Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Zase stávka? Němečtí strojvedoucí bojují za vyšší mzdy a zastaví dopravu

Aktualizováno -
22. ledna 2024
10:18
Autor: ČTK - 
22. ledna 2024
08:45

Strojvůdci německých drah Deutsche Bahn (DB) v osobní dopravě budou od středečního rána do pondělního večera stávkovat, v nákladní dopravě zastaví práci už v úterý večer. Dnes to oznámily odbory GDL. Protest, kterým se odboráři snaží vymoci vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky, ochromí dopravu nejen v Německu, problémy budou mít i spoje s Českou republikou.

Strojvedoucí od stávky neodradila ani nová nabídka, kterou dráhy minulý týden v pátek učinily. Strojvedoucím přislíbily zkrácení pracovní doby z 38 na 37 hodin týdně se zachováním plné mzdy a navýšení mzdy až o 13 procent. Podle GDL však tato nabídka byla falešná.

„Třetí a údajně vylepšená nabídka Deutsche Bahn znovu ukázala, že dráhy nadále sledují dosavadní odmítavý a konfrontační kurz. Po snaze dosáhnout dohody není ani stopy,“ uvedly odbory v prohlášení. Podrobnosti o protestu chtějí sdělit dnes dopoledne.

„Stávka bude mít opět masivní dopad na veškerý železniční provoz v Německu,“ uvedly DB v prohlášení o protestu, který dolehne na miliony cestujících. „V nákladní železniční dopravě budou značná omezení pro průmysl a hospodářství,“ dodala společnost.

Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73 400 Kč) kvůli inflaci.

Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Nově navrhují až 13procentní zvýšení mezd a jednorázový bonus 2850 eur (69 700 Kč), který by se díky vládnímu protiinflačnímu opatření nedanil. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 000 až 56 000 eur (až 1,36 milionu Kč).

Zkrácená pracovní doba na 37 hodin týdně, kterou v pátek personální šéf DB Martin Seiler představil, by začala platit od 1. ledna 2026. Strojvedoucí by si v takovém případě mohli vybrat, zda by chtěli kratší pracovní dobu se zachováním mzdy, nebo delší se zvýšením mzdy o 2,7 procenta.

Zatímco odbory opakovaně kritizovaly postoj DB, za příklad dobré spolupráce uvádějí dopravce Go-Ahead a Netinera. Obě firmy souhlasily s postupným zkrácením pracovní doby na 35 hodin týdně do ledna 2028 a s vyplacením protiinflační prémie 3000 eur (73 500 Kč).

Strojvedoucí DB sdružení v GDL od listopadu stávkovali třikrát, naposledy v druhém lednovém týdnu. V osobní dopravě poslední stávka trvala 64 hodin, v nákladní byla o osm hodin delší. Kvůli protestu nejezdily vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem, nevyjely ani regionální vlaky mezi Chebem a městem Martktredwitz v Bavorsku. Problémy měly také některé expresy mezi Prahou a Mnichovem, které za předešlých dvou stávek omezeny nebyly.

Video  Schillerová v Blesku kritizovala Fialu i návrh minimální mzdy.  - Maxmilián Nový, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

krapotkin ( 22. ledna 2024 13:02 )

Tady jsou odbory odrazovým můstkem do politiky. Vezměte si "taťku" Flabra - vyšplhal se na post senátora a už je mu všechno ukradený, Středula to zkoušel ještě výš.

Soliter56O ( 22. ledna 2024 10:48 )

Co se jim nelíbí ? ... Ať si to zkusí tady ... To by šli z překvapení do překvapení ... )))))

Michelin ( 22. ledna 2024 10:37 )

Dokážou se postavit za svoje práva ! 👍 Tady čecháčkové drží huby a poslušně šlapou bídu ... 👎 Tam se za tebe postaví odbory a a tady ? Leda tak nějaký chytrák ...

Zobrazit celou diskusi