"Samozřejmě není vyhráno, protože ještě bude rozhodovat Sněmovna, ale je to zase o krok blíž," komentovala rozhodnutí starostka Třince Věra Palkovská (nezávislá).

Pokud bude novela platit, v čele města bude stát místo starosty primátor a tamní radnice se přejmenuje na magistrát. Třinec by se také mohl členit na samosprávné části, což ale nyní tamní zastupitelstvo nepředpokládá. V současnosti je v Česku 26 statutárních měst včetně Prahy.

Vládní legislativci v podkladech pro ministry upozornili na to, že nyní patří mezi statutární města jen ta, v nichž žije přes 40.000 obyvatel. "Třinec s počtem necelých 36.000 obyvatel zatím patří spíše mezi města střední a menší," stojí v nich. Vládní legislativci také poukazují na to, že Třinec se nechce územně členit, nelišil by se tedy od jiných měst nebo obcí s rozšířenou působností.

Třinec předkladatelé novely charakterizují jako významné hutnické město a jedno z regionálních center Moravskoslezského kraje. "V posledních letech získává Třinec díky řadě rekonstrukcí a staveb nejen novou tvář, ale poskytuje svým občanům komfortnější zázemí pro každodenní život, sportovní a kulturní vyžití i nevšední zážitky," stojí v důvodové zprávě. Třinec je navíc podle autorů předlohy lídrem mnoha inovativních projektů ve snaze stát se takzvaným chytrým městem.

"Vedení města je přesvědčeno, že zařazení města Třinec mezi statutární města by představovalo další významný krok při zabezpečování trvale udržitelného rozvoje města," píšou předkladatelé. Město by například dosáhlo snáze na některé dotace. Pokud by se Třinec statutárním městem nestal, mohl by ztratit dlouhodobě budovanou prestiž, stojí ve zdůvodnění.

Starostka Palkovská řekla, že určitě osloví poslance za Moravskoslezský kraj a vysvětlí jim, proč Třinec o vyhlášení statutárním městem usiluje. Připomněla, že krajské zastupitelstvo návrh podpořilo jednomyslně.

Důvodů je podle starostky několik: V minulosti Třinec usiloval o jmenování okresním městem. Geograficky je v těsné blízkosti polské a slovenské hranice a jeho partnery jsou Bialsko-Biala a Žilina, což jsou města na úrovni krajských měst. Třinec hraje i roli strategického lídra ve východní části regionu a sídlí tam Třinecké železárny, které ovlivňují život 60.000 obyvatel.

"V celé řadě projektů nebo komisí jsem vedle primátorů statutárních měst, kdy jednáme o stejné problematice, akorát jediný Třinec není statutární. Právě v úterý jsem se dozvěděla, že si nemůžeme sáhnout na dotační peníze z ministerstva životního prostředí týkající se podpory čisté mobility, protože je to určené pouze pro statutární města. Takže přestože Třinec je lídrem čisté mobility, troufám si říct, i v České republice, tak si na dotační peníze nemůže sáhnout," řekla Palkovská.