"Hodnocení ukázalo, že opatření se dvěma osobami v kokpitu nepřineslo zvýšení bezpečnosti," uvedl svaz německého leteckého hospodářství BDL. Pokud si jeden z pilotů musel odskočit, musel ho dosud v řídicí kabině nahradit někdo z palubního personálu. Delšími časovými úseky nutnými pro výměnu osob v kokpitu podle BDL ale zbytečně vzniká dodatečné riziko, že se do prostoru dostane neoprávněná osoba.

Od roku 1931 jsou podle BDL zaznamenány pouze čtyři případy sebevraždy pilotů, únosů letadel ale 1074.

Zrušení opatření dnes přivítaly i odbory německých pilotů. "Od samého počátku jsme říkali, že je diskutabilní, zda se zvýší bezpečnost," uvedl mluvčí odborů Markus Wahl. Nová rizika, která v důsledku opatření vznikla, jsou podle něj závažnější než "nepravděpodobný případ sebevraždy pilota".

Letecké společnosti nicméně ujišťují, že lékaři budou nadále mnohem více než před předloňskou tragédií dbát na psychologická a psychiatrická vyšetření pilotů.

Například pro americké letecké společnosti ale i nadále platí pravidlo dvou osob v kokpitu. Nařizuje to americký Federální úřad pro letectví (FAA), upozornila agentura DPA.

Největší německé aerolinky Lufthansa dnes potvrdily, že od prvního června nařízení o přítomnosti dvou osob v kokpitu zruší.

Andreas Lubitz 24. března 2015 na cestě z Barcelony do Düsseldorfu podle vyšetřovatelů úmyslně navedl airbus do skalního masivu mezi obcemi Le Vernet a Prads-Haute-Bléone ve francouzských Alpách. Na palubě byl jako druhý pilot, využil ale momentu, kdy kapitán odešel na toaletu, a v kokpitu se zamknul.

Němečtí vyšetřovatelé zjistili, že Lubitz měl na den nehody vypsanou neschopenku od lékaře, kterou ale doma roztrhal. Dlouhodobě trpěl psychickými problémy. Před osudným letem si také sedmadvacetiletý pilot hledal na internetu informace o sebevraždách a o zabezpečení dveří kokpitu.

Podle německých vyšetřovatelů, kteří konečnou zprávu zveřejnili letos v lednu, nese na tragédii vinu pouze samotný kopilot. Paralelní vyšetřování vedené ve Francii ještě neskončilo.