"V současné době nemáme žádnou oficiální informaci o tom, že by se řidiči dopravců, se kterými máme smlouvu, chystali v tomto termínu stávkovat," řekla dnes ČTK mluvčí hejtmanství Kamila Navrátilová. Člen předsednictva Odborového svazu dopravy Jiří Drlík, který jezdí s autobusem na Šumpersku, dnes ČTK odmítl sdělit podrobnosti k chystané stávce.

Linkovou autobusovou dopravu v Olomouckém kraji zajišťuje přibližně 15 firem, Dopravci podle Navrátilové přislíbili, že budou o případných stávkujících řidičích krajský úřad včas informovat. Pokud se někteří řidiči stávky zúčastní, tak provoz autobusů budou muset podle Navrátilové zajistit dopravci, se kterými má kraj smlouvu.

Odboráři kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o zvýšení nejnižší mzdy pro šoféry autobusů. Řidiči mají od ledna dostávat mzdu minimálně ve výši 98,10 koruny za hodinu jízdy a 88 korun za hodinu čekání. Olomoucký kraj kvůli růstu mezd řidičů linkových autobusů, o kterém rozhodla vláda, musí dopravcům ročně zaplatit zhruba o 52 milionů korun víc. Hejtmanství peníze vezme z přebytku rozpočtu a částku poté bude požadovat po státu.

Podle odborů dostali řidiči v některých krajích přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny. Některé kraje pak souhlasily se zvýšením mezd jen do měsíční výše 16.400 korun hrubého, což odpovídá hodinové mzdě podle vládního nařízení při 37,5 hodiny odpracovaných týdně.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů. Nejhorší situace panuje podle odborů v Jihomoravském a Ústeckém kraji.