V současnosti v Praze mezi Palmovkou a Letňany jezdí jediný spoj, který obhospodařují elektrobusy či jinak též zvané trolejbusy, respektive vozidla s dynamickým nabíjením. Je jím linka č. 58. DPP má přitom v úmyslu zavést elektrobusy i na dalších trasách. Jako první má přijít na řadu linka č. 140.

Z Palmovky až do Miškovic bezemisně

„V návaznosti na předchozí ověřovací projekty elektrobusů resp. vozidel s dynamickým způsobem nabíjení přikročil DPP k přípravě rozvojových projektů elektrifikace vybraných autobusových linek,“ sdělila pro Blesk.cz mluvčí DPP Aneta Řehková. V přípravě je elektrifikace autobusové linky č. 140, která jezdí z Palmovky přes Letňany a Čakovice do Miškovic. V zásadě se tak jedná o prodloužení trasy linky č. 58.

„Předpokladem je realizace trolejového vedení ve vybraných úsecích linky č. 140, dále úprava stávající kontejnerové měnírny v Prosecké ulici pro trvalý provoz, reaktivace bývalé trolejbusové měnírny v Příborské ulici v Letňanech a výstavba nové kontejnerové měnírny v areálu garáží Klíčov,“ vypočítává mluvčí. DPP zároveň zamýšlí ekologičtější dopravu zřídit i v jiných částech Prahy.

Dobíjecí stanice a troleje

Zřízení nízkoemisních vozidel MHD počítá se dvěma variantami provedení. Buď by elektrobusy byly dobíjeny pouze na konečných stanicích, nebo by využívaly tzv. dynamického neboli trolejového vedení. „Systém dynamického nabíjení trolejbusy by měl být použit u páteřních autobusových linek,“ sdělila mluvčí. To se týká těch linek, které mají obecně dlouhé trasy a převáží větší množství cestujících nebo mají složitější terén. Při stoupání totiž vozidla mívají bez využití trolejového vedení problémy.

Video
Video se připravuje ...

Příjezd testovaného elektrobusu na autobusové nádraží. David Zima

V případě zdolání menších vzdáleností by pro účely elektrifikované sítě MHD mělo postačit statické nabíjení na konečné zastávce, podobně jako je tomu v současnosti na Palmovce. Linka č. 58 využívá obou systémů, tedy jak dobíjení na konečné, tak i výpomoci trolejového vedení především v rámci stoupání Proseckou ulicí.

Mluvčí zároveň potvrdila, že DPP hledá varianty, kam zřídit další elektrobusy. Uvažuje se například o centru. Už dříve se hovořilo o částečné elektrifikaci trasy linky č. 207, která jezdí mezi Staroměstskou a Malešicemi. Elektrifikace by se přitom měla týkat úseku mezi Staroměstskou a Ohradou, přičemž elektrobusy nemají být dobíjeny z trolejí, nýbrž ve stanicích.

Rozvoj elektrobusů v tramvajových oblastech

Kromě toho, že elektrobusy jsou částečně napájeny elektřinou, čímž šetří životní prostředí, je jejich velikou devízou i údržbová úspora. Nejnákladnější je totiž v podstatě hlavně výstavba trolejí a pořízení elektrobusů. DPP v současné době plánuje pro severovýchod Prahy zajistit 12 až 15 kloubových bateriových trolejbusů, které by v rámci tamního provozu nahradily naftové autobusy.

„Vzhledem k vysoké investiční náročnosti elektrifikace je cílem DPP maximálně využít stávající napájecí infrastrukturu tramvají, případně do budoucna i metra. Prioritou pro další etapy elektrifikace bude zejména dostupnost stávající elektrické infrastruktury. Předpokládá se pořízení až 14 elektrobusů standardní délky 12 metrů. Součástí investice bude nabíjecí stopa ve vybraném obratišti a příslušná nabíjecí infrastruktura v garáži Vršovice,“ uvádí Řehková.
Fotogalerie
36 fotografií