Dohody a memoranda, který bylo celkem 11, byly podepsány během česko-kazašského obchodního semináře, který se konal v rámci návštěvy prezidenta Miloše Zemana v Kazachstánu. Zeman společně se svým protějškem Nursultanem Nazarbajevem také na fóru promluvili a vzájemný obchod podpořili.

Kromě soukromých firem z oblasti zemědělství, zbrojního průmyslu nebo zdravotnictví podepsaly memoranda o vzájemném porozumění se svými kazašskými protějšky také státní instituce jako Czech Trade, Czech Invest nebo Technologická agentura ČR.

Dohodu o spolupráci podepsal také prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák s kazašskou Komorou zahraničního obchodu. "Dohodou deklarujeme snahu o zintenzivnění našich vztahů a větší úsilí o podporu obchodních vztahů," uvedl Hanák. Konkrétním výsledkem této dohody je podle Mostýna příjezd podnikatelské delegace podnikatelů do Prahy v lednu příštího roku. Svaz průmyslu a obchodu je organizátorem podnikatelské delegace, která Zemana do Kazachstánu doprovází.

Memorandum o spolupráci chtěla dnes podepsat také česká společnost Škoda Transportation, která by ráda do Kazachstánu dodávala vlaky a tramvaje. Memorandum se ale zatím ještě nepodařilo uzavřít, česká firma ale stále věří v úspěch obchodu. Její zástupci doufají, že jim pomůže tato návštěva prezidenta Miloše Zemana otevřít v následujícím období dveře do tohoto teritoria.

Obchod by mohl mít hodnotu až v řádu miliard korun, řekl ČTK člen představenstva firmy Tomáš Ignačák. Škoda Transportation chce do země vyvážet vlaky City Elephant.

Společnost chce do Kazachstánu dodat až 20 vlakových jednotek, které by ale měly být delší než soupravy jezdící v Česku. Vycházet by měly z vlaků, které již firma dodala na Ukrajinu. Hodnota obchodu by mohla být v první fázi asi 80 milionů eur, později 200 až 300 milionů eur, dodal Ignačák.

Firma Kazachům nabízí, že v případě získání zakázky bude polovina výroby uskutečněna v Kazachstánu. "Důležité je prolomit tu bariéru a dostat se na místní trh," poznamenal Ignačák. "Kazašské železnice investují do železnice, je tu poměrně veliký boom tohoto rozvoje," dodal. Pokud by firma získala zakázku na kazašském trhu, věří, že by se jí podařilo proniknout i na další středoasijské trhy.

Další oblastí zájmu Škody Transportation je dodávka tramvají do Almaty. Vozy určené pro kazašské cestující by měly typově vycházet z konceptu tramvají dodávaných do lotyšské Rigy.