The Last of Us Part I - trailer PlayStation

Sérii The Last of Us není potřeba dlouze představovat. Jde o to nejlepší z nejlepšího, co svět videoher nabízí. Příběh prvního dílu, jehož recenzi remaku právě čtete, vypráví o strastiplné cestě netradiční dvojice postapokalyptickým světem. Jde o životem ztrápeného Joela, který má dovést výjimečnou dívku Ellie na místo, kde by mohla spasit svět, jejž obývají houbami porostlé zombie.

Srdceryvný příběh

Příběh The Last of Us Part I je jedním z nejlepších, který kdy videohry přinesly. A nic se na tom ani za necelou dekádu od vydání původní hry nezměnilo. Story o lásce, ztrátě, bolesti, naději, lžích a přežití mě chytil za srdce i při třetím hraní. Remake, jak tvůrci z Naughty Dog nejnovější verzi hry sami nazývají, nabízí i přídavek Left Behind. V něm je odkryto více z minulosti Ellie.

Story kromě toho, že dokáže hrát na city jako žádná jiná, umně a nenásilně zpracovává LGBT motivy. I proto je tento titul tak oblíbený a stal se v duhové komunitě nefalšovaným kultem. Z technického hlediska byla už původní hra báječná a dodnes vypadá více než dobře. Zvláště, pokud člověk sáhne po remasteru z roku 2014 pro PlayStation 4, který je hratelný i na nejnovější mašince od Sony.

Přenádherná grafika

Právě proto mnozí hráči remcali, že remake pro pětku není zapotřebí. Svým způsobem s nimi souhlasím, hra byla už tak parádní, ale The Last of Us Part I je ještě hezčí. Nejde totiž jenom o lepší rozlišení, grafika byla kompletně předělána a využívá nyní engine Naughty Dogu, který se ukázal v plné kráse v druhém dílu The Last of Us Part II. Vizuálně je hra vyloženě nádherná.

Nebál bych se ani říct, že jedna z nejnádhernějších her vůbec. Animace postav jsou nyní ještě plynulejší a jejich modely výrazně detailnější. Co se obličejů a jejich mimiky týče, jsou nesmírně realistické. K tomu se zvedla míra detailů i v okolí, textury jsou ostřejší než kdykoliv předtím a věci jako pohyb vegetace nebo šíření ohně si nezaslouží nic než jen chválu. Vypíchnout musím také odlesky.

Několik režimů nastavení zobrazení

Jsou tak realistické! Na hru je prostě radost pohledět. Jak už tak bývá, i The Last of Us Part I nabízí dva režimy zobrazení. První nazvaný věrnost přináší 4K rozlišení a 30 fps na 60hz zobrazovadlech. Na těch 120herzových to je dokonce 40 fps. Pokud zapnete režim výkon, dočkáte se rozlišení 1440p při 60 fps. Nechybí ale ani možnost variabilního frameratu na nejnovějších TV.

Stejně jako grafika je skvělá i hudba, anglický dabing a pochvalu si zaslouží i české titulky. Při hraní je nyní navíc vše lépe cítit. Na zásluze je samozřejmě ovladač DualSense a jeho haptická odezva. Díky ní vám budou poklepávat po rukách kapky deště, ucítíte každý kousanec od zombií nebo plameny, které vás mohou pohltit. Adaptivní spouště také přijdou nejednou ke slovu.

Nic nového pod sluncem?

Starají se o to, aby pálení z každé střelné zbraně bylo jinačí. Někdy kladou spouště slušný odpor. Technicky si hodně polepšily i nahrávací časy, které díky SSD disku trvají jen několik sekund. Co se hratelnosti týče, moc se toho nezměnilo. Pohyb je možná o malinko plynulejší, lepší díky vzájemné komunikaci protivníků, ale to je tak všechno. Žádný pořádný herní obsah navíc přítomný není.

Navíc nebyly odstraněny chyby z originálu. Protivníci stále nevidí vašeho umělou inteligencí ovládaného parťáka, i když stojí přímo před nimi. Stejně tak je divné, že nemůžete vzít některé protivníkovy zbraně, i když patří i do vašeho arzenálu. Navíc nemohu přehlédnout, že je tato verze taktéž ze všech nejzabugovanější. Nikdy však nešlo o nic hrozného, co by ovlivnilo hratelnost.

Remake, nebo remaster?

Ve vzduchu jsem ale viděl poletovat více předmětů, postav nebo zvířat, než je oku líbivé. Nic takového se mi při hraní PS3 a PS4 verze nestalo. Co se hratelnosti týče, je to pořád ten správný survival horor s důrazem na přežití, tvorbu předmětů a environmentální hádanky. Hratelnost je vypilovaná, ale je znát, že nejde o úplně novou hru. Zvláště při srovnání s dvojkou. The Last of Us Part I se prostě hraje spíše jako remaster než remake. Multiplayer byl zcela odstraněn, ale to je úplně fuk. Nechybí.

73 fotografií

Na PS5 přibyla i řada menších či větších vylepšení. Je zde režim Permadeath s permanentní smrtí pro profíky a vyznavače hardcore obtížnosti nebo Speed Run pro rychlíky. Kosmetické doplňky pak zastávají oblečky pro Joela i Ellie nebo vizuální filtery. The Last of Us Part I je jasná volba pro ty, kteří toto veledílo ještě nehráli. Pro ostatní je to na zváženou. I kvůli ceně. Případný remaster remaku pro PlayStation 6 už osobně vynechám.

Série The Last of Us přehledně na Blesk.cz

Hodnocení Blesk.cz: 80 %

Jedna z nejlepších videoher všech dob v nejlepší verzi