Letošní téma sympozia chápe světlo hlavně v širším, metaforickém užití a týká se různých kulturních a civilizačních změn v předminulém století. Výstava toto téma sleduje a v pěti kapitolách přibližuje, jak se cesty modernizace ve výtvarném umění prolínaly i míjely s všeobecnou modernizací společnosti. "Naše výstava představuje to, jak se čeští výtvarníci vyrovnávali s tímto tématem přírodních jevů, světelných jevů. Je to v krajinomalbě, ale také metaforicky a symbolicky, jako zobrazení temných stránek lidské duše a stinných a světlých stránek městské společnosti," řekla Jonáková.

Výstava zachycuje období od počátku 19. století do začátku 20. století - od éry osvícenství po symbolismus a impresionismus. "Jsou tam k vidění díla mistrů české krajinomalby, najdete tam všechna velká jména českých malířů 19. století," slíbila Jonáková.

První část výstavy se jmenuje Osvícenství a osvětlení a nabízí hlavně drobné umělecké grafiky, v nichž výtvarníci zkoumali působení slunečního světla při vzniku barev. Snad ještě větší význam mnozí připisovali šeru a stínu. Zdůrazňovali, jak vše smyslově a rozumově uchopitelné je obklopeno tajemnem. Další část výstavy Stavy krajiny, stavy duše obsahuje hlavně ukázky z krajinomalby, třetí část se věnuje nadpřirozenému světlu a vnitřnímu zraku. V další části jsou díla, v nichž čeští výtvarníci pozdního 19. století využívali noční scenérii nebo mezní světelné stavy mezi dnem a nocí. Závěrečná část se věnuje městu.

Vystavená díla pocházejí ze sbírek Národní galerie v Praze, z řady galerií a muzeí i ze soukromých sbírek. Výstava trvá do 21. května.