Příběh plný dluhů a exekucí začíná nepojízdným automobilem. „Někdy mezi listopadem 2021 a květnem 2022 jsem zapomněl zaplatit pojištění,“ vypráví Jan Rydl. Důvodem prý bylo to, že auto bylo v opravně kvůli převodovce. „Měl jsem ho za plotem v autoopravně v Městci Králové mimo pozemní komunikaci a s odebranými registračními značkami, což mám i zdokumentováno,“ pokračuje.
První chybu udělal tím, že registrační značky nevrátil na úřad. „Bylo to v době covidových opatření. Zkoušel jsem pětkrát doručit RZ do depozitu. Buď na mě nepřišla do 60 minut řada, nebo bylo v místě velké množství lidí, a tedy velká šance nákazy, což jsem si jako OSVČ nemohl dovolit,“ tvrdí.
Dluh 24 tisíc
Stále se domníval, že má klid, když jeho auto nestojí na veřejné komunikaci a nemá SPZ. „Netušil jsem, jak to celé může skončit. A pak to přišlo...“ Česká kancelář pojistitelů (ČKP) mu naúčtovala poplatek za nepojištěné období. „Ze 7 tisíc korun byl najednou dluh 24 tisíc. Když jsem to zjistil, okamžitě jsem s nimi začal komunikovat a dohodl se na splátkovém kalendáři,“ pokračuje Rydl.
Když se pak v lednu 2025 informoval na nedoplatek, zjistil, že chybí posledních 2234 korun. „Bohužel jsem pak zapomněl při zadávání příkazů k úhradě tuto poslední splátku poslat…“ přiznává pochybení.
4,65násobek za 4 měsíce
Jak se ukázalo, stálo ho to další prodloužení a navýšení dluhu! „Od advokátní kanceláře, která to má od České kanceláře pojistitelů na starosti, mi nepřišlo žádné upozornění, že jsem nezaplatil. A to jsem s nimi normálně předtím komunikoval, měli na mě kontakty, nikdo se neozval. Jen mi pak v květnu letošního roku zablokovali účet rovnou s požadavkem na 10 462 Kč. Za 4 měsíce 4.65násobek dlužné částky,“ zlobí se Rydl. Tuto částku se pokoušel splácet, ale dvakrát nemohl, čímž se znovu dostal do exekuce. Na Ombudsmana Blesku se obrátil s nadějí o pomoc.
Česká kancelář pojistitelů
Máte auto? Musíte za něj platit!
Vyjádření za Českou kancelář pojistitelů zaslal její mluvčí Tomáš Pavlík. „Námitka neprovozování nemá žádný vliv na uplatnění nároku ČKP na úhradu příspěvku do garančního fondu, jelikož od 1. 1. 2018 platí povinnost mít vozidlo pojištěno po celou dobu, kdy je v registru silničních vozidel zapsáno coby provozované (a není tedy v depozitu, zaniklé, vyvezené či odcizené), a to bez ohledu na faktický stav vozidla,“ napsal s tím, že rozhodující je tedy evidenční stav v registru vozidel, nikoliv skutečnost, zda je vozidlo provozuschopné či používané.
„Pokud je vozidlo nepojízdné, bez STK, je odstavené v autoservisu a provozovatel nechce dál platit povinné ručení, je třeba zajistit dočasné vyřazení vozidla z provozu, tj. uložit značky do depozitu,“ doplnil.
Šlo to...
V době covidových opatření byla podle Tomáše Pavlíka tato možnost ztížena, situace prý byla ale řešitelná. „Zajistit depozit pouze na základě elektronické žádosti (zaslané do datové schránky nebo se zaručeným elektronickým podpisem), s tím, že jako datum vyřazení vozidla z provozu se bude dočasně považovat datum podání elektronické žádosti, a RZ bylo možné na registr přinést až dodatečně,“ vysvětlil.
Ombudsman Blesku: Dodržujte splátky dluhu, jinak to bude mnohem dražší!
„V tomto případě byla bohužel udělána řada na sebe navazujících chyb, která pana Rydla dostala do situace, kdy bude muset zaplatit v exekuci celou částku,“ hodnotí příběh Ombudsman Blesku Mgr. Roman Moussawi.
Série šesti chyb
„I za nepojízdné a odstavené auto se hradí příspěvek. Oni to na registru vozidel nevědí, zda je auto pojízdné nebo ne, a pokud jim to ofi ciálně nesdělíte, tak to nijak nemohou zohlednit!“ vysvětluje.
První chybou je tedy nehrazení příspěvku, čímž panu Rydlovi dle zákona skutečně vznikl dluh. „Druhou chybou bylo neuhradit vzniklý dluh na základě předžalobní výzvy, která mu byla zaslána advokátní kanceláří,“ pokračuje Moussawi. „Třetí chybou bylo, že se pan Rydl (dle rozsudku) vůbec nevyjádřil k žalobě, která proti němu byla podána. A nekomunikoval se soudem. Čtvrtou chybou bylo, že dlužnou částku neuhradil, a to ani na základě vydaného rozsudku, který mu to ukládal,“ vypočítává dále Moussawi.
Naštěstí pan Rydl následně alespoň reagoval na předexekuční výzvu advokátní kanceláře a sjednal si splátky, což ho v dané chvíli zachránilo před jistou exekucí na násobně vyšší částku.
Pátá chyba pana Rydla byla ta, že dohodnutý splátkový kalendář nedodržel. „Rada pro všechny: Pokud už byl vydán rozsudek a protistrana vám dá možnost uhradit dluh mimoexekučně ve splátkách, tak to musíte dodržet za každou cenu, a to na den přesně, jinak vám hrozí exekuce, která vás vždy bude stát násobně víc,“ upozorňuje všechny čtenáře Blesku Roman Moussawi.
„Šestá chyba se mu stala osudnou, protože vyčíslenou zbývající částku omylem neuhradil. To vedlo bohužel k zahájení oprávněné exekuce, která bude pana Rydla ve výsledku stát násobně více, než mu zbývalo uhradit,“ popsal Moussawi.
„Protože je dlužná částka od počátku oprávněná, věc prošla soudem, kde se pan Rydl vůbec nevyjádřil, za situace, kdy mu bylo umožněno celý dluh splácet, tak se obávám, že nyní už neexistuje cesta, jak by pan Rydl mohl nynější výši dlužné částky jakkoliv snížit,“ uzavřel.
POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10-Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.
Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!
Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.
Expert pro Blesk: Nebezpečí vánočních půjček! Emoce a spontánní nákupy Bára Holá










