Podle názoru ÚOHS se přitom v daném případě nejednalo o koncesi, ale o nadlimitní veřejnou zakázku na stavební práce, sdělil dnes ČTK místopředseda ÚOHS Hynek Brom. Náměstek hradeckého primátora Martin Soukup (ODS) řekl, že se město pravděpodobně odvolá. Sankce patří k nejvyšším, které úřad dosud dal městům.

Pro Hradečáky je parkování citlivé téma

"Je to nešťastné rozhodnutí, téma parkovacího systému v Hradci Králové je velmi citlivé. Smlouvu s Atolem připravovali pečlivě právníci. Myslím, že se jedná o válku právníků a hru o slovíčka," řekl ČTK Soukup, který zdůvodnění uložené pokuty nechtěl blíže komentovat.

"Zadavatel byl povinen tuto veřejnou zakázku zadat v některém ze zadávacích řízení a zveřejnit ji jak na centrální adrese, tak v Úředním věstníku Evropské unie, což neučinil," uvedl Brom. Město tak podle něj narušilo soutěžní prostředí, do tendru se v případě správného postupu mohli přihlásit i další uchazeči.

Základním znakem koncese je mimo jiné přenos podstatných rizik z veřejného zadavatele na koncesionáře. ÚOHS ve svém rozhodnutí konstatoval, že ekonomické riziko v tomto případě neexistuje.

Město se zavázalo spoluvytvářet cenové podmínky pro uživatele parkovacích ploch včetně nezbytné cenové regulace parkovného tak, aby byla zajištěna samofinancovatelnost systému. Atol má na základě smlouvy zajištěnu úhradu nákladů a investic vkládaných do parkování i zisk.

Koncesionář má díky smlouvě s městem až na výjimky zajištěnu exkluzivitu na provozování veškerých parkovacích míst v centru města. Podle Broma tedy neexistuje konkurence ani rizika, která by ze zadavatele mohla přejít na koncesionáře.