A tato nemoc se šíří jako prudce nakažlivá choroba. Nedávná studie 14.000 chodců v Amsterdamu, Berlíně, Bruselu, Paříži, Římě a Stockholmu zjistila, že 17 procent lidí používá chytré telefony i při chůzi. Nejnáruživějšími uživateli jsou lidé ve věkové skupině 25 až 35 let a téměř čtvrtina z nich vykazovala známky chování typické pro smombie.

Německé město Augsburg se proto nyní rozhodlo této nové veřejné hrozbě postavit. Poté, co několik smombií způsobilo dopravní nehody bezstarostným a bezohledným přecházením přes tramvajové koleje, se městští činitelé rozhodli nainstalovat nová dopravní světla - přímo na zemi. Zatím jsou tyto pozemní semafory na dvou přechodech v Augsburgu, na třech místech je testuje také Kolín nad Rýnem. Tvoří je 16 červených LED světel, každé velké asi jako pivní tácek.

Cestující jsou v názoru na jejich přínos rozpolcení. Katja Lechnerová přes jeden z nově vybavených přechodů denně prochází cestou na univerzitu. "Ano, opravdu jsou jasně vidět a blikají, když se blíží tramvaj," řekla. "Ale to nikoho nezastaví v přecházení, jak lidi spěchají, aby chytli svůj spoj," dodala s tím, že 10.000 eur (asi 270.000 korun) na jejich instalování mohlo jít raději na vzdělání. S tím ale nesouhlasí kadeřnice Arzu Arazová, která bydlí nedaleko se svou sedmiletou dcerou. "Ta světla jsou ideální pro děti, okamžitě si jich všimnou," argumentuje.

Ausburg a Kolín nejsou jedinými německými městy, která se snaží nějak reagovat na "invazi smombíků". V Mnichově, kde před časem zabila tramvaj 15letou dívku se sluchátky na uších, byly na nejnebezpečnějších přechodech pro chodce nainstalovány speciální vysílače, které do chytrých telefonů vybavených odpovídající aplikací nazvanou prostě "Bacha!", vyšlou varování.

Ve Spojených státech mezitím města, jako je Portland, Seattle a Cleveland, experimentovala s "mluvícími" autobusy, které varují chodce. A město Rexburg ve státě Idaho dokonce zavedlo pokuty ve výši 50 dolarů za psaní na mobilním telefonu při chůzi.

A tematický park v čínském Čchung-čchingu se nechal inspirovat experimentem amerického Washingtonu a vytvořil speciální pruh pro chodce s mobilem v ruce. Německý Augsburg chce nechat světla na místě na zkušební dobu, a pak se zeptat řidičů tramvají, jejich cestujících i chodců, než rozhodne o tom, zda pozemní výstražná světla rozmístí i na dalších přechodech.

"Nejde jenom o chytré telefony. Ty přechody jsou tu tak rušné a nebezpečné, že už jsme si zvykli na skřípání tramvajových brzd," řekl Sebastian Hrabak, majitel restaurace Schwarze Kiste u tramvajové stanice Haunstetterstrasse. "Ale od doby, co tu minulý týden nainstalovali ta nová světla, tu nebyla ani jedna nehoda."