Cestovní kancelář vám musí sdělit konečnou cenu zájezdu, tvrdí Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Na chatu blesk.cz více jak hodinu odpovídala na otázky, které se týkaly aktuálních problémů s cestovkami, ale radila i ohledně práv, které jako zákazníci v běžném životě máme. Nejzajímavější odpovědi si můžete přečíst níže. Pokud budete mít další otázky, pak se s nimi obraťte na internetové stránky www.spotrebitele.info. Dobrý den, paní Picková, chci se zeptat, zda již platí nějaký zákon či vyhláška, že když si v katalogu výběru zájezd, musí mi CK sdělit, kolik za něj zaplatím se vším všudy, a to i v případě, že termín zájezdu je za tři měsíce. Dále mě také zajímá, zda se do počtu dní zájezdu počítá i ten, kdy z hotelu odjíždím pět minut po půlnoci nebo naopak z ČR odlétám dvě hodiny před půlnocí a na místě jsem vlastně až druhý den. Děkuji za odpověď a zdravím. (ALENA) CK Vám musí sdělit konečnou cenu zájezdu, kterou ovšem může v důsledku zákonem přesně stanovených důvodů ještě 20 dní před odjezdem změnit. Pokud ji změní později, má smůlu a zákazník nic platit nemusí. V cestovní smlouvě by si lidé měli pohlídat počet noclehů. A noclehem je noc, kterou netrávíte na cestě. Byť existuje CK, která za nocleh považuje ubytování do poledne následujícího dne. Ale tohle vše se dá vyčíst ze všeobecných obchodních podmínek, kterou jsou součástí smlouvy a obvykle bývají i v katalogu. Podle našeho výkladu i výkladu ČOI podle současné legislativy (zákona o ochraně spotřebitele) CK musí informovat o konečné ceně zájezdu v okamžiku nabídky. Zatím takové CK spočítáte na prstech jedné ruky. Uvídíme, třeba pod masivním tlakem, do něhož se zapojilo i ministerstvo financí se situace zlepší. Co říkáte na typy zájezdů Super last minute, kdy se sbalím, jedu na letiště a tam si teprve vyberu, kam poletím? Je to hodně nebezpečné? Vy osobně byste to zkusila? Procházka Pavel (pp) Já bohužel pracuji tak, že se nemohu sebrat dneska odpoledne a odletět. A protože se ráda na něco aspoň trochu těším, tak se od února těším na zářijovou dovolenou v teple. Super last minute mi připadají trochu jako adreanlínový sport, ale jistě najdou své klienty, kterým nevadí, že vlastně letí někam a přesně neznají podmínky. V lednu jsme kupovali dovolenou v Řecku s tím, že cena je konečná. Speciálně na letecké příplatky jsem se ptala a bylo mi řečeno, že cena je konečná. Včera přišel omluvný dopis s tím, že musíme doplatit přes 800 korun na let. benzin. Je postup cestovky správný? Mám jisté pochybnosti. Děkuji (Hana) Pokud Vás CK informovala v zákonem dané lhůtě, má CK právo z důvodu zvýšení cen paliva zvýšit cenu zájezdu. Pokud tuto lhůtu nedodrží, neplaťte nic - ani pod nátlakem. Viz ustanovení občanského zákoníku 852 a následující. Při nástupu na dovolenou mělo letadlo zpoždění 6 hodin. Delegátka cestovní kanceláře nás ponechala na letišti bez veškerých informací /i když o problémech věděla/ a odešla. Jak postupovat při stížnosti. (Ilona) Reklamujte u CK a písemně. Byli povinni Vám poskytnout jídlo a pití, takže porušili své povinnosti. Co dělat, když si zajistím přes net ubytování na Slovensku, konkrétně v Bratislavě (nic však předem neplatím ani zálohu) a při příjezdu je mi vykalkulována cena jiná? Prostě obsluhující personál si vypočítá jinou cenu. (travelman2007) Obrátit se na Slovenskou obchodní inspekci - to následně. Ale na místě reklamovat, protože pro Slovensko také platí, že informace o ceně na netu by měla zahrnovat vše, co bude spotřebiteli účtováno. Vychází ze stejné evropské směrnice, jako je tomu u nás, kde tohle upravuje § 53 občanského zákoníku. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak zjistím, že je nějaká cestovka o.k. a nestane se mi, že mě nechá na dovolené bez prostředků a já se nebudu moci dostat domů... Díky za odpověď Lucka Každá cestovka by Vám měla předložit doklad o pojištění. Ten si můžete ověřit na www stránkách ministerstva pro místní rozvoj nebo u pojišťovny, u níž je CK pojištěna. Zdravím, chtěl bych vědět, jak postupovat, když zkrachuje cestovka, která mě zaměstnává a já zůstanu trčet v zahraničí jako průvodce nebo delegát? Pomůže mi pojišťovna? (Mach) Tohle záleží na smlouvě, kterou jste s CK uzavřel. Pracovně-právní vztahy bohužel neumím, omlouvám se. Dobrý den, můžeme věřit www.invia.cz, která se prezentuje jako "největší internetová cestovní agentura v České republice a autorizovaný prodejce zájezdů více než 200 renomovaných a pojištěných cestovních kanceláří působících na českém a slovenském trhu"? Nebo je lépe kupovat zájezd přímo u cestovních kanceláří? Děkuji. (Marie Nováková) Záleží na Vás, čemu dáte přednost. Nezpochybňuji kvalitu žádné cestovní agentury, ale osobně dávám přednost cestovní kanceláři. Minimálně - je to ona, kdo zájezd organizuje, měla by být schopna mě nejlépe jako zákazníka informovat. Což neznamená, že to všude takhle funguje a naopak. Nejlépe je vycházet ze zkušeností - ať vlastních nebo přátel či kolegů. Dobry den aktualne jsem na dovolene ktera byla udavana jako 8dnu 7 noci. Odlet byl v nedeli v nocnich hodinach tzn. ubytovani jsme byli v pondeli rano ve 3 hodiny. Odlet je nasledujici pondeli ve 3 hodiny rano ale pokoj musime vyklidit jiz v poledne s tim ze vecer jeste dostaneme veceri i presto ze jiz vlastne v hotelu nebydlim. Neprijde mi to korektni hlavne nevim co mam 14 hodin delat kdyz nemam na tu dobu zadne ubytovani. Je to pravne v poradku ? (Ivos) Podle toho, co uvádíte, jste byli připraveni o jeden nocleh, což je důvod k reklamaci. Máte-li placeno 7 noclehů, není možné počítat Vám "nocleh" v letadle a na cestě. Po návratu reklamujte a požadujte úhradu minimálně za jeden nocleh.Spíš si myslím, že i za den, kdy nemáte pokoj k dispozici. Mým známým se na letišti ztratil kufr. Po kom můžu v takovém případě žádat náhradu? po cestovní knaceláři, se kterou letím,nebo po letišti? Děkuji za odpověď. Musíte reklamovat okamžitě při příletu u dopravce - na každém letišti je přepážka určena pro tyto případy. Hezký den, zajímalo by mě jaký je rozdíl mezi cestovní agenturou a cestovní kanceláří? A jaká práva a povinnosti mají? (Mičková) Cestovní kancelář zájezd organizuje a agentura pouze prodává - pro konkrétní cestovní kancelář. Je také povinna sděli zákazníkovi, která CK zájezd organizuje. Dobrý den, moje otázka se netýká přímo dovolených, ale dětského tábora. Syna jsem poslala na DT Radost do Zálužného u Vítkova. Fotky a popis na webových stránkách hezké: chatičky, inzerovaný 25m bazén, výborný program... Avšak: bazén rezavý, 15cm žabince, chata, kde bydlí malé děti špína, rozbité skříně, naši kluci mají na pokoji rozbité okno, musí spát v teplákách a mikyně, aby nezmrzli, v 16 hod. odpoledne volají, že se nudějí, že s nima nikdo nic nedělá... Samozřejmě se jim tam hrozně nelíbí. Je šance se nějak ohradit? Předem děkuji za odpověď. (Jana Budilová) V danou chvíli bych spíš doporučovala osobně na místě zjistit, jaká je pravda. Děti mohou občas skutečnost přibarvit a pokud mají odpoledne osobní volno, je možné že se nudí. Pokud se ale jejich tvrzení potvrdí, určitě byste mohla požadovat slevu. Nicméně je otázka, zda neupozornit hygieniky na špatné podmínky - to uvidíte na místě sama. Pro výběr tábora doporučujeme spíš vycházet z doporučení známých, než posílat dítě na tábor, o jehož vedení ani podmínkách nic nevíme.


Reklamace a spol. Tisk účtenky na termopapír (stále četnější praxe mnoha obchodníků) způsobuje po jejím vyblednutí za krátkou dobu nejen neplatnost daňového dokladu pro podnikatele, ale zejména nemožnost reklamace zboží (účtenky na termopapíře v žádném případě nevydrží v čitelné podobě 2 roky). Bez dokladu o koupi není možno uplatnit reklamaci. Jak má postupovat spotřebitel, nemůže zakročit úřad pro ochranu spotřebitele? (M. Zábojová) Úřad na ochranu spotřebitele neexistuje... Proti termoúčtenkám je možné se bránit požadavkem na vystavení klasické účtenky. Což doporučuji především u nákupu cennějších věcí. Nicméně paragon není podmínkou pro reklamaci. Spotřebitel může nákup prokázat například i záručním listem nebo výpisem z účtu, pokud platil kartou - to jsou nezpochybnitelné doklady. Zakoupil jsem omylem jiné zboží než jsem požadoval, do 14 dnů jsem uplatnil nárok na vrácení, mohu požadovat peníze pouze za zboží nebo i poštovné, které jsem též uhradil? (kamik) Pokud jste nakupoval po internetu nebo mimo prostory obvyklé k podnikání, můžete zboží do 14 dní bez udání důvodu vrátit spolu s odstoupením od smlouvy. Ale tak, aby prodejce dostal odstoupení do konce této lhůty. Peníze Vám musí vrátit prodejce do 30 dnů. Reklamovala jsem nové boty, které se velmi rychle rozlepily, při první reklamaci bylo neodborně opraveno s velkými vadami, výrobek jsem nepřevzala a opět reklamovala, špatná oprava byla i podruhé a tak jsem reklamovala potřetí. Maximálně mne zajímá jestli jsem povinna čekat na další reklamace, když poprvé obuv opravili nedostatečně, nedolepené části a usmolili od lepidla. Děkuji předem za Vaší odpověď. (lenka p.) Pokud výrobek ani po třetí reklamaci není opraven tak, aby byl v souladu s kupní smlouvou (i estetický vzhled je kvalitativní ukazatel), pak se na něj pohlíží jako by měl neodstranitelnou vadu a Vy máte právo na vrácení peněz nebo nové boty. Volba je na Vás. I při poslední reklamaci má prodejna 30 dní na její vyřízení. Dobrý den, v našem malém supermarketu Albert pokladní zákazníky zcela prokazatelně okrádají. Mají různé finty, když ji upozorním, ani se neomluví, jen zakřičí na kolegyni "storno" a druhý den ta ta samá pokladní udělá zase. Nemám moc možností chodit jinam. Stěžoval jsem si vedoucímu - pokrčí rameny, že prý má málo lidí. Mám to brát tak, že to je normální? Je mi líto hlavně starších lidí, kteří špatně vidí a tím se nemohou bránit. (Kamil Mika) Není-li možná náprava na místě, pak nezbývá nic jiného než se obrátit na místně příslušné dozorové orgány - v tomto případě ČOI. Napište podnět a uvidíte. Uzavřel jsem smlouvu s KTV Ostrava, kde byla měsíční výpovědní lhůta. KTV odkoupila kab.televize Karneval, která má dvouměsíční výpovědní lhůtu ve všeobecných podmínkách. S Karnevalem jsem žádnou smlouvu nepodepsal. Platí jedno nebo dvou měsíční výpovědní lhůta? (Getvert) Smlouvu je možné uzavřít i jiným způsobem než písemně. Zjistěte si, zda Karneval přebral KTV i se závazky. Můžete se o pomoc také obrátit na naše SIC Ostrava, adresu najdete na www.spotrebitele.info Dobrý den, mám právo vrátit sluneční brýle, když jim vypadlo sklíčko? Děkuji (Danuš) Jsou-li v záruční době, máte právo reklamovat. Pokud došlo k vadě během prvních 6 měsíců po koupi, máte právo požadovat výměnu. Ale na vrácení peněz byste měl právo pouze tehdy, kdyby byla vada neodstranitelná (nebo třikrát opakovaná) nebo stejné brýle nebude mít prodejce už na skladě. Jaká je záruka na zhotovení nových brýlí a skel, děkuji (jana) V tomto případě se právní výklady různí. Jeden říká, že jde o zhotovení věci a záruka je jen 6 měsíců, druhý, že jde o koupi a záruka je dva roky. Jediný, kdo může rozhodnout, je soud. Ale zkuste se obrátit s dotazem na ČOI, oni k tomu mají svůj názor, který by mohl být pro prodávajícího směrodatný. Zakoupila jsem si sedací soupravu, kterou jsem 3x reklamovala. 1. reklamace byla vyřizena ve lhůtě 30 dnů, 2. reklamace až po 50 dnech a třetí reklamece nebyla opět vyřízena do 30 dnů, proto jsem prodejci po uplynutí lhůty poslala doporučeně dopis, ve kterém jsem odstoupila od kupní smlouvy a požádala o vrácení částky kupní ceny výrobku a požádala o odvezení si výrobku vadného. Poté-asi po 14 dnech mi poslali SMS, že mám v prodejně jiný-nově vyrobený výrobek. Jak dál postupovat? Požádat soud o plnění závazku ze strany prodejce = vrácení peněz a odvezení si vadného výrobku? Děkuji za odpověď. (Jitka Frolková) Máte právo volby - buď novou soupravu nebo peníze zpět. Vy jste zvolila peníze a prodejna je povinna Vám je vyplatit. Doporučuji jim napsat poslední pokus o smír před podáním žaloby, stanovit si lhůtu, do kdy jste ochotna čekat na peníze a poslat to dopisem s doručenkou (k dostání na poště). Pokud nezareagují, tak se obraťte na soud. Jaký nejkurióznější případ jste řešila? (Petr C.) Už je to dávno, víc než pět let. Ale obrátil se na nás spotřebitel, který trval na tom, že k zápalkám na dýmku nedostal návod k použití. Trval na tom, že neví, jak se s nimi zachází. Ale jinak považuji za nejkurioznější odolnost některých prodejců smát se lidem do očí, kdy reklamují cokoli a je evidentní, že právo je na spotřebitelově straně. Oni totiž dobře vědí, že k soudu se obrátí tak jeden z tisícovky... Chtěl bych se paní Pickové zeptat, zda někdy pracovala na druhé strany barikády. Zda třeba něco prodávala nebo vyvíjela třeba nějakou živnostenskou činnost, prostě se starala sama o sebe a nebrala pouze pobídky od státu které jí zabezpečí klidný život v asertivitě:-) Jinak jí doporučuji se třeba v rámci praxe nechat zaměstnat formou brigády v jakémkoliv obchodě a seznámit se i s opačnou stranou mince. (sdf) Neprodávala, ale dva roky jsem se živila jako novinář na volné noze, kdy jsem se opravdu musela hodně otáčet. Pak jsem dostala zajímavou nabídku pracovat v časopisech o bydlení, tak jsem se zase vrátila do zaměstnaneckého poměru. Obávám se, že by mě málokdo z obchodníků zaměstnal. Myslím, že třeba pro některé velké hráče na trhu bych byla naprosto nepřijatelným brigádníkem:-). Zdravím vás. Zajímalo by mě, jak sdružení obrany spotřebitelů funguje? Dáváte pouze rady, nebo můžete člověka zastoupit i v případném soudním sporu? Co všechno nabízí? (Trckova) Jsme občanské sdružení a naše pravomoci jsou dané zákonem o ochraně spotřebitele. Radíme a můžeme na základě spotřebitelova podání či na základě vlastních poznatků dávat soudu podnět na "zdržení se protiprávního jednání" daného podnikatelského subjektu. Ale samozřejmě můžeme také žalovat, čehož jsme naposledy využili v případě jedné cestovní kanceláře. Více na www.spotrebitele.info/Kauzy Jak se vlastně máme jako zákazníci ve světě "divokého obchodu" chovat? "Pokud se necháme šidit v prodejně, nebo mlčíme, když nám nalijí centimetr pivo pod míru, nebo mávneme rukou nad špatnou prací řemeslníků v bytě se slovy ´Už aby byli pryč´, tak je to špatné. Záleží na každém z nás, zda se situace na českém trhu bude zlepšovat.