Svůj majetek ale bohatí nerozhazují jen tak nahodile. Nejraději peníze posílají přímo potřebným. Až pak následují dary nadacím a nadačním fondům. Vyplývá to z průzkumu ČSOB, který proběhl mezi privátními klienty.

„Lidé se nejčastěji rozhodují podle toho, co jim doporučí jejich rodina, přátelé a známí. Velká část je také oslovována napřímo ze strany dobročinných organizací nebo zájemců o podporu,“ doplňuje způsob výběru vhodné charity Martin Kosobud z ČSOB. Podle něj ale při konečném rozhodování hraje roli i zaměření projektu (36 %) a efektivita využití darovaných prostředků (32 %).

Mezi nejoblíbenější charitu patří pomoc ohroženým dětem a příspěvky do zdravotní oblasti. „Naši klienti do nich přispívají stejným dílem (26 %). Naopak menší zájem mají o kulturu nebo ochranu zvířat. Tento typ dobročinnosti si vybírá jen zhruba desetina oslovených,“ dodává Kosobud.

Ne všichni boháči jsou ale štědří. Zhruba každý desátý zatím nijak nepřispívá, ale chystá se začít. Existuje ale i skupinka škrtů, kteří se o své peníze nehodlají dělit. Tři procenta bohatých se tak v charitě neangažují a ani s tím nehodlají začít.

Kam míří peníze pracháčů?

Jak přispívají boháči na charitu ukázal průzkum ČSOB banky
Autor:  ČSOB Private Banking
26 % pomoc ohroženým dětem

26 % zdravotnictví (postižení, podpora zdrav. zařízení apod.)

18 % sociální oblast (senioři, menšiny, apod.)

9 % kultura

7 % ekologie a životní prostředí

7 % sport

5 % ochrana zvířat

2 % jiné

Zdroj: ČSOB Private Banking