Výrobce žiletek ukázal „nejlepšího muže“. Dělá z chlapů slečínky, tvrdí kritici

Aktualizováno -
21. ledna 2019
18:00
Autor: ula - 
21. ledna 2019
14:50

Šikana, sexismus a stereotypy spojené s muži. Značka Gillette patřící do flotily Procter & Gamble zveřejnila reklamu, která nepropaguje holicí strojky, ale snaží se upozornit na problémy dnešní doby. Nedávný spot s názvem „We Believe“ (Věříme) ale vzbudil řadu rozporuplných reakcí. Zatímco někteří oceňují odvahu společnosti zcela změnit třicet let starý slogan, další vyzývají k bojkotu výrobků Gillette, jak upozornil portál The Guardian. Spot už koluje i na českých sociálních sítích.

Reklama trvá téměř dvě minuty a zobrazuje útržky zpráv o hnutí #MeToo, sexismus ve filmech i na firemních poradách, šikanu a násilí mezi dětmi, kterému dospělí přihlíží se zažitým rčením „Boys Will Be Boys“ („Jsou to přece kluci“). Hlas v pozadí se ptá, zda je to „skutečně to nejlepší, co může člověk dostat“.

Klip tak naráží na slogan, který výrobce používal 30 let: „Pro muže to nejlepší“. V druhé části klipu už muž od sebe dva rvoucí se kluky odtrhne a další malý chlapec vidí, jak se jeho otec zastane chlapce, kterého šikanují na ulici. Slogan se v závěru mění na „Nejlepší muž, jaký může být“.

Pochvala za odvahu, výsměch za ztrátu mužnosti

Reklamu na YouTube zhlédly během 48 hodin 4 miliony lidí a reakce na ní jsou rozporuplné. Zatímco část lidí chválí Gillette za odvahu upozornit na palčivé problémy dnešní doby, další dráždí dotaz „zda sexuální obtěžování nebo toxická maskulinita jsou tím nejlepším, co může společnost od muže dostat“. A vyzývají k bojkotu výrobků firmy s tím, že reklama dělá ze všech mužů násilníky a kriminálníky. Padají také slova o feministické propagandě a patetickém útoku na maskulinitu. 

K bojkotu vyzval například herec a velký obdivovatel prezidenta Donalda Trumpa James Woods. Reklamu zkritizoval časopis The New American slovy, že „muži znamenají divoký sex, který je sice nebezpečný, ale činí je zároveň dynamickými.“

Na druhou stranu se ozývají i ti, kteří reklamu oceňují, např. islandské ministerstvo zahraničí a Nadace Tylera Clementiho, která je pojmenovaná podle studenta, který spáchal sebevraždu poté, co jeho spolubydlící umístil na sociální sítě video polibků Tylera s dalším mužem.

„Ječící feministka“ a slzy expertky 

Reklama vznikla v britské agentuře, kterou řídí Kim Gehrigová, žena, která dosud tvořila kampaně na produkty pro ženy. To dalo odpůrcům další důvod, proč se do reklamy pustit. Politický komentátor Ezra Levant se značce vysmál s tím, že „reklama na pánské žiletky natočená ječící feministkou s růžovými vlasy je stejně účiná, jako reklama na dámské tampony od muže ve středním věku“.

Někteří experti na marketing si ale spot pochvalují, Mark Borkowski prohlásil, že jde o „velmi dobře promyšlenou kampaň, kdy si značka dobře uvědomuje, že nestačí prodávat jen výrobek - zákazníci požadují, aby reklamy měly nějaký hlubší smysl“.

„Souhlasím s tím, že za touto reklamou je podnětná a krásná myšlenka. Přiznávám, že jsem si i zaslzela. Na druhou stranu si myslím, že spot šel udělat lépe a efektivněji. Asi se nestane něčím, na čem se marketéři budou za 10 let učit, jak na správnou reklamu. Ale to, co se snaží sdělit, s tím jako člověk souzním,“ řekla Blesk Zprávám Eliška Vyhnánková, marketingová specialistka a expertka na sociální sítě. 

Co na to Češi?

Reklamy už si všimli i Češi, ačkoliv na facebookové stránce Gillette se neobjevila. „Vážení, po zhlédnutí vaší nové reklamy na úžasného nového muže jsem usoudil, že já jako starý a nemoderní muž už dále nemohu používat vaše produkty, byť se jimi holím už téměř 20 let a často používám i váš gel na holení. Proto od nynějška nekoupím žádný váš produkt a budu se dál holit produkty od firem, kterým starý a nemoderní muž nevadí,“ vzkazuje jeden z komentujících na Facebooku Gillette.

„Ty jo, já si snad začnu kupovat Gillette, i když je nepoužívám, jen za to, že byli ochotní tohle natočit,“ ozývá se mužský hlas, který reklamu podporuje.

Reakce Čechů na českém facebookovém profilu značkyReakce Čechů na českém facebookovém profilu značky | Facebook Gillette, Reprofoto YouTube

„Je to důležité zahájení diskuse“

Společnost Procter & Gamble, která značku Gillette vlastní, uvedla na svých stránkách, že reklamní spot je součástí širší iniciativy. „Přišel čas, abychom si přiznali, že značky jako ta naše hrají roli při ovlivňování kultury. Od dnešního dne se zavazujeme aktivně bojovat proti stereotypům, co vlastně znamená být muž a propagovat zdravější a pozitivnější verzi mužství,“ uvádí se v prohlášení. 

Společnost dále slíbila, že každoročně vyčlení milion dolarů (22,5 milionu korun), které věnuje neziskovým organizacím, které se rozhodli pomáhat a vzdělávat muže všech věkových kategorií. Tak, aby dosáhli toho nejlepšího, co v nich je, a stali se vzory pro budoucí generaci.

„Víme, že film může být rozporuplný. Pouštět se do důležitých a emotivních kulturních záležitostí bude nevyhnutelně přitahovat vášnivé debaty,“ uvedla pro Blesk Zprávy Yvette Krublová, manažerka korporátní komunikace Procter & Gamble. „Víme, že ne všichni s námi souhlasí. A respektujeme všechny odlišné názory, které jsme zaznamenali. Konverzace na tato silná témata může být složitá pro všechny strany, ale věříme, že je důležitá a že zahájením diskuse můžeme hrát roli ve významné a pozitivní změně,“ dodala.

Výrobce žiletek: Průzkumy nám vycházejí dobře

První data z průzkumů podle Krublové naznačují, že „velmi hlasité reakce na sociálních médiích nutně nereprezentují názor většiny, a že spotřebitelé v naprosté většině podporují a chválí sdělení našeho filmu“. Podle zástupkyně Procter & Gamble data naznačují, že „sdělení filmu správně rezonuje a je dobře přijímáno většinou spotřebitelů (muži i ženami) se zvláště silnou odezvou u mladších spotřebitelů“. Průzkumy navíc tvrdí prý i to, že lidé znalí této reklamy cítí, že Gillette má stejné hodnoty jako oni a pravděpodobněji budou podporovat a kupovat tuto značku.

Jestli se reklama objeví i v Česku, není jasné. „Tento konkrétní spot byl vytvořen pro americký trh. Gillette je globální značka, ale většina komunikačních kampaní zůstává lokálních. Když zvážíme, že reklama byla uvedena před pouhým týdnem, je příliš brzy na to přesně říct, jakou formu bude kampaň mít na každém individuálním trhu,“ uzavřela Krublová.

Další videa
Články odjinud