pak už jenom zbývá ochránit Necronomicon před zničením temnotou, protože jenom tato prastará magická kniha psaná lidskou krví a svázaná kůží dokáže pohltit Kandarianského démona. Zní to jako ta pravá sranda pro každého Evil Dead fandu? Zní a také je. Hratelnost je dobrá a dokáže pohltit.

Půlhodinová klání

Jen klání trvají kolem půl hodiny, takže si zajistěte dost volného času, abyste uprostřed rozehrané hry nemuseli utíkat do práce. Přeživší jsou rozděleni do čtyř tříd. Jde o vůdce, válečníky, lovce a podporu. Každá z nich má své schopnosti a charakteristiky. Zastávají je také různí hrdinové. Fanoušci se mohou tetelit blahem, protože Ash je zde přítomen hned ve čtyřech podobách. Ze všech tří filmů i seriálu. A každý z nich spadá do jiné třídy. Najdete zde ale i další známé postavy z celé ságy.

Například Ashovu sestru Cheryl nebo krále Artuše a Henryho Ryšavého ze středověku. Každý hrdina má vlastní schopnosti, ale zbraně posbírají až cestou. A že jich je! Dvouhlavňová brokovnice nemůže chybět a stejně tak i její upilovaná varianta, které Ash přezdívá boomstick. Mezi střelnými zbraněmi naleznete i revolver, pušku, šílený odpalovač pil a další. Chybět samozřejmě nemohou ani chladné zbraně, mezi kterými najdete nůž, sekáček na maso, mačetu, baseballovou pálku s hřebíky, meč a samozřejmě i motorovou pilu.

Pozor, ať vás nepřepadne strach!

Na svých cestách za poražením Kandarianského démona budete sbírat Shemp kolu pro uzdravení, talismany pro ochranu a v neposlední řadě také zápalky. Evil Dead: The Game totiž obsahuje zajímavý systém strachu. Pokud zůstanete dlouho ve tmě nebo sami bez spoluhráčů, bude zle. Přepadne vás strach a stanete se náchylní k tomu, aby vás posedl démon. V tom případě se stanete nebezpeční ostatním. Naleznete také drinky nazvané jako Pink F, které slouží k dočasným vylepšením. Nechybí ale i permanentní upgrady.

Za vyhraná klání je získáte pro každou postavu zvlášť v klasicky zpracovaném stromu dovedností. Pro pohyb budete využívat nejenom vlastní nohy, ale taktéž vozidla, která ho značně usnadní. Naleznete zde auta, dodávky a pick-upy, mezi kterými samozřejmě nemůže chybět legendární Delta Sama Raimiho, které se objevila v mnoha jeho filmech. Hraní za démona je zcela jiný zážitek. Zatímco hrdiny ovládáte z pohledu třetí osoby, jako síla zla vidíte vše z první osoby.

V ohyzdné roli Kandarianského démona

Doslova lítáte v lesích jako kameraman Evil Dead. Toto je další z momentů, ze kterých budou při hraní fanoušci celé série paf. Kandarianský démon sbírá temnou energii, kterou může využít mnoha způsoby. Lze díky ní nastražit pasti, ovládnout monstra, vystrašené hráče, ale i vozidla nebo dokonce stromy. Pokud se ale po vzoru filmové předlohy těšíte na znásilňování stromem, musím vás zklamat. Tato možnost tu není. To už by bylo moc. I jako démon máte k dispozici několik tříd.

Vojevůdce ovládá Deaditey, což jsou nejznámější obludy ze světa Evil Dead. Jde o démonem posedlé nebožáky, kteří ztratili kontrolu nad svými těly, jsou sprostí jako dlaždiči a také značně slizcí. V jejich kůži, pokud se do nich vtělíte, můžete kousat, škrábat, mlátit, ale také i zvracet po přeživších. Největší masakr je, že si můžete utrhnout i ruku a pak s ní mlátit kolem sebe. Nejsilnějším monstrem vojevůdce je nechutná a nezapomenutelná Henrietta. Loutkář zase ovládá démona Eliga a jeho poskoky.

Pouze jedna jediná mapa

Ti oplývají všemožnými elektrickými útoky včetně jednoho sebedestruktivního. Poslední nekromant dokáže přivolat zpátky k životu celou armádu kostlivců, kteří jsou ozbrojení meči a kopími. Nejsilnějším bubákem, kterého loutkář má, je pak obávaný Evil Ash. Hra za Kandarianského démona je o poznání těžší než za přeživší. Hráč opravdu musí vědět, co dělat. Jeho úkolem je samozřejmě protivníky strašit a zabíjet, ale není to jen tak. Všechna klání se přitom odehrávají na jedné jediné mapě.

Je obrovská, členitá a nabízí mnoho zajímavých lokalit včetně nechvalně proslulé chaty nebo místa dopadu letadla. Jenže je prostě jenom jedna. A to je málo. Jasně, další přibude jako stahovatelný obsah, ale v základu je to prostě málo. Stejně tak nelze přehlédnout, že se po pár dnech hraní dostaví stereotyp. Úkol je vždy jenom jeden, což se hodně rychle okouká. Co však hráči s radostí ocení, je podpora crossplaye. Hrát mohou všichni se všemi a je jedno, na jaké platformě hrají.

Výborný crossplay

Může to být PlayStation 5 nebo 4, Xbox Series X/S, Xbox One či PC. Crossplay funguje parádně. I když je Evil Dead: The Game převážně multiplayerová řežba, nabízí i režim pro jednoho hráče. O žádné terno ale nejde. Jedná se pouze o pětici misí založených na plnění úkolů. Ty se sice mohou zdát jednoduché, ale bohužel tak jenom vypadají. Obtížnost singleplayeru je nesmyslně vysoká. Navíc v něm nejsou žádné záchytné body, takže pokud zemřete, musíte každou misi začínat znovu od začátku.

To je opruz. Nezachrání to ani fakt, že některé mise jsou založeny přímo na událostech z předlohy. Co se grafiky týče, je na PlayStation 5 pěkná. Modely postav se sice opakují, ale jsou hezké. Prostředí je správně temné, ale prosvítají jím záblesky z nebes, prosvěcují ho ohně atd. Hudba je vtahující a atmosférická, ale mohlo by jí být více. Zvuky zní temně a zlověstně. Dabing je pak naprosto fenomenální. Nepřekvapivě mu vévodí Bruce Campbell jako Ash. Jeho hlášky jako „Hail to the king“ nebo „Groovy“ jsou legendární.

Groovy dabing

Mnohokrát jsem se za břicho popadal. Nejenom on se ale vrátil ke své slavné roli. I Ray Santiago mluví Pabla a Dana DeLorenzo zase Kelly. Tyto dva znají fanoušci ze seriálu Ash vs. Evil Dead. Evil Dead: The Game je gamesa určená výhradně fanouškům kultovní krvavé ságy a nikomu jinému. To však nevadí, protože jich jsou po světě miliony. Hra se navíc prodává za sníženou cenu, což ocení naprosto všichni. Jen si nejsem jistý, jak dlouho u hry vydržím. Že bych se u ní ale dosud nepobavil, se rozhodně říct nedá. Vsadil bych na to svou ruku!

101 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 78 %

Evil Dead skvěle převedené do podoby videohry