Podmínkou schválení koncepce je stanovení kompenzačních opatření k ochraně evropsky významných lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být jez vybudován. "Opatření připraví Správa Národního parku České Švýcarsko a budou vládě ministrem životního prostředí předložena do konce června letošního roku. Poté bude Koncepce vodní dopravy předložena vládě ke schválení," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Koncepce, která je prvním koncepčním materiálem pro vodní dopravu v ČR, identifikovala jako hlavní příčinu významného poklesu přeprav v posledních 20 letech nedostatečnou spolehlivost splavnosti Labe od Ústí nad Labem po státní hranici s Německem. V tomto úseku je podle koncepce potřebné omezit závislost vodní dopravy na klimatických podmínkách, což je možné pouze stavbou Plavebního stupně Děčín.

Podle vlády je převažujícím veřejným zájmem další rozvoj vodní dopravy. Vodní doprava vykazuje podle ministerstva dopravy relativně nízký vliv na životní prostředí, zároveň je energeticky málo náročná. Vodní doprava má v ČR nízký podíl v nákladní dopravě, proto je hlavním cílem koncepce vytvářet podmínky pro její větší využívání při současném snižování jejího vlivu na životní prostředí.

Na Labi v úseku od Ústí nad Labem ke státní hranici se podle koncepce mohou plavit lodě s ekonomicky rentabilním ponorem 140 cm jen zhruba polovinu roku, s nižším ponorem 110 cm pak asi v 74 procentech. Po vybudování jezu by stoupla splavnost pro ponor 140 cm na 345 dní v roce a pro 220 cm na 180 dní.

Příprava vybudování jezu na dolním Labi trvá už více než 20 let. Proti stavbě děčínského plavebního stupně opakovaně protestují české i německé ekologické organizace a v minulosti i vláda spolkové země Sasko.

Schválení koncepce na postoji ekologů nic nemění. "Pro nás nadále platí, že projekt je ekologický a ekonomický nesmysl," řekl ČTK Kamil Repeš, vedoucí pobočky sdružení Arnika v Děčíně.