Muži si honí ego, ženy se stresují a panikaří

Každé pohlaví má za volantem své silné a slabé stránky. Muži jsou pohotovější, jejich řízení je mnohem techničtější, umí lépe reagovat v krizových situacích, rychleji vyhodnocují a lépe se orientují v prostoru.

Vše, co muži mají, ženy bohužel spíše postrádají. Na druhou stranu řidiči něžného pohlaví jezdí bezpečněji, na rozdíl od mužů si za volantem nepotřebují nic dokazovat, jsou tolerantní a vše dobře promýšlí. Obecně lze říci, že pánové se snaží za volantem honit ego a dámy jsou toho úplným opakem, řízení je často stresuje a jejich největší nepřítel není agresivita, ale zmatek.

To potvrzuje i známý dopravní psycholog Karel Havlík, který se tomuto tématu věnuje. Podle něj ale není silná kritika ze strany mužů na místě. Ve skutečnosti jsou ženy za volantem často mnohem lepší než muži. Je to právě nadhled, který jim dává velkou výhodu. S nikým nepotřebují závodit a pokud je předjede horší auto, rozhodně si z toho většina žen nic nedělá.

Odstraňte nešvary ze řízení!

Zlepšit své řidičské schopnosti tím, že se zaměřím na to, co vám nejde a v čem víte, že máte přirozený handicap je nejlepší začátek. Není to však jediné, co ohrožuje bezpečnou jízdu. Mnoho z nás má za volantem také nespočet zlozvyků, kterých je potřeba se zbavit co nejdříve!

„Můj bývalý přítel byl silný kuřák. Nesedl za volant, aniž by si nezapálil cigaretu. A já na sedadle spolujezdce vždycky trnula první minuty jízdy hrůzou, aby se něco nestalo,“ vzpomíná Monika K. z Prahy. A obavy jsou na místě. Statistiky za rok 2017 ukazují, že první místo v žebříčku příčin dopravních nehod obsadila „nepozornost při řízení“. Ta zaviní téměř každou pátou nehodu. Největší hrozbou je pak používání mobilu za volantem. Manipulace s mobilem může dokonce za každou 14. škodu z povinného ručení. 60 % řidičů používá mobil za volantem a téměř třetina z řidičů během jízdy smskuje či chatuje. Na tristní stav se rozhodla upozornit aktuální kampaň Policie ČR, BESIPu a České kanceláře pojistitelů s názvem #nepozornostzabiji. Její hlavní cíl je změna chování řidičů, kteří by si měli uvědomit, že se během jízdy musí věnovat především řízení.

Mobil však není jediný, který odvádí naši pozornost od řízení. Řešení stresových záležitostí a problémů za volant také nepatří, stejně jako dohadování se s dětmi cestou do školy. Kouření a jídlo si můžeme v autě dovolit pouze, když někde bezpečně zaparkujeme. Snídaně v autě cestou do práce není v dnešní uspěchané době nic výjimečného, ale pokud hledáte oříšky v rozkroku, opravdu se nemůžete plně věnovat řízení. Ženy by si pak měly odpustit úpravu zevnějšku za volantem. Ani to není rozhodně dobrý nápad.

Dbejte na bezpečnost

Sice to může znít jako ohraná písnička, ale i dnes se najde mnoho těch, kteří si nezapínají pásy nebo nedávají své ratolesti do sedaček dle předpisů. Vaše řidičské schopnosti se tím sice nezlepší, ale minimálně se zmírní jejich následky, takže je nutné to připomenout. Co vám ale dnes už může pomoci při řízení je vaše auto. Respektive systémy aktivní bezpečnosti, jinak také asistenční systémy, které má dnes už mnoho nových aut. Jedná se o nejrůznější technické vlastnosti vozu, které pomáhají zabránit nebo předcházet dopravním nehodám. “Pokud si v dnešní době kupujete nové auto, rozhodně se na prvky aktivní bezpečnosti zaměřte. Součástí výbavy kvalitních vozů jsou už dnes nejen kvalitní airbagy, ale i systémy aktivní bezpečnosti jako jsou systém pro předcházení kolizím s detekcí chodců, upozornění na dění za vozem či systém pro monitorování slepého úhlu,” říká Jitka Jechová z českého zastoupení společnosti Toyota. Pokud se chcete nechat inspirovat, zkuste nezávazně zajít do autosalonu, abyste si alespoň udělali dobrý přehled. Technologie za posledních let výrazně pokročily, a proto by možná neškodilo zvážit nákup nového, výrazně bezpečnějšího auta. Nové je samozřejmě nejlepší, v bazaru už nemáte takovou kontrolu nad historií vozu, ale pokud by i ojeté auto systémy aktivní bezpečnosti mělo, je to určitě lepší, než jezdit bez nich. To už samozřejmě záleží na vašich finančních možnostech.