Zdá se, že nyní nastává odklon od dlouho vládnoucí stříbrné a šedé. Prim však podle výrobců aut nehrají veselé pastelové barvy, nýbrž ty jednoduché a strohé – hlavně černá a bílá.

Cilla Stark, designérka a specialistka na barvy ve společnosti Volvo Cars, říká, že černá pronikla na karoserie aut poté, co si ji lidé oblíbili v interiérech domů a bytů. Například u nejmenšího současného Volva – modelu C30 si ji lidé objednávají ze všech patnácti nabízených barev nejčastěji. U větších vozů, jako je V70 či XC 0, je černě nalakována více než čtvrtina nově vyrobených vozů.
Černobílý diktát
Černá (na osobních vozech) přitom byla dlouhá léta vyhrazená jen pro velké limuzíny oficiálních státních činitelů. Teď už se ale objevuje i na rodinných a dokonce i městských automobilech. „Černá může být elegantní, ale zároveň i avantgardní barva, která zdůrazní osobnost uvnitř vozu. Na druhou stranu může černá barva na autě typu C30 přitahovat řadu mladých zákazníků. Černá vytvoří tu pravou image již na první pohled,“ říká Cilla Stark.
Druhá z nyní módních barev – bílá – se dlouho prosazovala jen v Japonsku. Tam s ní jezdí každé čtvrté auto. Do Evropy se přistěhovala teprve před několika málo lety a prvními výraznými auty, která se s ní prosadila, byly velké sportovně užitkové vozy, jako je Audi Q7 či Porsche Cayenne.
„Musíme potvrdit, že obliba bílé roste,“ říká mluvčí mladoboleslavské Škody Auto Evžen Krauskopf. Škodovku přitom odborníci řadí v automobilovém světě k těm konzervativnějším značkám.
Móda se mění
Ještě předloni byla jasně nejoblíbenější barvou u kupců aut v Evropě stříbrná (28 procent), následovala černá (24 procent) a šedá (16 procent). Z pastelových barev si nejlépe vedla modrá (13 procent). Stříbrná vévodila skoro deset let. Na první místo v oblibě se dostala v roce 2000, kdy předstihla zelenou. V Německu, které je konzervativní, vládne dosud.
A co bude frčet příště? Odpověď není jednoduchá. Svoji teorii na to ale má i Cilla Stark z Volva. Podle ní trendy v automobilovém světě do značné míry diktuje pánská móda a v ní je teď na vzestupu červená v různých odstínech, takže se dá očekávat její častější výskyt i na karoseriích. Vrátit se má zřejmě i klasická námořnická modř a posilovat bude hnědá barva.
Každopádně ale mohou být motoristé rádi, že mají z čeho vybírat. Dnes je například u Škody Fabia na výběr 19 barevných variant. Škody 105 a 120 se přitom v modelovém roce 1983 vyráběly jen v osmi odstínech – okr zlatý, béžová šampaň, brilantní oranž, tyrkys světlý, šípková červeň, zeleň olivová a červeň zemitá.
Ještě hůře na tom byli zákazníci v počátcích automobilismu. Traduje se například výrok Henryho Forda, že zákazník si může objednat Ford T v jakékoli barvě, pokud to bude černá. Údajně tuto barvu zvolil proto, že nejrychleji schnula, a tudíž umožňovala zrychlit pásovou výrobu.
ZAJÍMAVOSTI O BARVÁCH:
- Existují takzvané uváděcí barvy: To jsou ty, s nimiž se automobily prezentují na autosalonech a na prvních reklamních fotografiích. Například v případě škody byla u superbu tato barva tmavě červená vínová, u novinky yeti pak modrošedá.
- Bohatí se vymykají: Existují dva typy bohatých kupců aut. Jedni volí raději spíše studené jednoduché barvy, druzí na sebe naopak rádi upozorňují a dávají najevo, že na to mají. Pokud si nekoupí rovnou červené ferrari, volí i u relativně běžných vozů kromě exkluzivní výbavy také nápadnou barvu. Například zlatou a v případě Volva XC 60 je oblíbená i metalická bronzová.
- Jen některé barvy jsou v ceně auta: Pokud si jdete kupovat nové auto, měli byste vědět, že obvykle jen zhruba tři základní laky jsou zdarma. Za metalízu či dokonce lak s perleťovým efektem si musíte někdy i desetitisíce připlatit.