Most císaře Ferdinanda z roku 1836 byl ve své době opravdovou chloubou. „Jeho výška nad hladinou Ohře byla asi 20 metrů. To z něj činilo nejvyšší řetězový most v Čechách a jeden z nejvyšších na světě,“ řekl šéf parku Boheminium Tomáš Slifka. Jenže krása mostu byla vykoupená jeho malou nosností. Ta činila asi jen tři tuny.

Video
délka: 00:55
1080p 720p 360p

Hrad Loket doplnil v parku Boheminium už zbořený řetězový most císaře Ferdinanda. Romana Vébrová, hudba: The Bridge, Studio Fontána, spol. s r.o.

 „Vzhledem k stále rostoucím nárokům silniční dopravy most přestal vyhovovat. V roce 1928 ho uzavřeli a o tři roky později byl zbořený,“ dodal Slifka. Na jeho místě vyrostl v roce 1936 nový železobetonový most a na ten původní se postupně zapomnělo.

Neexistující most vyráběli vězni

Chtěli jsme zkusit, jak budou návštěvníci reagovat, když uvidí něco, co má reálný základ, ale již neexistuje. A ohlasy máme výborné, lidem se původní historický řetězový most líbí,“ zhodnotil Slifka.

Model, s jehož tvorbou pomáhali i vězni z Horního Slavkova, je vyrobený ze speciálního plastu. „Kostra je z kovu, musí trochu pružit, aby plast nepraskal. Barvy jsou odolné proti povětrnostním vlivům, používají se i v automobilovém průmyslu,“ vysvětlil Slifka s tím, že nakonec se na celý model nanesl speciální bezbarvý lak, který barvy zafixoval.

Barva byla "oříšek"

Právě barevné provedení ale dalo odborníkům v Boheminiu pořádně zabrat.  „Z barevných pohlednic jsme vycházet nemohli a veškeré historické fotografie jsou černobílé. Použili jsme program na zostření fotografií a v porovnání s hradem se nám podařilo barvu chytit. Teď je, myslím, téměř totožná s tou původní,“ řekl Slifka. Barva je směsicí různých odstínů okru a hnědé.

Park Boheminium na okraji Mariánských Lázní nabízí návštěvníkům na sedm desítek zmenšenin našich památek a významných staveb. Je jediným svého druhu u nás a čtvrtým největším v Evropě.