"Přímé ztráty způsobené touto stávkou budou kolem 30 milionů eur," řekl v n-tv analytik Jochen Rothenbacher z Equinet Bank. Další škody, jejichž výše se dá jen obtížně vyčíslit, podle něj způsobila protestní akce na renomé aerolinek. Podle něj se budou cestující nyní častěji obracet na konkurenci Lufthansy, což by mohlo ohrozit očekávaný hospodářský výsledek podniku, který chtěl letos dosáhnout provozního zisku ve výši jedné miliardy eur.

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt varoval, že současná vlna stávek u Lufthansy, ale i u železničního dopravce Deutsche Bahn může mít negativní dopady na německou ekonomiku. "Dopravní cesty představují nervový systém Německa a jeho hospodářství. Tento nervový systém nesmí být dlouhodobě ochromen," řekl ministr deníku Bild. Podle něj ale zatím stávky ekonomiku trvale nepoškodily.

Protestní akce odborů ale poškozují kromě Lufthansy a Deutsche Bahn i podniky, které stojí mimo spor zaměstnanců se zaměstnavateli. Německý svaz cestovního ruchu dnes upozornil, že cestovní agentury se kvůli stávkám potýkají s "enormním růstem nákladů" kvůli zajištění náhradní dopravy pro své klienty. Tyto náklady přitom agenturám nikdo neproplatí.

Podle německé kancléřky Angely Merkelové současné stávky ukazují, že je třeba urychlit práci na novele zákona o kolektivním vyjednávání. Novela, kterou se vláda chce zabývat v prosinci, by měla posílit velké odbory a naopak omezit sílu malých svazů, které zastupují zaměstnance na klíčových pozicích a mohou ochromit chod celého podniku, tedy například piloty nebo strojvůdce.

Současná 35hodinová stávka pilotů vedla ke zrušení 1511 z 2333 plánovaných letů. Mezi odvolanými spojeními je dnes i šest párů spojů mezi Prahou a Frankfurtem a jeden pár spojů mezi Prahou a Mnichovem.

V Německu stávka nejhůř zasáhla letiště ve Frankfurtu. Dnes z něj nestartují žádné dálkové lety, zrušena byla i většina spojů na krátké a střední vzdálenosti. V Mnichově, který je pro Lufthansu druhým nejdůležitějším vzdušným přístavem, se daří odbavovat zhruba polovinu plánovaných letů. Aerolinky dokázaly zachovat většinu dálkových spojů, které mají odlet z Düsseldorfu.

Odborový svaz Vereinigung Cockpit (VC), který stávku svolal, je s jejím průběhem spokojen. "Účast pilotů na stávce je vysoká," řekl televizi ARD Markus Wahl z vedení svazu. Zároveň pohrozil vyvoláním dalších stávek, pokud Lufthansa pilotům neustoupí ve sporu o důchodový program.

Vedení Lufthansy tvrdí, že je připraveno k ústupkům, očekává je ale i od svazu VC. "Nekonkurují nám jen nízkonákladové aerolinky v Evropě, ale také státem subvencované aerolinky z Perského zálivu. Nemůžeme si proto dovolit mít v některých oblastech náklady o 50 procent vyšší než konkurence," řekl v ARD mluvčí Lufthansy Andreas Bartels.

Piloti Lufthansy se bouří proti záměru společnosti provést změny v důchodovém programu. Podle dosavadního ustanovení mohou předčasně odejít do penze v 55 letech a firma jim následně vyplácí 60 procent platu do té doby, než mají nárok na starobní důchod. Vedení Lufthansy chce potřebný věk pro předčasný důchod posunout na 60 let s tím, že musí kvůli silné konkurenci šetřit.

Svaz VC uspořádal kvůli sporu o důchodový program v dubnu třídenní stávku. Vlna stávek následovala od konce srpna, nynější protest je už šestý během dvou měsíců. Stávky dosud postihly přes půl milionu pasažérů.