Rez Infinite - trailer PlayStation

Když vyšla na začátku nového tisíciletí původní verze Rez pro Dreamcast a PlayStation 2, hra mě minula. Osobně si dokonce myslím, že jsem tehdy nebyl připraven ocenit takové veledílo. Jako první jsem si zahrál až Rez HD, který vyšel pro Xbox 360 v roce 2008 a nabídl grafiku ve vysokém rozlišení, prostorový zvuk a počet fps se v něm zvýšil z 30 na 60. Rezu HD jsem naprosto propadl. Hra pro mě byla jako zjevení. I když kombinovala známé herní prvky, její umělecké zpracování mě dostalo.

Rez Infinite je definitivní verzí hry

V roce 2016 pak pro PlayStation 4 vyšla definitivní verze Rez Infinite, která dokonce podporuje virtuální realitu PlayStation VR. Jelikož je nyní hra zdarma v rámci kampaně Play at Home, rozhodl jsem se okusit vylepšenou klasiku a zároveň ji otestovat. Žádnou jinou recenzi PS4 verze v češtině jsem ostatně nenašel. Tento článek berte jako výzvu zahrát si během pandemie něco ojedinělého, co se v herním světě jen tak nevidí. Berte ho také jako klasickou i fanouškovskou recenzi zároveň.

A co že je vlastně Rez Infinite zač? Z herního hlediska jde o klasickou kolejovou střílečku (on-rails shooter) ve stylu starých akcí z 90. let, v nichž se o pohyb starala sama hra, a pařan pouze mířil a střílel. Mezi známé zástupce tohoto žánru patří hry jako Panzer Dragoon, Galaxian 3 nebo Starblade Alpha. V Rez Infinite prolétáte abstraktní světy v neuvěřitelně osobité a stylové vektorové grafice. Příběh je naznačován a vyprávěn hodně vágně. Vzhledem k tomu, že jde o artovou hru, to nevadí.

Zachráníte ji?

Spoustu věcí si každý člověk může vyložit po svém. V kostce se ale hráč chopí role hackera Swayzaka, který musí vyčistit zasažený systém od virů. Těmi jsou nepřátelé, kteří létají kolem vás. Vypadají jako vesmírné lodě, zvířata nebo abstraktní neidentifikovatelné létající předměty. Na konci každého levelu se objeví boss, jehož poražení vyžaduje jistou porci umu. V systému se ale nachází také entita známá jen jako ona nebo Eden. Podaří se vám ji zachránit? Každá úroveň má jiné vzezření.

Doprovází ji také odlišná hudba. Poslední pátý level je dlouhý asi jako tři normální úrovně a vypráví příběh o zrození světa, bytí a nebytí a je to intelektuální mindf*ck. Rez Infinite je nejenom kolejovou střílečkou, ale také hudební videohrou. Pochází ostatně z geniální mysli vývojáře Tetsuyi Mizuguchiho, který stojí za hrami jako Space Channel 5, Lumines nebo Child of Eden, která je zrovna duchovním pokračováním Rezu. Jakmile v Rez Infinite zničíte nepřítele, vydáte tím zvuk.

Elektronická hudba je radost pro ušní bubínky

Hudební doprovod tím doplníte o další beat, synťák nebo různé efekty. Střílením nepřátel tak vlastně hrajete hodně osobitým a netradičním stylem. Nejednou jsem se přistihl, že výskám do rytmu a pobrukuji si herní melodie nebo opakuji vokály. Zaměřovačem míříte, stiskem tlačítka X označujete protivníky, přičemž jich můžete zaměřit více najednou. Když sejmete prst z tlačítka, vypálíte. Když trefíte více nepřátel, zahraje vám rovnou celá symfonie.

Sbíráte také power-upy. Červené vám nabíjí overdrive, po jehož spuštění bude hra chvíli likvidovat nepřátele za vás. To se hodí, když je jich početná převaha nebo si dáváte zrovna tanec s bossem. Modré power-upy slouží k doplňování zdraví. Jakmile naplníte celý ukazatel, transformujete se do nové bytosti. Z levitující koule se stanete zvláštní bytostí, kterou budete kompletovat až do meditující formy. Co se stane dál, uvidíte sami, pokud si Rez Infinite zahrajete.

Hraním skládáte hudbu

Jakmile zlikvidujete nepřátele v určité úrovni, vypálíte po otevření sítě a dostanete se na další vrstvu. V ní přibudou další beaty nebo melodie. Čím postupujete výše, tím více je skladba kompletní a zvučnější. Každý, kdo alespoň vyzkoušel skládání elektronické hudby, si okamžitě musí vybavit nespočet programů, kde v řádcích, či chcete-li vrstvách, přidáváte další samply a zvuky. Analogie mezi Rez Infinite a skládáním hudby je obrovská. Hra není vyloženě snadná. Nejednou jsem v ní zemřel.

Jenže její zpracování je ale tak bombastické, že opakování úrovně není trestem. Na rozdíl od jiných her. Může za to samozřejmě do nebes vychvalovaný soundtrack. Pokud máte rádi elektronickou hudbu, budete z Rez Infinite paf jako já. Při hraní uslyšíte celou řadu známých DJů a producentů, jako například Kena Iishiho nebo formaci Joujouka. Ušní bubínky vám bude masírovat techno, electro, breakbeat. Hudba se někdy přiblíží i k žánrům jako industrial, acid nebo hardtechno.

Nová úroveň Area X nabízí volný pohyb

Rez Infinite není kdovíjak dlouhou hrou. Strávit u ní lze však dost času. Základních pět úrovní splníte za dvě až tři hodiny. Jenže to není vše, co hra nabízí. Pod položkou Beyond najdete další poklady. Při úspěšném hraní si můžete odemknout hru ve verzích „vše na jeden zátah“ nebo také maraton soubojů s bossy. To ale stále není vše. Pokud vám hraní půjde, čekají na vás další dvě bonusové úrovně, které stojí za to. Rez Infinite se ale pyšní i dalším levelem, který přibyl právě v poslední verzi.

Jde o Area X, která vypadá lépe než všechny ostatní úrovně. Zatímco ostatní levely jsou ztvárněny vlastním enginem hry z kraje tisíciletí, Area X byla stvořena pomocí Unreal Enginu 4. Je nádherná. Přináší také jednu zásadní novinku - hra v ní není ztvárněna jako kolejová střílečka. V prostoru se můžete libovolně pohybovat a navíc se dostaví i Eden. Rez Infinite nabízí také plnohodnotnou podporu virtuální reality PlayStation VR. Odehrát v ní můžete celou gamesku.

Podpora PlayStation VR je parádní

Hraní ve VR je parádní. Je přesnější, jelikož k zaměřování využíváte vlastní hlavu. Nabízí dvě možnosti kamery – standardní a dynamickou. První kameru drží na uzdách a je vhodná pro nováčky ve světě VR. S druhou si chvílemi mnohdy ukroutíte hlavu, ale je to legrace. Toto je rozhodně jedna z nejlepších her pro virtuální realitu. Headset vám pomůže ponořit se do hraní ještě více. Nezapomeňte také na pořádné ozvučení. Tvůrci doporučují hrát Rez Infinite s prostorovým sound systémem nebo v sluchátkách.

47 fotografií

Rez jsem si po letech užil ve verzi Infinite dokonale. Hra mě znovu nadchla a okouzlila svou magií. Pokud jste ji nikdy nehráli, napravte svůj herní rest co nejdříve. Můžete tak učinit nejenom na PlayStation 4, ale díky zpětné kompatibilitě i na konzoli PlayStation 5. Díky kampani Play at Home a cenovce 0 Kč není co řešit. Tuto akci rozjela společnost Sony, aby lidé během pandemie koronaviru zůstali doma, hráli videohry a zabránili šíření covidu. Za to jménem hráčů veřejně děkuji.

Více se o kampani Play at Home dozvíte zde.

Hodnocení Blesk.cz: 100 %

Jedna z nejlepších videoher všech dob