Doom Eternal - trailer Bethesda Softworks
Peklo na Zemi
Příběh se odehrává několik měsíců po rebootu. Pekelná monstra dorazila stejně jako v Doom II: Hell on Earth přímo na Zemi. Vy se jako hráč chopíte role Doom Slayera, který z nich hodlá nadělat sekanou. Doom Eternal je opět nekompromisní akce s neustálým přívalem dotírajících monster. Ty na vás útočí ze všech stran a nikdy vám nedopřejí oddech. Hra je tak totiž koncipovaná. Monstra a zrůdy nyní mají po útocích viditelná zranění. Ustřelíte z nich i maso.
Nejenom, že je to dost drsné na pohled, ale také vám to značí, kdy už s nimi bude brzy amen. Pak dojde k tzv. Glory Killu, brutální dorážečce! Při ní zlikvidujete pekelný výtvor obvykle tak, že mu násilně urvete končetinu, kterou pak zasunete jinam do jeho těla, kam rozhodně nepatří. Touto brutalitou získáte zdraví. Jakmile použijete sekundární zbraň, kterou je plamenomet (dále granáty a ledové bomby), vypadne z hořících protivníků štít. Rozřezat je také můžete motorovou pilou.
Děsivý bestiář
Tím získáte koktejl brnění i primární a sekundární munici. Při boji tak musíte zvážit a taktizovat, zda se vrhnete nejdřív na slabší protivníky a pak na ty silnější a drsnější, nebo naopak, abyste si např. ze zombií udělali šourající se zásobníky zdraví a munice. Kromě nich se vrátila celá řada starých známých zrůd jako raketomety vybavený kostlivec Revenant, hbitý Imp, těžkotonážní Mancubus nebo létající Cacodemon, Lost Soul a Pain Elemental. Návrat hlásí více známých neřádů.
Nechci vás ale překvapit o potěšení ze setkání s nimi. Nechybí ani noví pekelníci jako Marauder - rohatý démon vyzbrojený laserovou sekyrou i štítem a dvouhlavňovou brokovnicí k tomu. Navíc dokáže vyvolat z pekel vlka, který se do vás zakousne. Aby toho nebylo málo, vykryje téměř každý atak a útočí zblízka i z dálky. Klíčem k jeho poražení je vyčkat, než zaútočí a přejít v protiútok. Nechybí ani obří bossové, bez nichž by to nebylo ono. Většina protivníků má slabá místa, taktika je tedy nutná.
Bohatý zbrojní arzenál včetně BFG 9000
V boji vám pomůže bohatý zbrojní arzenál. Nemohou v něm chybět klasické kousky jako brokovnice, rotační kulomet, raketomet nebo ultra silná dvouhlavňová brokovnice. Ta je nyní vybavena vystřelovacím řetězem s hákem ve stylu komiksového Spawna. Téměř všechny zbraně totiž lze vylepšovat a nejenom je. Získáte i runy se speciálními schopnosti a pořádně vybavíte i svůj oblek vesmírného mariňáka. Samozřejmě se nemusíte bát, že byste přišli o kultovní kanón BFG 9000.
Těšit se můžete i na jeho gigantickou verzi. Svěží jsou i novinky na blízký boj jako vystřelovací ostří ze zápěstí a krvavá rána pěstí. Během hraní vás nečekají jenom bitvy, ale taktéž pro Doom tolik ikonické hledání tajemství a skrytých chodeb. Bohužel do hry tvůrci přidali i nejapné skákání, které se do ní vůbec, ale vůbec nehodí. Doom Slayer je vybaven kromě dvojitého skoku i dvojitým úskokem a zahopsáte si více, než budete sami chtít. Alespoň, že design úrovní, byť zcela lineární, je povedený.
Krvavá řežba na dlouho
Kampaň je hodně vydatná a obsáhlá. Probít a prosekat se nakonec zabere dobrých 20 hodin. Pokud byste toho měli málo, můžete si zvolit i Master Levely, což jsou upravené úrovně z kampaně s jinak rozmístěnými nepřáteli. Nechybí ani multiplayer, ale z toho upřímně kdovíjak nadšený nejsem. Přítomný je zatím jen jeden asymetrický režim nazvaný Battlemode, ve kterém se utkávají tři hráči v 1 vs. 2 kláních. Jeden se chopí role Doom Slayera, zatímco další dvou monster.
Na výběr jich je dost včetně Revenanta nebo Maraudera. Abych hře nekřivdil, jde o zábavnou legraci na pár chvil. Vyzkoušet si schopnosti příšer je zajímavé. Ale že bych s tímto módem chtěl strávit kdovíjaký čas, to tedy ne. Klasické režimy jako deathmatch nebo capture the flag citelně chybí. Co se technického zpracování týče, je Doom Eternal odpudivá nádhera v tom nejlepším slova smyslu. Hru jsem hrál převážně na Xboxu One X, kde běží bleskurychle jako vypálená kulka.
Technický zázrak
Takhle plynulý a žádnými zpomaleními nesužovaný zážitek si nepamatuji už hodně dlouho. Doom Eternal běží na nejvýkonnější konzoli současnosti generace nádherně v 60 fps v rozlišením 4K upscalingovaném z 1800p s podporou HDR. Hru jsem měl vyzkoušet i na PlayStation 4 Pro, kde je zážitek o něco horší. Ale jenom o fous! Technické specifikace jsou téměř stejné, s tím rozdílem, že se upscaluje na 4K z 1440p a občas dojde k poklesu snímkování. K tomu všemu při hraní duní metalový soundtrack!
Na jehož tvorbě se podílel i Tony Campos z legendární industrial formace Static-X. Audiovizuální zážitek je proto strhující. Doom Eternal je pekelná jízda, která je stejně brutální jako brutálně zábavná. Tuhle akci si nesmíte za žádnou cenu nechat ujít! Jde o důstojného pokračovatele slavné značky, který jí rozhodně nedělá ostudu, a zároveň technicky nádherně zpracovanou videohru.