Konec krize? Češi už zase utrácejí. Obchody hlásí oproti loňsku až dvojnásobný zájem
Obchodníkům o prvním adventním víkendu, kdy se lidé již tradičně ve větší míře vydávají na vánoční nákupy, tržby ve srovnání s běžnými víkendy vzrostly. Někteří prodejci evidují nárůst poptávky i v meziročním srovnání. Částečně však za tím stojí výprodeje k černému pátku (Black Friday), které proti loňsku o prvním adventním víkendu ještě pokračují. Vyplývá to z dnešní ankety ČTK mezi obchodníky.
Oficiálním termínem pro Black Friday byl tento pátek. Část obchodníků ale slevy prodloužila až do dneška nebo do pondělí. Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška očekává, že v období Black Friday letos Češi na internetu utratí 7,5 až osm miliard korun. Loni vydali zhruba sedm miliard korun, řekl ČTK už dříve.
„V sobotu naše obchodní domy v Česku navštívilo přes 47 000 zákazníků, což v meziročním srovnání představuje nárůst o více než polovinu. To se projevilo i na tržbách, které byly meziročně vyšší o více než 30 procent,“ uvedl mluvčí řetězce IKEA Petr Šašek. Zákazníci si podle něj chodí pro vánoční dekorace, balicí papíry nebo živé stromky.
Vyšší poptávku oproti loňsku eviduje také e-shop Alza. Největší zájem je podle mluvčí Elišky Čeřovské o mobilní telefony, stavebnice Lego či herní konzole. „Oproti loňsku je letos velkým hitem kategorie televizí, hlavně modely s OLED panely s úhlopříčkou 55 palců a 65 palců,“ doplnila.
Více než loni lidé utrácí i v hračkářstvích Bambule. „Velmi pravděpodobně jde o nárůst způsobený odloženou spotřebou zákazníků, vzhledem k tomu, že v předchozích listopadových týdnech byly tržby pod úrovní loňského roku. Až následující dny však ukážou, zda se tento trend udrží,“ doplnila marketingová ředitelka Jana Krčková s tím, že se daří prodejům deskových her a interaktivních plyšových hraček.
Ve srovnání s průměrem běžných měsíců bývají prosincové prodeje elektroniky asi o 70 procent vyšší, řekla mluvčí Datartu Petra Psotková. „Po několika náročných letech se ekonomická situace českých domácností konečně začíná stabilizovat. To se odráží na jejich spotřebním chování, proto Datart letos očekává vysokou poptávku,“ doplnila.
Black Friday výprodeje ovlivnily provoz také na e-shopech s parfémy a kosmetikou Notino. V období této slevové akce je objednávek až třikrát více než v běžných dnech, uvedla mluvčí Alexandra Išuninová. „Mimo vánoční sezonu se pohybujeme standardně na úrovni 70 000 až 80 000 zakázek za den,“ doplnila.
Návštěvnost obchodního centra Galerie Harfa v adventním čase roste o 30 procent. „Tím, že jde o první adventní víkend, začíná u nás na Harfě série adventních akcí pro rodiče s dětmi, letos na téma Kouzelné Vánoce s Harry Potterem,“ uvedla marketingová manažerka Martina Tlustá.
V nákupních košících zákazníků Globus aktuálně podle mluvčí Anety Turnovské dominují mouka, cukr a tuky na pečení. Mluvčí Tesco Iva Pavlousková poukázala také na mikulášské přípravy. „Nejčastěji se (o prvním adventním víkendu) nakupovaly čokoládové figurky, pomeranče, mandarinky, arašídy a samozřejmě adventní kalendáře,“ řekla.
Žádnou krizi jsem nezaznamenal, utrácím stále stejně. 😃