Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Podcast: České školy a válka. Po koronaviru na děti dolehla další starost, říká učitel Pražák

Video se připravuje ...
Autor: jim - 
23. dubna 2022
05:00

Mezi nejznámější české učitele patří Daniel Pražák, který propaguje učení hrou a pozitivním přístupem. Když 24. února nastala ruská invaze na Ukrajinu, druhý den svým žákům na pražské ZŠ Strossmayerovo náměstí vysvětloval, k čemu došlo a co to znamená. Jaké byly starosti jeho žáků, a proč je pro ně téma války po dvou letech života s koronavirem náročné, vysvětil v Blesk Podcast.  

Učitelé a rodiče školáčků si během posledních dvou let příliš neodpočinuli. Kvůli pandemii koronaviru byly na dlouhé měsíce nepravidelně uzavřené školy a učitelé s žáky museli přejít na online výuku. Přesto Daniel Pražák, autor podcastu "Hovory z kabinetu" a mluvčí organizace Otevřeno, nachází s odstupem na pandemii několik pozitiv. Podle něj rodiče pochopili, co všechno se děti učí, jak škola funguje, naučili se komunikovat s učiteli a změnil se i jejich přístup k pedagogům.

Jenže neuplynul ani celý školní rok bez dalšího koronavirového uzavření a 24. února zahájilo Rusko vojenskou ofenzivu na Ukrajinu. Podle Daniela Pražáka bylo důležité si o tom s žáky včas promluvit. "Druhý den po útoku, když jsem učil, tak jsme se tomu věnovali ve všech hodinách, protože žáci se ptali a někteří potřebovali vědět, co se skutečně děje, protože se k těm informacím nedostali. A v některých třídách to bylo o to bolestnější, neboť kupříkladu do naší třídy před dvěma roky přišel chlapec z Ukrajiny," říká učitel. Spolužáci na podporu ukrajinského kamaráda a jeho země vyvěsili ukrajinskou vlajku z okna. To jejich třídního učitele velmi dojalo.

Kryty pro děti

Zároveň s kolegy v kabinetě probírali, jak situaci vysvětlovat, aby ochránili děti, které pochází z Ruska a nestaly se terčem šikany. V dalších dnech, kdy se v médiích probíral možný útok jadernými zbraněmi nebo poničení jaderné elektrárny v Černobylu, se děti podle Pražáka bály možné hrozby. "Zkoušeli jsme si proto třeba hledat na internetu blízké úkryty a co bychom dělali, kdyby k tomu došlo. Tak to byla práce se zdroji ověřováním informací," uvádí Daniel Pražák, jak děti uklidňoval a také vzdělával. Součástí osnov je totiž již 15 let vedení ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti.

Přesto všechno učitel varuje, že děti vnímají válku stejně jako my. Navíc se ještě nestihli zcela vyrovnat s obdobím koronaviru: "Tato generace dětí ve školách je jiná a zažila něco, co jiné děti před nimi ne. A to je náraz distanční výuky. Něco, co jsme zde doposud neměli. Děti byly zavřené doma, třeba s více sourozenci a rodiny měly různé problémy. Při hodnocení jejich chování musíme mít toto na paměti. Když si vezmeme, jak na nás dospělé doléhá třeba válka na Ukrajině, tak jak to musí doléhat na děti, které neměly dva roky klidu. Tak pokud se na to díváme touto optikou, tak se nám řada výkyvů povede vysvětlit," upozorňuje učitel.

Jestli lze zjistit, že učitelé šíří mezi dětmi hoaxy, jak jsou na tom školáci s mediální gramotností a zda-li výuka s tablety a mobily rozšiřuje sociální rozdíly mezi žáky, prozradil Daniel Pražák v Blesk Podcast:

Video se připravuje ...
Další videa