Vše se zdražilo a ČNB tlačí ceny ještě výš: Za 10 let zlevnilo jen kiwi a vejce!
Všechno je pořád dražší! Tak bědujeme nad nákupními košíky. A statistici nám dávají nejnovějšími údaji za pravdu. Z padesáti běžných potravin, které Blesk porovnal, za posledních deset let zdražily až na dvě výjimky všechny! A bude hůř.
A kdo si myslí, že absolutním skokanem v žebříčku je třeba máslo, jehož cena v poslední době raketově stoupá, je na omylu. Nejvíc zdražily rozinky a syrečky! Naopak vajíčka, jejichž nemravná cena před dvěma lety způsobila, že si lidi kupovali slepice na balkóny, zlevnila. Pak už ale jen kiwi.
Vypadá to ale, že se nad košíky navzdycháme brzo ještě o něco víc. Může za to guvernér ČNB Miroslav Singer, který srazil kurz koruny. Tím pádem musí producenti platit za dovážené komponenty související s potravinami víc. Jak potvrdil příští ministr financí a majitel agrárního impéria Agrofert Andrej Babiš potraviny kvůli tomu v nejbližší době zdraží až o 8 procent. Blesk proto vypočítal u zmíněných 50 položek, co by toto zvýšení udělalo s cenami.
Supermarkety pro Blesk: Co uděláme s cenami!
Kolik budeme ve skutečnosti platit za potraviny, bude záležet hlavně na obchodních řetězcích. Ty si ostře konkurují, a tak se jakémukoliv zdražování snaží vyhnout. Blesk oslovil ty největší, aby se ke zvyšování cen až o 8 %, jaké avizoval i příští ministr financí Andrej Babiš, vyjádřily.
Otázky Blesku:
1. Jak zareagujete na výrobci avizované zdražování potravin až o 8 %?
2. Kdy by se vyšší ceny mohly projevit?
3. Co říkáte na to, že Andrej Babiš přesunuje odpovědnost za konečné vyšší ceny na obchodní řetězce, tedy na vás?
Odpověděli na všechny otázky
COOP
1. Bude záležet na reakci dodavatelů. Pokud půjde o potraviny tak systém COOP se bude snažit dopad těchto zvýšených cen do ceny konečné pro spotřebitele co nejvíce zmírnit. Rozhodně k dalšímu zvýšení ceny nepřispějeme zvýšením naší marže.
2. Jak bylo uvedeno, musíme reagovat na cenu našich dodavatelů. U potravin počítáme postupný nárůst ceny koncem prvního a v průběhu druhého čtvrtletí.
3. Je to obvyklé vyjádření většiny dodavatelů a výrobců a jsme na to zvyklí. Trochu mne to na něm však mrzí, protože dobře ví, že v tomto jeho vyjádření je kus alibismu a snaha vytvořit dojem, že největším nepřítelem pro zákazníka z hlediska ceny je obchodník.
(Zdeněk Juračka, šéf Skupiny COOP)
Odpověděli jen na některé otázky
Globus ČR
1. Oslabení koruny vůči euru řešíme v první řadě přímo s dodavateli, abychom minimalizovali dopad na prodejní cenu a zdražení se nepřenášelo na naše zákazníky. Cenová úprava se bude týkat i některých potravin. Půjde například o mléko a mléčné produkty, kdy se do cen promítají dva faktory. Kvůli klimatickým vlivům, které se odrazily v nižší produkci mléka, roste jeho cena nepřetržitě už několik měsíců. Druhým faktorem je růst cen obalového materiálu, který se k nám importuje.
2. Klíčové pro nás budou nové obchodní podmínky dodavatelů a jejich ceníky.
(Pavla Hobíková, tisková mluvčí)
Místo odpovědí poslali vyjádření
Ahold (Albert)
V prodejnách Albert žádné skokové zdražení po oznámení ČNB nenastalo. Naše cenová politika bude následovat trh a přizpůsobíme se tak, abychom byli konkurenčně schopní a pro naše zákazníky stále atraktivní. Cílem je udržet zejména ceny tzv. citlivých položek, tedy základních potravin.
Zeslabení kurzu koruny malobchodní trh potravin samozřejmě ovlivňuje. Dalšími negativním faktorem je zvyšující se cena komodit. Nejvýrazněji to lze pozorovat u obilí, což zvyšuje nejen cenu např. pečiva, ale i potraviny původu živočišného, kde jsou obiloviny použity jako krmivo. Výrobci i prodejci se snaží, aby zvyšování cen bylo co nejmenší, a hradí to ze svých marží, které jsou ale už na svém minimu.
(Judita Urbánková, tisková mluvčí)
Lidl
Ceny zboží přizpůsobujeme ekonomickému vývoji v průběhu celého roku. Rychlost reakce na změny ceny se liší od druhu výrobku. Naším cílem je nabídnout zákazníkovi vždy nejvýhodnější cenu, ale zároveň vysokou kvalitu produktů. Snažíme se proto, aby jakákoliv změna ceny produktů byla pro zákazníka co nejméně citlivá, a zároveň nabízíme pravidelně akční nabídky, kterými případnou změnu ceny vyrovnáváme.
(Jitka Vrbová, tisková mluvčí)
Kaufland
Naše společnost dělá vše pro to, aby vždy plnila očekávání svých zákazníků a nabízela své proslule nízké Kaufland ceny. Této zásady jsme se drželi v uplynulém roce a budeme v ní pokračovat i v roce 2014.
Z toho také vyplývá, že naší prioritní snahou bude, aby se případné zdražování potravin u nás do cen nepromítlo.
Michael Šperl, tiskový mluvčí
Napsali, že se nevyjádří
Penny Market
Vzhledem ke spekulativnímu charakteru otázek se nebudeme konkrétně vyjadřovat k žádné z nich. Obecně platí, že se snažíme našim zákazníkům nabízet dlouhodobě nejvýhodnější možné ceny a s dodavateli jednáme o konkrétních cenových podmínkách vždy individuálně. Paušální vyjádření v tomto směru tedy není možné.
(Daniel Novotný, tiskový mluvčí)
Tesco
Omlouvám se, ale k cenám se nemohu vyjadřovat.
(Jan Mareček, tiskový mluvčí)
Spar
V současné době probíhají jednání s dodavateli, proto se k tomuto tématu nebude SPAR ČOS vyjadřovat.
(Šárka Brožová, zastupující PR specialista)
Dneska jsem byl v Kauflandu a Tescu.Jen jsem se divil jak šly ceny nahoru od začátku roku.Přijde mi divné že se zdražilo zboží a jídlo co se vyrábí u nás.Mám rád sterilované zelí ve skle.To šlo nahoru z 12,90 na 15,90,pivo v plechovce co bylo ještě před vánocemi za 7,90 ted 9,90.No parádně nás berou na hůl