Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Slohovka ve Wordu a „hudebka“ u počítače. Školní výuku čeká digitální revoluce

Autor: David Budai - 
15. října 2018
06:05

Během dvou let by na základních školách měla nastat změna ve výuce informatiky i dalších předmětů. V rámci chystané digitální revoluce totiž učitelé zahrnou do výkladu počítače, což by je mělo lépe připravit na život ve 21. století. Doposud se informatika ve školách vyučovala až na čestné výjimky tragicky, jak ministerstvo školství zjistilo v rozsáhlém průzkumu. „Děti se budou zabývat informatickým pohledem na svět,“ vysvětlil Jiří Vaníček, který s kolegy vytvořil nové učebnice právě pro základní školy.   

„Doufáme, že za dva roky bude předmět informatika konečně předmětem, který se věnuje informatice,“ řekl v rozhovoru pro Blesk Zprávy Jiří Vaníček z pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Právě on na zadání ministerstva školství společně s kolegy z dalších fakult vytvořil 11 učebnic, které provedou změny ve výuce informatiky v Česku.

„Informatické“ myšlení čtyři hodiny týdně

Nyní se žáci v informatice učí víceméně jen ovládat počítač, což je podle experta zbytečné. Cílem je, aby děti uměly „počítačově“ myslet. Podobně jako v chemii myslí chemicky a v matematice matematicky. „Děti se budou zabývat informatickým pohledem na svět, tedy jak reálný svět dostat do jedniček a nul, a potom je počítač zpracuje pomocí nějakého programu, který žáci napíší,“ vysvětlil odborník.

Nové učebnice se v následujících dvou letech budou testovat na 70 českých školách, a pokud se osvědčí, zamíří i na dalších 4100 škol v Česku. S takovým plánem počítá ministerstvo školství, které chce také zvýšit dotaci informatiky na tři až čtyři hodiny týdně.

A součástí změn je i zahrnutí počítačů do výuky jiných předmětů. „Pokud nechceme, aby informatika měla dvacet hodin týdně, což je nesmysl, je potřeba, aby se i v ostatních předmětech počítač používal,“ uvedl Vaníček.

V reálu to bude znamenat, že například klasická slohová práce v češtině se bude psát na počítači a učitel bude zároveň kontrolovat, zda je vše správně naformátováno. V hudební výchově se mohou žáci učit komponovat digitální hudbu a v zeměpise zase využívat mapy na internetu.

Počítače se „rozptýlí“ po celé škole

Během několika let mohly počítače nebo tablety proniknout do většiny školních předmětů, ať už jde o dějepis, chemii, fyziku nebo občanskou nauku. „Ty možnosti jsou v podstatě neomezené. Počítače se rozptýlí do celé školy stejně, jako jsou počítače rozptýlené do celé společnosti,“ popsal Vaníček a dodal: „Každé dítě má dneska v kapse chytrý telefon, což je vlastně také počítač. A je s podivem, že školy s tím nechtějí pracovat.“

V plánu jsou také kontinuální školení učitelů, kteří dostanou jasné instrukce ohledně toho, co v rámci informatiky učit. Podle ministerstva hromadně vyrazí na různá školení, kde se „naučí“, jak počítače učit. Tady dosud panovaly nejasnosti. „Informatika je povinným předmětem 12 let a nikdo zatím pořádně učitelům neřekl, co se v ní má učit. Bez vzdělání učitelů to opravdu nepůjde,“ uzavřel Vaníček.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Zobrazit celou diskusi