Vedení festivalu a sklárna Moser spolu s autorem odtajnili, jak filmová cena vůbec vznikla. Ta původní byla ve tvaru lázeňské oplatky, předávána byla v krabici od filmu. Jenže svým tvarem často oceněným vyklouzávala.
Nové podoby prestižní ceny se ujal Tono Stano, který s vedením festivalu spolupracoval v rámci umělecké skupiny. „Nejprve jsem si ji nakreslil a pak na základě svých skic uspořádal focení. Vzniklé snímky měly sloužit jako podklad pro převedení do 3D modelu. Fotografie jsem přinesl na schůzi a dostal jsem zelenou k realizaci. Na příští schůzku už jsem donesl hotovou sošku,“ popisuje umělec.
Modelkou mu byla 2. vicemiss ČR z roku 2001 Ema Černáková (41). Tu během focení zavěsili pomocí provazu za nohy tak, aby mířila hlavou dolů z důvodu zmatení zemské přitažlivosti. „Válela jsem se po gymnastickém míči a za nohy mě přes kladku kdosi vytahoval do výšky,“ vzpomíná Černáková. Během focení musela být nahá. „Nahota mi nevadí, vnímám ji jako velice přirozenou,“ dodává. Za pózování byla odměněna spíše symbolicky. „Tono Stano mi daroval knihu svých fotografií s věnováním,“ říká Černáková, která se svou rodinou žije v USA.
Koule z Moseru
Bronzové sošky vznikají v ateliéru Miloše Vacka. Ten je dodává v tajném počtu do Moseru, kde je kompletují s křišťálovou koulí. Celý proces začíná v huti, kde se roztavené sklo o teplotě tisíc stupňů Celsia musí vytvarovat na průměr 11,5 cm. Za den na huti vyrobí dvě desítky koulí, povede se jich ale jen zlomek. „Koule nesmí obsahovat bublinky, musí být dokonalá, aby pak náležitě zářila,“ říká mistr sklář Milan Man (54). Ten v Moseru pracuje už 40 let. Po sedmé se svým tříčlenným týmem dohlíží na precizní výrobu křišťálové koule. Skleněný glóbus poté putuje do brousírny, kde ho má v péči zkušený Jiří Khás (56). Obrousí ho a sám ho v konečné fázi přilepí speciální hmotou. Poté ho vsadí mezi zdvižené ruce sošky.
Ředitel karlovarského festivalu Mucha otevřeně o nemocném Bartoškovi: Není to fatální! Markéta Reinischová