Státní maturitní zkouška by se podle zástupců asociací měla skládat ze tří předmětů, a to z češtiny, cizího jazyka a matematiky. Její součástí by napříště neměly být písemné práce a ústní zkoušky, měla by se omezit pouze na didaktické testy. Vedle toho by se na každé škole měly konat i profilové maturitní zkoušky, a to vždy ze tří až čtyř předmětů podle zaměření oboru.

Středoškoláci by podle zástupců asociací měli mít možnost volit mezi dvěma úrovněmi státní maturity. Její základní obtížnost by osvědčovala znalosti k výkonu povolání, u kterých je potřeba mít středoškolské vzdělání s maturitou. Obtížnější zkouška by pak umožňovala přijetí na vyšší odbornou nebo vysokou školu.

Dvě úrovně maturity by nikomu neměly uzavřít možnost dál studovat. Absolvent střední školy se základní maturitou by si později mohl udělat i maturitní zkoušku na obtížnější úrovni, navrhují zástupci asociací. Doporučují zároveň upravit požadavky kvalifikace v živnostenském zákoně a dalších předpisech, a podle toho pak nově určit i stupeň vzdělání v různých oborech.

Ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO) na přelomu května a června řekl, že by chtěl do podzimu vypracovat návrh změn ve státních maturitních zkouškách. Uvedl, že by novela mohla zavést například dvě úrovně maturity z matematiky a omezit státní maturitu z češtiny jen na didaktický test. Konečná podoba návrhu by podle něj nicméně měla vycházet z výsledků odborné diskuse. Pokud by změny schválila Sněmovna, mohly by se týkat maturantů, kteří půjdou ke zkoušce na jaře 2020.

Současné nastavení maturit kritizuje řada učitelů i dalších odborníků na vzdělávání. Poukazují na to, že přibývá maturantů, kteří u zkoušek neuspějí, a že je třeba jednat o tom, zda je maturita potřebná na všech typech škol. Někteří odborníci se domnívají, že na učilištích by byla vhodnější mistrovská zkouška.

U maturity z češtiny i matematiky uspělo letos méně studentů než loni. Didaktický test z češtiny nezvládlo letos 10,4 procenta maturantů, tedy o 0,7 procentního bodu víc než loni. Z matematiky propadlo 22,3 procenta maturantů, což je o 0,6 procentního bodu víc než loni.