Pondělí 27. května 2024
Svátek slaví Valdemar, zítra Vilém
Oblačno, bouřka 23°C

Ruské tankery v mizerném stavu děsí Švédy. Vraky se mohou potopit a způsobit katastrofu v Baltském moři

Autor: mav, swp - 
19. dubna 2024
05:00

Ruské tankery v mizerné kondici se dál plaví Baltským mořem, nepojištěné obcházejí mezinárodní sankce a hrozí způsobit ekologickou spoušť, varuje švédský ministr zahraničí. Důležitá námořní pravidla podle něj porušují, ohrožené státy čelí dilematu, zda a jak je vynucovat.

Podle švédského ministra zahraničí je Rusko připraveno způsobit „ekologickou spoušť“ tím, že bude Baltským mořem v rozporu se všemi námořními pravidly proplouvat s ropnými tankery, které nejsou způsobilé k plavbě.

Tobias Billström v rozhovoru pro deník Guardian vyzval k zavedení nových pravidel a mechanismů jejich prosazování, aby se zabránilo tomu, že stárnoucí – a navíc nepojištěná - ruská flotila způsobí ekologickou katastrofu. Přibližně polovina veškeré ruské ropy přepravované po moři proplouvá Baltským mořem a dánskými vodami. Často se tankery skrývají pod neprůhledným vlastnictvím a ve snaze vyhnout se kontrole využívají mezinárodní vody.

Tato tzv. stínová flotila generuje obrovské příjmy pro ruskou válečnou mašinérii a obchází západní sankce. Nezakazují přímo obchod či transport ropy, jen zakazují pojištění těm lodím, které převážejí ropu prodávanou nad cenovým limitem stanoveným sankcemi, totiž 60 dolarů za barel. V praxi se pod cenovým limitem prodává jen 20 % ruské ropy, Rusové se plaví i bez náležitého pojištění.

Ministři zahraničí osmi zemí seversko-baltského uskupení se před čtrnácti dny sešli na strategickém švédském ostrově Gotland, aby diskutovali o tom, jak se vypořádat s ruskou flotilou.

„Skutečnost, že přepravují ropu, která pohání ruskou agresi proti Ukrajině, je sama o sobě dost špatná. Ale ještě horší je, že Rusko se zřejmě ani trochu nestará o to, že tyto lodě mohou způsobit velkou ekologickou spoušť v mořích, která, jako třeba Baltské moře, jsou citlivá už tak,“ varuje ministr Billström.

„Postihne nás to všechny, pokud by došlo k závažnému problému kvůli srážce nebo úniku ropy z některé z těchto lodí, které také v mnoha případech nejsou způsobilé k plavbě nebo jen sotva,“ dodal.

Každý stát, který je členem Mezinárodní námořní organizace (IMO), má povinnost dodržovat její pravidla a předpisy. A rovněž má právo požádat kapitána lodi, kterou nepovažuje za způsobilou k plavbě, aby před opuštěním přístavu přijal náležitá opatření.

Některé severské země se však obávají ruské reakce, pokud by v této věci skutečně zasáhly, protože by to mohlo přispět k přesvědčení Moskvy, že se Baltské moře mění v „jezero NATO“, což by Rusku odřízlo přístup k moři z Petrohradu, potažmo Kaliningradu a dalších případů. S nedávným vstupem Švédska a Finska do NATO se změnila strategická situace v regionu, protože Rusko zůstalo jedinou baltskou zemí, která členem Severoatlantické aliance není. Švédsko již kvůli ruským hrozbám posílilo vojenskou přítomnost na ostrově Gotland.

Mezinárodní právo umožňuje zadržet lodě, pokud je důvodné podezření, že se plaví s nesprávnou vlajkou, ale některé právní předpisy jsou nejasné. Billström souhlasil s tím, že členové NATO mohou jen stěží riskovat, že se budou chovat jako Húsíové v Rudém moři, kteří ostřelováním brání svobodné plavbě.

Video  Pavel v Hráčích o vítězství Putina: Situace se mění spíš k horšímu!  - hrc, Fameplay Live/Blesk
Video se připravuje ...

 

Video se připravuje ...
Další videa