Skupina inženýrů, která v roce 1973 začala pracovat na jeho vzniku, určitě netušila, jakou oblibu si tohle auto získá. Podle jednoho výzkumu by si drtivá většina současných majitelů GTI nevybrala žádné jiné auto, ani kdyby měla k dispozici neomezené množství peněz. Jedním z vlastníků všech dosud vyrobených generací je legendární automobilový závodník Hans Joachim Stuck. Zlé jazyky mluví o tom, že i svoji ženu si vybral kvůli tomu, že jezdila v GTI.

Mile nižší spotřeba

Nejnovější Golf GTI má nový dvoulitrový motor o výkonu 211 koní. Na stovku se dostane za 6,9 sekundy a maximálka je 240 km/hod. Přestože výkon i maximální rychlost je vyšší než u předcházející generace, průměrná spotřeba se snížila o sedm desetin litru na nynějších 7,3 l/100 km.

Ke zlepšení jízdních vlastností pomáhá kromě mechanických dílů podvozku také elektronický systém XDS. Ten zajistí, že pokud je přední kolo uvnitř zatáčky ve vysoké rychlosti málo zatíženo, přibrzdí ho. Díky tomu potlačuje nedotáčivost, což je obvyklá vlastnost aut s motorem vpředu a poháněnou přední nápravou. Auto má také maximální bezpečnostní výbavu. Z té pasivní je třeba zmínit zejména 9 airbagů.

Jak se GTI pozná?

Od sériového "šestkového" golfu ho, pochopitelně kromě označení GTI vpředu i vzadu, odlišuje několik typických prvků, které GTI provázejí prakticky od jeho vzniku. Tou první je dvojitá horizontální červená linka na masce chladiče, rozšířené blatníky, jiné nárazníky vpředu i vzadu, uvnitř pak kárované potahy, červeně prošitý volant i manžeta řadicí páky. Typické je také černé čalounění stropu.

Fotogalerie
1 fotografie

Jak vlastně vznikl?

Historici mapující dějiny volkswagenu znají přesné datum, kdy se legenda GTI začala rodit. 18. března 1973 totiž inženýr Alfons Löwenberg poslal dopis několika svým kolegům z výzkumného a vývojového oddělení automobilky. V něm navrhl zrod skutečného sportovního vozu.

Jenže odezva nebyla příliš velká. Přesto nakonec získal povolení alespoň na to, aby v rámci testů podvozku mohli postavit na bázi připravovaného kupé Scirocco prototyp budoucího GTI.

Když pak v roce 1975 ukázali na testovacím okruhu šéfům firmy, co auto umí, padlo rozhodnutí: Udělejte sportovní verzi golfu. Premiéra pak byla v roce 1976 na autosalonu ve Frankfurtu. Původně se měla vyrobit pouze pětitisícová série. Jenže objednávek se hned zpočátku sešlo desetinásobek tohoto počtu...


BRUTÁLNÍ GOLFY GTI

K dvacátému, pětadvacátému a třicátému výročí vytvořili přímo v továrně ve Wolfsburgu speciální edice silnějších, rychlejších a pochopitelně také náležitě ozdobených GTI. Tento model je ale současně jeden z nejupravovanějších mezi tunery. Proto můžeme na srazech vidět například i golfy se zvedacími dveřmi či prošpikované hudebními systémy.

Balíčky na úpravu prodává i řada profesionálních tuningových firem. I na nejnovější řadu GTI je už k mání sada, která za 25 tisíc korun posílí výkon motoru na 260 koní a maximální rychlost se zvedne na 263 km/hod. Úprava podvozku přijde pak na 40 000 Kč a kompozitové brzdy 78 000 Kč. Nejbrutálnější Golf GTI všech dob ale vyrobila sama továrna. Model W12 vznikl před dvěma lety. Za přední sedačky umístili konstruktéři dvanáctiválcový motor navíc s dvěma turby. Díky němu dokázal jet 325 km/ hod. a na stovku se rozjet za 3,7 sekundy.

Jak GTI posilovalo

Golf GTI I (1976 – 83): 110 koní

Golf GTI II (84 – 90): 112 koní, od roku 86 i 139 koní

Golf GTI III (91 – 97): 115 koní, od roku 92 poprvé dvoulitrový motor s výkonem 150 koní

Golf GTI IV (98 – 2003): různé motory a výkony, maximálně 170 koní

Golf GTI V (2004 – 2008): 200 koní

Golf GTI VI (2009 – ?): 211 koní