"Pokud by obchodní válka nastala, tak jak si ji představujeme, tedy cla na dovoz automobilů, přerušení obchodních spojení mezi USA a Evropou, došlo by ke globální ekonomické recesi," varoval Schneider. Tato krize by podle něj byla hlubší a strukturálně hůře řešitelná než krize před deseti lety.

Chování USA při obchodních jednáních je podle Chmelaře rizikovější pro Spojené státy než pro EU. Nemyslí si, že by současné spory vedly k ekonomické krizi. "Je možné, že to povede ke zvýšení úrokových sazeb a zeslabení obchodní výměny. Určité zpomalení ekonomiky lze očekávat v dalších pěti až deseti letech," dodal.

Schneider míní, že světová obchodní jednání jsou nyní ve fázi oťukávání, ale situace už začíná být nebezpečná. Ekonom a pedagog IES FSV UK Tomáš Sedláček si myslí, že obchodní válka už začala. "Je to již za verbálními inzultacemi, soupeři do sebe již strkají. Dopady můžou být katastrofální," podotkl. "Jsme stále jen na začátku obchodní války, protože se zde zatím provádí jen určitá signalizace," poznamenal Chmelař.

Cla EU na dovoz některého zboží z USA, která začala platit v pátek, budou mít podle analytiků i podnikatelských svazů na českou ekonomiku minimální dopad. Netýkají se totiž podniků, ale jen spotřebitelů. V případě, že by obchodní válka mezi EU a USA eskalovala a Spojené státy zavedly cla na dovoz aut nebo se zvýšily ceny pohonných hmot, české firmy by to už pocítily.

Cla na dovoz oceli 25 procent a na dovoz hliníku ve výši deseti procent zavedl americký prezident Donald Trump v březnu. V reakci na to EU začne od pátku uplatňovat odvetná cla 25 procent na dovoz vybraného amerického zboží, jehož roční dovoz do EU dosahuje hodnoty 2,8 miliardy eur (zhruba 72 miliard Kč). Výrobky, které nově podléhají clům, jsou vesměs určeny pro konečnou spotřebu. Na seznamu jsou produkty z oceli a hliníku, zemědělské výrobky a další zboží, figurují na něm například i motocykly, džíny nebo whisky.

fd mal