„Pražský řidič je zvyklý denně vídat blikající oranžový maják. Úklid vozovek, svoz odpadu, skládání materiálu na stavbu, odtahová služba, auto bezpečnostní agentury projíždějící se zapnutým majákem odstavným pruhem,“ uvedl Robert Vacek z Autoklubu České republiky příklady vozů, které této světelné signalizace využívají.

Vozy bezpečnostní agentury se často proplétají mezi ostatními účastníky silničního provozu ve snaze dostat se k hlídané budově, řidiči v úzkých uličkách čekají za stojícími popeláři nebo jim průjezd komplikuje úklidový stroj, který v jednosměrné ulici v protisměru zametá komunikaci. Ve všech situacích vidí řidiči ze svého auta na překážejícím voze blikat oranžový maják.

Signalizace upozorňuje ostatní řidiče na činnost tohoto vozidla, kdy při ní může překážet v silničním provozu a svojí činností může kolemjedoucí účastníky omezovat. Ostatní řidiči vozidel kvůli prováděnému úkonu musí podle experta objektivně zastavit.

Přednost auto nemá

„Oranžový maják však nedává těmto vozidlům žádnou přednost při jízdě, jako naopak vozům s modrým blikajícím majákem. Oranžového signalizačního světla užívají uváděná vozidla při své činnosti. Tou však není jízda odtahové služby k dopravní nehodě, ani jízda vozu bezpečnostní agentury například k hlídanému objektu,“ upozornil na nejdůležitější informaci Robert Vacek.

Setkání s autem, kterému bliká oranžový maják, tedy pro ostatní řidiče znamená výstrahu o možném nebezpečí. Podle odborníka mají takovému vozu ostatní účastníci silničního provozu umožnit jeho činnost a zároveň věnovat v daném úseku zvýšenou pozornost provozu na komunikaci.

„Toto vozidlo však není postaveno na úroveň vozidel například policie, hasičů či záchranné služby,“ uzavřel téma Robert Vacek.