Šmejdi jsou dál při chuti, odhalil dokument. „Z role jsem musela vystoupit,“ hlesla infiltrátorka
Česká televize v pondělí večer odvysílala další díl z cyklu Infiltrace, tentokrát s podtitulem Obchod s důvěrou. Tvůrci se rozhodli odhalit nové praktiky šmejdů. Ti se po mohutné kampani Blesku stáhli z předváděcích akcí a přesouvají se do virtuálního světa. Infiltrátorka Ivana Lokajová se nechala zaměstnat jako telefonistka ve firmě, která nabízela za astronomickou cenu doplněk stravy. Po třech dnech prodávání „šmejdího“ produktu musela ze své role vystoupit. Dokument se také vrací k bývalým obětem šmejdů, kterým dodnes doma zůstaly předražené kastroly. O natáčení dokumentu budou autorky dokumentu mluvit v úterý v 15 hodin v pořadu Blesku Epicentrum.
Zkušení hráči jsou na „šmejdí scéně“ stále aktivní a ve své brutalitě nepolevili. Jen se přesunuli do virtuálního světa, dřív své oběti psychicky terorizovali v předváděcích sálech, dneska k tomu používají e-maily a telefonáty.
Infiltrátorka Ivana Lokajová už například odhalila zneužívání důvěry pacientů s rakovinu firmou Aktip, přesto jako telefonistka v jedné šmejdí firmě vydržela jenom tři dny. Jejím úkolem bylo po telefonu prodávat předražený doplněk stravy. „Ze své role jsem musela vystoupit. Po třech dnech práce telefonistky nabízející šmejdí produkty jsem šla za režisérkou Šárkou Maixnerovou a řekla jí, že končím a už nikdy telefonovat nepůjdu!“ přiznala Lokajová.
Nový díl ukazuje nové metody šmejdů i osudy těch, kdo jim naletěli v minulosti. „Navíc tu zůstaly oběti po jejich původní takzvané kastrolové podobě. Nikdy se nedobraly satisfakce. Není totiž jak. A o tom není nikde ani slovo,“ řekla režisérka Infiltrace Šárka Maixnerová.
Blesk bojuje se šmejdy už od roku 2013
Termín šmejdi se rozšířil v roce 2013 jako označení prodejců nesmyslného a předraženého zboží, kteří vydělávali hlavně na důvěřivosti seniorů. Šmejdi se neštítili ničeho, včetně vyhrožování.
Ve stejném roce vyrazil do boje proti šmejdům i Blesk. Speciální tým proti šmejdům začal objíždět předváděčky a pomáhal zoufalým seniorům proti bezcharakterním prodejcům. Blesk inicioval petici s názvem Blesk Proti Šmejdům, kterou podepsalo celkem 179 086 lidí, mezi nimi i řada známých osobností. Petice mimo jiné získala ocenění v kategorii Charitativní rekord Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově.
Boj trval 239 dní. 10. prosince 2013 podpořili senátoři přísnější pravidla pro prodejce a organizátory předváděcích akcí a dva dny před Vánocemi zákon podepsal i prezident Miloš Zeman. Zdálo se, že bitva je dobojována. Šmejdi se začali z kulturních domů stahovat, ale našli si útočiště jinde.
Šárka Maixnerová a Ivana Lokajová promluví o natáčení se šmejdy v pořadu Epicentrum. Co Ivanu Lokajovou nejvíce šokovalo na práci telefonistky? Dívejte se dnes, 11. 6. v 15:00 na pořad Epicentrum.
jak vám něco nabízejí je dobré říci, že by jste si to okamžitě vzali, ale že nemáte peníze ani na jídlo. Vícekráte vám nezavolají.