Technická správa komunikací sledovala pět pracovních dnů 54 pruhů ve 20 ulicích v Praze, a to v ranní a odpolední dopravní špičce. V pruzích zaznamenala 114 728 vozů, z nichž 84 tisíc aut jelo ve vyhrazeném pruhu bez povolení.

„Výsledky potvrdily, že situace je alarmující. Město nechce pokutovat řidiče za to, že jezdí, ale když máme nastavena pravidla, chceme, aby je respektovali. Nesmí se někteří spoléhat na to, že ti hloupí si to odstojí a oni je objedou,“ řekl Dolínek.

„Městská policie přestupky v tomto případě může postupovat ke správnímu řízení. Zatím ale tento záměr nebudeme komentovat, dokud nebudeme vědět více,“ doplnil pro Blesk.cz mluvčí městské policie Jan Čihák.

Hříšníci na Evropské, Plzeňské i Českobrodské

Řidiče mohou na místě pokutovat pouze policisté, strážníci to už několik let nesmí. Praha proto chce využít své zákonodárné iniciativy, aby tuto pravomoc městská policie dostala zpět.

„Nechci, aby policie ztrácela čas v preferenčních pruzích, ale nastavit zákon tak, aby to mohla dělat městská policie, která na to má zázemí a prostředky,“ řekl Dolínek. Návrh změny zákona by mohl být podle Dolínka připraven zhruba do dvou měsíců.

Podle Hadravy současná situace způsobuje zbytečně velké množství úkonů, které musí strážníci udělat, než předají případ do správního řízení.

Nejčastěji porušovali řidiči předpisy v Duškově ulici na Praze 5, pak rovněž na Evropské, Českobrodské nebo Plzeňské, kde bylo zaznamenáno přes 1000 nepovolených průjezdů za den.

Pruhy vznikly zejména pro autobusy MHD, jezdit jimi mohou také hasiči, záchranná služba, cyklisté nebo pohotovostní vozidla například plynařů. Povolení mají rovněž taxíky, avšak pouze žluté a pouze s pasažéry. V Praze je celkem 129 vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy MHD v celkové délce téměř 27 kilometrů.