1. Ověřte si, s kým jednáte
Důvěryhodný obchodník se vždy prokáže průkazkou společnosti, kterou zastupuje. Pokud nemá co skrývat, nechá vás ověřit si jeho identitu na zákaznické lince společnosti, kterou zastupuje, nebo na internetu. Ukáže vám i občanský průkaz, kde zjistíte, zda jméno na průkazce není smyšlené.
2. Všímejte si detailů
Všímejte si, jak obchodník jedná i jak je oblečen. Seriózní firmy většinou mají předepsané slušné oblečení s prvky odkazující na zastupovanou firmu. Hledejte výšivky, loga, odkazy, visačky, odznaky a průkazy. Popis toho, co má obchodník mít, najdete často na internetových stránkách zastupované firmy.
3. Buďte opatrní
I když se obchodník prokáže vším potřebným, dodržujte bezpečnostní pravidla, a když ho pustíte přes práh, nespouštějte ho z dohledu. Domluvte se kupříkladu se sousedy, ať si nabídku poslechnou s vámi a mohou ho sledovat, když musíte pro něco odběhnout do jiné místnosti.
4. Platí jen to, co je na papíře
Před podepsáním smlouvy se přesvědčte se, že je přesně na ten produkt, který vám byl ústně představen. Porovnejte kompletní ceník nového dodavatele s ceníkem starého a všímejte si i drobností, jako jsou různé další poplatky a služby. Pokud není nová cena součástí oficiální nabídky, je to často jen návnada, kterou si prodejce vycucal z prstu.
5. Ptejte se na podrobnosti, poplatky
Zajímejte se o další poplatky, které mohou být součástí ceny. Cena se skládá z několika částí a obchodník může ovlivnit jen jednu z nich. Seriózní prodejce mluví o celkové ceně, a ne jen o její části. Požadujte k pročtení veškeré dostupné materiály. Často vám pomohou internetové kalkulačky.
6. Ověřte si kvalitu služby zákazníkům
Když budete ověřovat totožnost prodejce, snadno zjistíte, jestli se na infolinku dané společnosti dovoláte a nestrávíte dlouho čekáním na spojení. Když se nedovoláte na infolinku a v blízkosti nemáte ani žádné zákaznické centrum, znamená to, že ani po podpisu smlouvy nebudete mít s kým případné problémy řešit.
7. Prověřte si nabídku
Všechny získané informace pečlivě projděte, posuďte a vzájemně porovnejte. Seriózní prodejce na vás nebude tlačit. Nabídky rozhodně nemusíte přijmout v ten samý den a seriozní obchodníci by vám je ani nenabízeli, kdyby nezbýval čas na podrobné prostudování. Konec jedné prodejní akce navíc většinou znamená začátek nové, podobně výhodné.
8. Nepodepisujte nic, co si nepřečtete
Chtějte po obchodníkovi všechny potřebné písemné dokumenty jako smlouvu, všeobecné obchodní podmínky, podrobný ceník služeb apod., abyste si je mohli pročíst. Všechny dokumenty by vám měl obchodník ponechat k přečtení, abyste v případě nespokojenosti mohli využít zákonných lhůt na odstoupení od smlouvy.
9. Máte-li podezření na podvodné jednání, braňte se
Zjistíte-li, že vás obchodník klamal nebo se nevhodně choval, stěžujte si neprodleně u společnosti, kterou zastupuje, pokud neuspějete, podejte stížnost k Energetickému regulačnímu úřadu.
10. Pokud vám někdo vyhrožuje, zavolejte policii
Setkáte-li s výhružkami, důrazně požádejte obchodníka o opuštění vaší domácnosti. Pokud ani to nepomůže, zavolejte na pomoc policii. O pomoc se můžete obrátit na městskou policii – 156, nebo Policii ČR – 158