Stray - kočičí trailer  Annapurna Interactive

Pryč jsou doby stereotypních prsatic a svalovců. Hrdinové dnešních videoher jsou většinou mnohem nápaditější. Stejně tomu je u bezejmenné kočky, která je protagonistkou nezávislého titulu Stray. Tato micka je naprosto k sežrání. Chová se totiž jako skutečná kočka. Drbe se za ušima, mrouská se s ostatními čičinami, olizuje se, dělá prostě vše, co byste od tohoto zvíře čekali. Dokonce může strčit hlavu do papírového pytlíku a na chvíli ztratit orientaci a motat se kolem.

Kočičárny

Kočičí chování je navíc součástí i několika herních mechanismů. Mňoukáním na sebe upoutáte pozornost, v plíživých pasážích se můžete schovat do krabice a taktéž můžete drápat po nejrůznějších površích nebo shazovat předměty z krajů stolů, skříní apod. Někdy kvůli ději, jindy bezdůvodně, jak to kočky rády dělají. Pokud se řadíte mezi milovníky těchto zvířat, budete se tetelit blahem. Toto je herní ráj pro všechny kočkomily. A nejenom pro ně. Přiznám se, že čičiny rád nemám. A to vůbec.

Přesto mi videohra Stray učarovala. Už samotný příběh, který je mnohdy vyprávěn náznaky a jindy docela vágně, mi uhranul. Stray je totiž kyberpunkový titul odehrávající se v dystopické budoucnosti, v níž lidé již vymřeli. Co se ale s nimi stalo, není úplně jasné. Naše kočička patří k tlupě dalších micinek žijících na povrchu. Jednoho dne se však od svých bližních huňatých tvorů oddělí a zřítí se do podzemního města odříznutého od světa. Obývají ho roboti, kteří se chovají vcelku lidsky.

B-12 je neocenitelný pomocník

Jde ve skutečnosti o zajímavé postavy s mnohdy poutavým příběhovým pozadím. Naše micina se na svém dobrodružství brzy seznámí s lehce záhadným robůtkem B-12. Ten se stane jejím pomocníkem, překladatelem, ochráncem a nakonec i opravdovým přítelem. K tomu poslouží jako baterka a světlem dokáže likvidovat i zurky, což jsou nepřátelští tvorové, kteří pozřou vše, co se jim postaví do cesty. Včetně robotů. Země budoucnosti je totiž opravdu nebezpečné místo i bez sebedestruktivních lidí.

Příběh Stray dokáže opravdu chytit za srdce. A to i bez toho, aby byly dialogy dabované. Zde totiž nikdo nemluví konvenční řečí. Z herního hlediska je tento titul moderní adventurou s prvky hopsačky i plíživé akce. Kočka dokáže hopsat po všech střechách, římsách, okapech atd. Její mobilita je velká a ovládání sedne do rukou. Stray přitom umně střídá lineární prostředí s otevřenými lokacemi. Nuda nehrozí. Dojde i na adrenalinové setkání se zurky. Někdy budete muset vzít nohy na ramena.

Dechberoucí prostředí světa bez lidí

Jindy se jim zase postavíte s pomocí B-12ky. Robotům zvaným Sentinely se lze jen vyhnout. Stray je hra plná zábavných environmentálních hádanek. Jejich řešení je radost. Na svých cestách budete odhalovat nejenom příčinu zkázy starého světa, ale také nacházet vzpomínky, které vám k tomu pomohou. Prostředí, v němž se budete pohybovat, je úchvatné a na každém kroku z něj dýchá atmosféra. Ať už jsou to ulice podzemního města, toxické kanály, vězení, nebo například klub, kam míří tancechtiví roboti.

Co se technického zpracování týče, je spíše na standardní a průměrné úrovni. Neberte mě špatně, Stray je rozhodně hezká hra, ale i na PlayStation 5 vypadá spíše jako PS4 titul. Kočička je zpracovaná pěkně, má super animace, ale prostředí je horší a hyzdí ho méně detailní textury. Navíc se hra párkrát nepříjemně trhala. Hudba je stylová a minimalistického ražení. Zde záleží na vkusu, mě moc nezaujala. Podpora ovladače DualSense přítomná je, ale jde jenom o základní vibrace.

Originální každým coulem

Stray je hodně originální titul, který se jen tak nevidí. Jde o protipól klasickým komerčním titulům à la Call of Duty, které vycházejí každoročně jako na běžícím páse. Bohužel je kočičí dobrodružství až příliš krátké. I když jsem se loudal, dohrál jsem ho za sedm hodin, což není moc. Kdybych spěchal, bylo by to ještě méně. To je škoda, protože chuť hrát dál byla. Velmi potěšující je, že Stray je ode dne svého vydání dostupná v předplatném PlayStation Plus Extra a Premium pro PS5 i PS4. Pokud ho máte, okamžitě si ji zahrajte!

80 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 83 %

Vskutku originální videohra