Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Život „mága“ Marka Prchala: Pusa od Babiše, slavná manželka i vyhazov od expertů

  • Autor: Anna Marie Bukovanská - 
    2. 2. 2023
    05:00

    Několik marketingových cen, kontroverzní projekt Přemluv bábu, manželka Dita P., polibek od Babiše, ale i výzvy z rodiny, aby pro hnutí ANO přestal pracovat. Jak se dařilo „marketingovému mágovi“ hnutí ANO až do doby, kdy ho vyloučili reklamní profesionálové a odešel i od Babiše? 

    „Kreativní ředitel internetových projektů, idea maker a buddhista,“ tak sám sebe Prchal kdysi popsal na Mediáři. Právě u zrodu webu Mediář.cz, který se zaměřuje na marketing, reklamu a média, Prchal stál. Poslední příspěvek tam ale publikoval v roce 2016.

    „Podílel jsem se na projektech, které získaly osm kreativních cen Louskáček a řadu dalších cen, změnily výsledek voleb, prodaly nejvíc limonád, způsobily odchod primátora Pavla Béma, daly obyvatelům brněnského sídliště chobotnici Jana Kaplického a tak dále,“ napsal v roce 2012 v jedné ze svých prezentací. Kromě několika Louškáčků se může Prchal pochlubit i cenou Effie, Zlatým středníkem nebo pěti oceněními ADC Creative Awards.

    Za svou poslední kampaň ale místo ocenění schytal kritiku. Do týmu Andreje Babiše Prchal už jako zkušený marketér nastoupil v roce 2013. Nyní po 10 letech odchází. Podívejte se, jak vedla cesta Marka Prchala k hnutí ANO a zase ven. 

  • 1.2010: Přemluv bábu

    Prchal patří mezi spoluautory svérázné kampaně Přemluv bábu, která vyšla před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2010. V kontroverzním klipu tehdy herci Martha Issová a Jiří Mádl nabádali mladé, aby předsvědčili své prarodiče, ať nevolí levici. Šlo o nejúspěšnější virální video roku 2010.

    „Kdyby jste věděli, že můžete změnit osud týhle země tím, že navštívíte svoje prarodiče, zajeli byste za nima? No jasně, že jo, teda pokud nejste úplně ****. Jestli v týhle zemi zvítězí u příštích voleb levice, tak za to budou moct starý lidi,“ říká ve videu Issová. Pokračuje Jiří Mádl s tím, že staří lidé mají selektivní paměť a podle dvojice zapomněli na stinné stránky komunismu.

    „Natáčíme tohle video, abychom vás přesvědčili, že se prostě máte sebrat, koupit si lístek na autobus, na vlak nebo nasednout do auta a rozjet se za svejma prarodičema nebo rodičema na venkov a přesvědčit je, že maj volit pravici,“ dodala Issová. Pokračuje tím, že lidé všude na světě využívají pravou ruku ke zdravení nebo přijímání potravy, levou ruku používají k vykonání toalety.

    „Levice nadělá dluhy, a zatímco oni si v klidu umřou, my je pak budeme do konce života splácet,“ řekli. „Když nezafunguje zdravej rozum, použijte nátlak. Pro prarodiče jsou jejich vnoučata to nejdůležitější na světě. Když budou volit pravici, dostanou od vás jednu návštěvu letos zdarma. Když ne, tak doufejme, že budou ještě naživu, až příště přijedete,“ hlásalo se v kampani. Klip vyvolal pobouřené reakce.

  • 2.Další projekty před ANO

    Úspěchem byla v roce 2011 kampaň pro Pepsi. Ve své prezentaci Prchal uvedl, že „Pepsi je a vždy bude číslo dvě. Proto se musí víc snažit“. Společnost General Bottlers chtěla podpořit mladé lidi, kteří se zajímají o své prostředí a Marek Prchal pomáhal vytvořit soutěž, jejíž účastníci navrhovali podobu zastávek MHD. Nové zastávky vznikly ve Slaném, v Klatovech, Mostě, Ostravě Nové vsi, Liberci a v Brně. Uvedl to sám Prchal na svých stránkách na Mediáři. Pepsi se prodávala nejvíc za předchozích 10 let a Prchal vyhrál další ceny.

    Kromě toho se Prchal podílel na dalších kampaních, například pro pražský dopravní podnik nebo Pražskou integrovanou dopravu, kde vytvořil upozornění na změny v pražské MHD s titulem Vždyť to jede jinam. 

    Pracoval také pro pražský magistrát nebo ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy). A vedle zmiňované Pepsi propagoval také firmy Nivea, Snickers nebo Milka či automobilové společnosti Mercedes-Benz, Škoda Auto nebo Volkswagen.

    Za cíl své práce kdysi označil to, aby byla jeho kampaň vidět víc než kampaně mnohem dražší.

  • 3.2013: Vzal si Ditu Pecháčkovou

    V roce 2013 si vzal Prchal za manželku Ditu Pecháčkovou, moderátorku kuchařského pořadu Deník Dity P. a šéfredaktorku několika gastronomických časopisů jako Apetit či Albert v kuchyni. Mají spolu syna Davida, který se narodil v roce 2014.

    „Je totální srdcař, což znamená, že kdokoliv si ho najme, Marek prací pro něj absolutně žije a dokáže udělat ten úspěch. Takže i když nesnáším, jak teď jde do Andreje Babiše, veškeré úspěchy, které Babiš a ANO marketingově má, jsou podle mě Markova zásluha,“ uvedla Pecháčková před lety pro MF Dnes o svém muži.  

    Marek Prchal se svou manželkou Ditou P. Marek Prchal se svou manželkou Ditou P. | Profimedia.cz

    Také Prchal během rozhovoru o své práci vtipkoval, mluvil třeba o svatbě s Ditou. „Od rána jsem vyhrožoval, že při obřadu na otázku oddávajícího odpovím – Ano, bude líp,“ uvedl.

    Prchal Pecháčkové pomáhal i s marketingem, na některých svých stránkách Ditu P. uváděl ve výčtu projektů. „Zatímco v rovině vztahové jsem schopen poměrně často ustupovat, v rovině pracovní jsem ochotný hádat se donekonečna,“ uvedl ve stejném rozhovoru. Pecháčková řekla, že by si bez něj nevedla Facebook, na který je specialista.

  • 4.Také 2013: začal pracovat pro Babiše

    Ani v politickém marketingu nebyl Prchal žádným nováčkem, už dříve pracoval na volební kampani pro TOP 09. Nebyl to ale stálý úvazek, jak uvedl v roce 2014 v rozhovoru s Martinem Veselovským, šlo o pomoc při školení online týmu. A okrajově pracoval také na prezidentské kampani pro Karla Schwarzenberga. 

    Součástí marketingového týmu ANO se stal v roce 2013, kdy hnutí usedlo ve Sněmovně se ziskem 47 mandátů. Od té doby se Prchal jako odborník na sociální sítě a online komunikaci zúčastnil všech kampaní. Nestaral se ale jen o sociální sítě, v hnutí působil jako klíčový muž, který určoval, co má kde Babiš napsat nebo říct.

    O rok později s ním vyšel zmiňovaný dvacetiminutový rozhovor pro DVTV s Martinem Veselovským, kde rozebírali heslo kampaně ANO „Prostě to zařídíme“. Prchal uvedl, že pokud si z toho někteří lidé dělali legraci, znamenalo to, že jde o dobré heslo. Z hlediska marketingu politické hnutí označil za produkt.

    „Já jsem 6. ledna minulého roku 2013 vzal tuhle práci s tím, že v týmu vybudujeme komunikaci subjektu, který měl 0,3 procenta. Ukázalo se, že jediná možnost, jak to někam posunout, je tomu věnovat 12–16 hodin denně, a ještě každý den, takže za tu dobu se z toho stala nějaká součást mého života, možná větší, než jsem původně zamýšlel,“ řekl Prchal o své práci pro hnutí ANO. Za dva roky práce měl prý tak týden dovolené.

    Web Neovlivní uvedl, že mezi Prchalovy strategie patřilo i zvaní  „haterů” na setkání s Babišem třeba na Čapí hnízdo, oponenty prý chtěli získat na svou stranu. Pokud by se to prý nepovedlo, fotky ze setkání by stejně mohly jít na sociální sítě a protivníky tím oslabit.

    Ostatně i ve své prezentaci k Přemluv bábu Prchal uvedl, že mnozí části jejich kampaně zneužívali a vytvořili například falešné internetové stránky. I tenkrát Prchal uvedl, že se nepřátele snažili získat na svou stranu.

  • 5.2017: 2017 Sorry jako, O čem sním, když náhodou spím, Génius sociálních sítí

    Marek Prchal měl během spolupráce se šéfem hnutí ANO zvláštní nadání: Dokázal využít vysmívané výroky, které Babišovi „ujely“, k marketingovému prospěchu. „A proč bych vám já měl sdělovat všechny moje příjmy? Sorry jako,“ odpověděl Babiš před lety na dotaz novináře. Ze „sorry jako“ pak vznikla jakási jeho značka, k dostání byla i trička se stejným nápisem.

    Ve stejném roce vyšla kniha O čem sním, když náhodou spím, spoluautorem byl právě Prchal. „Knížku jsem vymyslel já, on udělal název a myslím si, že je to skvělá knížka. Jediná knížka o vizi našeho národa. Přečtěte si hlavně druhou kapitolu, kde jsme byli za 1. republiky, a my chceme, abychom tam byli znovu!“ řekl k tomu Babiš.

    Rok 2017 pak v říjnu vyvrcholil slavným polibkem. Hnutí ANO zrovna vyhrálo volby do Poslanecké sněmovny. „Náš největší guru je Mára!“ prohlásil Babiš. „To je on! Génius sociálních sítí!“ pokračoval. Poté, co Babiš Prchala před fotografy políbil na tvář, marketér rychle odběhl.

    Andrej Babiš s Markem Prchalem po volbách v roce 2017 Andrej Babiš s Markem Prchalem po volbách v roce 2017 | Profimedia

  • 6.2018: Radil i Novotnému

    Do funkce starosty Řeporyjí Pavel Novotný (ODS) usedl v roce 2018. Prozradil, že si před volbami nechal poradit právě od Babišova marketingového mága Prchala. Sešli se ještě s tehdy kandidujícím studentem Dominikem Ferim.

    „Dominik s ním řešil celonárodní politiku… No a já ho otravoval s tím svým volebním modýlkem, s tou svou malinkatou vesničkou,“ prozradil Novotný.

    Hlavní Prchalova rada podle jeho slov zněla, ať mluví s místními lidmi. „Máš na to dva roky, musíš s každým z nich promluvit. Ty máš tu možnost mluvit s lidmi napřímo, Babišovi to musíme vymýšlet,“ řekl prý marketingový odborník Novotnému. Exnovinář byl z jeho slov unesený. „Marek Prchal je génius sociálních sítí. Je vynikající. Andrej Babiš se obklopil špičkovým PR týmem, takže bych řekl, že Babišovi voliči jsou oběťmi mimořádně sofistikovaného útoku,“ řekl Lidovým novinám Novotný.

  • 7.2019: Kritika od rodiny

    Sestra Prchalovy manželky tehdy chodila s režisérem Vítem Klusákem. Ten Prchalovi ke 45. narozeninám poslal otevřený dopis. Chtěl mu rozmluvit spolupráci s Babišem. Odpověď ale nedostal. „Nevím ani, co tím chtěl říct, to sdělení jsem nepochopil,“ uvedl pro Respekt.  „I tady jako u většiny textů je můj závěr ten, že bych to napsal líp,“ reagoval Prchal.

    „My nikoho neoblbujeme, je to snaha o co nejlepší působení, které má vliv na pocit lidí. Mojí prací je vytvářet pocit,“ řekl také.

    V Klusákově výzvě mimo jiné stálo:

    „Není dne, aby se mě na Tebe někdo nezeptal. Vypadá to asi takhle:

    ‚Vy jste s tím Prchalem vážně v jedný rodině?! Ježiši, fakt? To je teda úlet… A to se asi nevídáte, ne? Vídáte??! A o čem se jako bavíte? Jak ty rodinný sešlosti vypadaj, proboha?! To jako děláte, že von to nedělá a bavíte se o počasí?? A Ditě to nevadí??‘

    A pokaždé to směřuje ke stejné otázce: ‚Fakt mu to za ty peníze stojí?!‘

    A Ty jsi ten, kdo investuje veškerý svůj talent, vtip a dobré nápady, abys tuhle jeho skutečnou tvář zakryl. Protože, Máro, Ty jsi vtipnej, hodnej, sečtělej člověk, co mu záleží na ekologii, jsi autenticky duchovně založenej, obdivuješ Havlův příběh a zajímáš se o lidi okolo sebe. Jsi citlivej. A všechno tohle JEMU půjčuješ, aby skrze všechen ten propracovaný marketing neprolezlo, co je zač. Vyprodáváš to, proč Tě máme s M. fakt rádi.“

  • 8.2022 Odchod Hanče, spekulace o odchodu

    E15 uvedla, že o Prchalově konci v hnutí ANO se už spekulovalo před rokem, když v marketingovém týmu skončil další důležitý komunikační specialista Marek Hanč. Tehdy ale Prchal ještě smlouvu prodloužil do konce loňského roku a pak ještě do konce ledna, aby s Andrejem Babišem mohl ještě spolupracovat na jeho prezidentské kampani. 

    V únoru stejného roku Prchal napsal na Facebook: 2022 „Při čištění zubů jsem omylem vymyslel prezidentskou kampaň. Teď mě to bude měsíce stíhat.“ Později to smazal a Babiš se opakovaně vyjadřoval, že se k prezidentské kampani vyjádří na podzim.

  • 9.Leden 2023: Vyloučení z asociace kvůli neetické kampani

    Sdružení reklamních profesionálů Art Directors Club Czech Republic (ADC) vyloučilo ze svých řad Marka Prchala, který pracuje pro předsedu ANO Andreje Babiše. Jeho kampaň před nadcházejícím druhým kolem prezidentských voleb považuje sdružení za neetickou. Uvedlo to na svém webu.

    Je to první vyloučení člena za 30 let fungování ADC. Prchalovo vyjádření ČTK shání. Etika nesmí chybět ani v politické komunikaci, uvedl dnes na svém webu PR Klub, který sdružuje více než 300 expertů v oblasti komunikace a vnějších vztahů.

    Babiš, který se ve druhém kole utká s bývalým vysokým představitelem NATO generálem Petrem Pavlem, čelil kritice za billboardy s textem „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš.“ Kritici mu vyčítali, že straší voliče. Babiš přiznal, že se text nepovedl, a slíbil, že ho změní. Na billboardech se pak objevily nové plakáty s nápisem „Generál nevěří v mí“ s dovětkem „Volte mír. Volte Babiše“.

    „Používat, a k tomu ještě zcela bezostyšně a účelově, marketing a reklamu k šíření lží, strachu a štěpení společnosti je nejenom amorální, ale zároveň i nebezpečné pro budoucí směřování oboru,“ uvedl předseda ADC David Suda. „Jsme přesvědčeni, že způsob, jakým byla vedena tato prezidentská kampaň, by tolerován být rozhodně neměl,“ podotkl.

  • 10.2023: Ukončení spolupráce s Babišem

    Marketér Marek Prchal a bývalý premiér Andrej Babiš (ANO) ukončili spolupráci, která trvala deset let. Prchal to potvrdil serveru Info.cz. Důvodem podle něj není výsledek prezidentských voleb, konec v marketingovém týmu hnutí ANO byl naplánován už před nimi. 

    „Bylo to deset let, které jsou jednou za život,“ řekl serveru Prchal. „S Andrejem Babišem jsme se rozloučili a popřáli si hodně štěstí,“ dodal.

    Přestože po své „nevýhře“ Babiš na tiskové konferenci uvedl:  „I ten Prchal není žádným autorem ničeho, není to pravda,“ nyní Info.cz zjistilo, že dvojice rozvázala spolupráci.

    V rozhovoru pro MF Dnes Babiš uvedl: „Je pravda, že náš marketér kampaň úplně nezvládl. Úplně se nepovedl ten billboard, na kterém neměl být voják, ale generál a měl mluvit o míru. A ne o válce. Měli jsme se také víc držet hesla, že pomáhám lidem.“ Konkrétní jméno marketéra ale neuvedl.

UFO1 ( 2. února 2023 22:01 )

Pouze hluboké pohrdání, morální dno

bursik ( 2. února 2023 07:51 )

Kdo s čím zachází tím také schazi

Zobrazit celou diskusi