Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Záhadný záblesk nad Kyjevem: Ani padající satelit, ani UFO. Byl to meteorit, říkají experti

Aktualizováno -
20. dubna 2023
Autor: ČTK, Mii -
20. dubna 2023

Záblesk, který ve středu večer pozorovali obyvatelé Kyjeva i jiných míst na Ukrajině, podle amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) nesouvisí s jeho satelitem. Zástupce NASA to řekl britské zpravodajské stanici BBC. Ukrajinští experti se podle tisku domnívají, že nejspíš šlo o pád meteoritu.

Šéf kanceláře ukrajinského prezidenta Andrij Jermak v první chvíli podle agentury Unian přičetl záblesk palbě protivzdušné obrany. Později ale tento příspěvek ze sociálních sítí smazal a vyzval, aby se vyčkalo na informace od letectva. To uvedlo, že v danou chvíli protivzdušná obrana nestřílela. Agentura dodala, že záblesk byl tak intenzivní, že jej pozorovali i v sousedním Bělorusku.

Šéf kyjevské vojenské správy Serhij Popko ve středu uvedl, že podle prvotních informací byl záblesk nad Kyjevem „důsledkem pádu družice NASA na zem“. Ukrajinské vzdušné síly uvedly, že tento jev souvisel se satelitem nebo meteoritem. V situaci, kdy Ukrajina už skoro 14 měsíců čelí ruské agresi, ujistily, že nešlo o další útok ze strany Moskvy.

NASA dříve tento týden informovala, že do atmosféry se ve středu vrátí 300kilogramový satelit. Vědecká družice RHESSI, jejímž úkolem bylo sledování slunečních erupcí, odstartovala v únoru 2002 a její mise skončila v roce 2018. Poté byla na nízké oběžné dráze Země. Rob Margetta z oddělení komunikace NASA BBC řekl, že v době, kdy na Ukrajině zaznamenali záblesk, byl satelit stále na oběžné dráze a návrat do atmosféry ho teprve čekal. Dodal, že NASA i Pentagon satelit sledují.

Ukrajinská sociální média kvůli záhadnému záblesku zaplavily spekulace a vtipy o tom, co ho mohlo způsobit. Často se objevovalo tvrzení, že jde o mimozemšťany.

Astronomové: Šlo o meteorit

Hlavní středisko zvláštní kontroly, které působí při ukrajinské vesmírné agentuře a tedy má podobné jevy na starosti, uvedlo, že zaznamenaná „akustická událost s velkým výdajem energie“ nejspíš souvisela „se vstupem vesmírného tělesa do hustých vrstev atmosféry“. To si myslí i Jiří Borovička z Astronomického ústavu AV ČR.

„Vzdušné síly se nestarají o nebeská tělesa. Vzdušné síly se starají o odražení ruské agrese,“ prohlásil v televizi mluvčí ukrajinského letectva Jurij Ihnat v odpovědi na otázku, proč nebyl vyhlášen letecký poplach.

Ukrajinské letectvo a experti na kosmonautiku z projektu Alpha Centauri se podle webu deníku Ukrajinska pravda domnívají, že šlo o pád meteoritu. „Nešiřte lži o pádu satelitu NASA. U Kyjeva spadl meteorit,“ napsali experti na sociální síti s tím, že dráha amerického satelitu je příliš vzdálená od Ukrajiny.

Dnes

Děkujeme za pozornost, kterou našemu online přenosu věnujete. Vše, co se týká ruské agrese na Ukrajině, budeme sledovat zase od nedělního rána.

Dnes

Začaly se objevovat zprávy o tom, že Rusko naverbovalo chudé Kubánce, aby bojovali ve válce na Ukrajině. Mělo tak být učiněno podvodem, kdy byla rekrutům přislíbena práce v Rusku nebo vysoký finanční obnos za účast v boji. Ani k jednomu však nedošlo. „Už jsem ve válce nějakou chvíli a neplatí se nám. Mnoho z mých přátel bylo už zabito,“ vypověděl jeden z obelhaných. Celý článek čtěte ZDE

Dnes

Ukrajinská společnost Naftohaz v ranním prohlášení uvedla, že při dnešním útoku na její plynárenská zařízení nebyl nikdo zraněn a že útok „nebude mít vliv na poskytování služeb ukrajinským spotřebitelům ani zákazníkům skupiny“.

Rusko v posledních týdnech zintenzivnilo vzdušné útoky na ukrajinskou energetickou infrastrukturu. Rozsáhlé škody utrpěly zejména tepelné elektrárny a přenosová soustava.

Cílem útoků byly v minulosti také podzemní zásobníky plynu, které jsou v hloubce i několika stovek metrů umístěny na západní Ukrajině. Ukrajina má větší skladovací kapacity než kterákoliv jiná země na západ od Ruska a aktivně se snaží přimět evropské obchodníky, aby tam uskladňovali své zásoby.

Zobrazit celý online