Řešením nejen pro současnou dobu je vhodně zařízená domácí posilovna nebo koutek na cvičení, na který si snadno vyhradíte prostor i v malém bytě. Máte-li k dispozici celou místnost nebo její větší část (třeba v pracovně), není problém si pořídit jeden nebo dva posilovací stroje, které vaše cvičení zefektivní. Některé, jako třeba steppery, nezaberou skoro žádné místo, jiné lze zase po cvičení složit a uklidit (posilovací lavice a některé eliptické trenažéry). Z hlediska motivace je ale lepší mít nářadí vždy na očích a naučit se při práci z domova dělat pravidelné fitness přestávky.

Když je místa dost

Plnohodnotnou posilovnu, kde si můžete dát pořádně do těla, zařídíte už v místnosti okolo 10 m2. Měla by být dobře větratelná, takže třeba garáž nebo sklepní prostory nejsou zcela vhodné, pokud neplánujete pořídit i vzduchotechniku. S vybavováním začněte od podlahy. Ta by měla být odolná a snadno udržovatelná. Dobrou volbou je laminát, dřevo, vinyl nebo PVC. Pod cvičicí trenažéry a lavice umístěte gumovou podložku, která podlahu při zvýšené zátěži ochrání, a navíc tlumí nárazy.

Účinný trénink se skládá z protažení, aerobního zahřátí a samotného posilování, proto místnost rozdělte na tři zóny. Protáhnete se na podložce a k aerobnímu tréninku zaměřenému na spalování tuků poslouží rotoped, eliptický trenažér, stepper nebo běžecký pás, ale postačí i obyčejné švihadlo. V posilovací zóně pak muži uvítají činky, několik variant lavic, případně multifunkční věže, ženy zase trenažéry na zpevnění problematických partií. Z bezpečnostních důvodů by však stroje neměly zabírat víc než třetinu podlahové plochy. Neváhejte vybavení konzultovat se svým trenérem, který vám doporučí nářadí i další pomůcky na míru vašim potřebám. 

Na stěnu i strop

Upřednostňujete-li cvičení s vlastní vahou, nesmí vám doma chybět hrazda, na níž posílíte nejen ruce, ale i prsní, břišní a zádové svaly. Snadno ji nainstalujete na zeď, pod strop nebo rozepřete mezi dveřní zárubně, podle toho, jakou vyberete. Hrazdou lze vylepšit i žebřiny, které v bytě zaberou přibližně stejně místa jako knihovna. Na posílení celého těla nebo jen příjemné protažení zad se hodí taky závěsné systémy (známé spíš pod názvem značky TRX), které seženete přibližně za tisícovku. Výhodou je, že jsou skladné a lehké a za hezkého počasí si je můžete vzít i ven. Ve vaší domácí tělocvičně je pak uchytíte třeba právě na hrazdu nebo na žebřiny, případně si můžete do stropu navrtat držák.

Fotogalerie
6 fotografií

Chcete vědět, jak doma nahradit osobního trenéra? A jaké jsou osobní tipy profesionální trenérky Veroniky? Další rady a nápady pro domácí cvičení najdete v dubnovém čísle časopisu Blesk Bydlení, které je k dostání na novinových stáncích. Nebo si ho můžete pohodlně objednat z domova v tištěné či elektronické verzi v našem iKiosku ZDE.

Video
délka: 00:21.00

Ochutnávka z Blesk Bydlení na duben 2021 Czech News Center