Ruské aerolinky pod sankcemi nezvládají, Moskva žádá o pomoc Kazachstán
Na světě je nedostatek letadel, prohlásil ruský ministr dopravy - a tak vyjednává s Kazachstánem a dalšími zeměmi, že budou nahrazovat spoje ruských aerolinek na vnitrostátních letech. Ve skutečnosti se hlavně ruští dopravci potýkají s problémy kvůli západním sankcím.
„Skutečnost je taková, že v současné době je nedostatek letadel na celém světě. Víte, jaké značné problémy má Airbus s motory Pratt & Whitney, a stovky letadel stojí u zahraničních leteckých společností a čekají na výměnu těchto motorů v Airbus neo. Víte, jaké problémy má Boeing s kvalitou nových letadel, takže je jich nedostatek,“ prohlásil ministr Roman Starovojt podle ruské agentury Interfax.
A tak ruské úřady požádaly Kazachstán a další „spřátelené“ země o pomoc při zajišťování osobní letecké dopravy v Rusku. Jedná se o tzv. kabotážní přepravu, umožňující zahraniční společnosti provádět přepravu uvnitř jiné země. V Rusku měly dříve takové právo pouze místní letecké společnosti. Podle ministra Moskva jedná o kabotáži zejména s Kazachstánem, kde se koeficient letecké mobility (průměrný počet letů uskutečněných jedním obyvatelem země) letos zvýšil o více než 35 procent.
Ruské aerolinky však mají daleko větší potíže než ty celosvětové, zmiňované ministrem. Zlaté časy sovětských letounů jsou dávno ty tam, Rusové už tolik nelétají tupolevy a iljušiny, nýbrž hlavně dovezenými boeingy a airbusy. A západní firmy jim kvůli sankcím po vpádu na Ukrajinu nedodávají náhradní díly.
Před válkou proti Ukrajině provozovaly ruské aerolinky 850 letadel a do začátku roku 2023 se flotila smrskla na 736 linkových letadel, napsal list The Moscow Times s odvoláním na poradenskou společnost Oliver Wyman. Do roku 2026 by se počet letadel mohl snížit na polovinu.
„Ruské úřady plánovaly nahradit zahraniční stroje ve prospěch vlastní výroby. V roce 2024 se Rusko chystalo postavit 20 letounů Suchoj Superjet, sedm Tu-214, šest linkových MC-21 a dva turbovrtulové Il-114-300,“ píše Rádio Svoboda. „V reálu byly postaveny dva letouny Tu-214 a jeden Il-96-300. Poté byl výrobní program omezen. V roce 2025 se místo plánovaných 82 letadel nyní počítá s výrobou pouze 20. Plán na rok 2026 byl snížen ze 120 letadel na 97.“ Problém je, že i stroje ruské výroby jsou závislé na dovozu zahraničních komponentů - které lze pod sankcemi importovat jen pokoutně.
Moskva tedy hledá alternativy. „Kabotáž je nejhorší způsob fungování, protože z národního hospodářství všechno vyteče. Ano, zalátáte díru, ale přijdete o peníze. Je to nejhorší řešení ze všech,“ komentoval plán Fjodor Borisov, hlavní expert Státního výzkumného ústavu civilního letectví. „My se snažíme, jak jen můžeme, sdělit těmto úřadům naše stanovisko - o tom, jaká míra priorit by měla existovat. Neříkáme, že to není vůbec možné - říkáme, že musíme vyčerpat všechny možnosti, než přejdeme k těm nejtěžším rozhodnutím,“ cituje ho Interfax.
Podle konzervativního scénáře ruské letecké společnosti v roce 2024 přepraví 112 milionů lidí, v tom dalším lze čekat pokles na 95 milionů a v roce 2026 na 91 milionů pasažérů. Poté se prý odvětví začne zotavovat, ale v roce 2030 se plánuje přepravit jen asi 127 milionů cestujících, což je stále méně než v roce 2019, před válkou a covidem.