Češi ve slevách nakoupili falšované jídlo. V akčních „šmejdech“ chyběla i pětina masa
Na pultech českých obchodů se množí případy šizených potravin, které jsou v letákových akcích nabízeny za nízké ceny. Jde hlavně o masné výrobky, ve kterých chybí i desítky procent slíbeného masa. O skutečném obsahu lžou letáky i etikety, varují inspektoři. A zuří také šéf Potravinářské komory, podle něhož obchody nakupují zoufale nekvalitní potraviny v Polsku a nabízejí je Čechům jako výhodnou koupi.
Šlechtické maso ve vlastní šťávě mělo obsahovat 89 procent masa, což avizoval jak akční leták obchodu, tak etiketa na konzervě. Ve skutečnosti ale bylo masa méně než 70 procent, což odhalil laboratorní rozbor Státní zemědělské a potravinářské inspekce. A dalo by se pokračovat – ve zlevněném moravském uzeném chybělo 17 procent masa, chalupářské vepřové ve skle postrádalo dokonce 22 procent slíbeného masa.
Falšované masové výrobky, které měly horší složení, než bylo slíbeno, nabízely v posledních týdnech Penny Market, Kaufland a Lidl. Potíž je v tom, že zákazníci nemají šanci si kvalitu potraviny ověřit, ledaže by si ji nechali otestovat.
V Česku se šidí častěji
Nejde přitom o výjimky. Šetření Státní zemědělské a potravinářské inspekce z posledních týdnů ukázala, že šizené výrobky se na pultech tuzemských obchodů objevují stále častěji. „Zaznamenali jsme nárůst této praxe. Indicie mohou svědčit o tom, že se někteří výrobci snaží z falšování vytvořit konkurenční výhodu, což je neakceptovatelné,“ řekl pro Blesk Zprávy mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.
„Pokud vezmeme v úvahu deklarované složení potraviny, jak je uvedeno na obalu a cenu výrobku, tak se jeví nepravděpodobné, že by bylo možné toto zboží za danou cenu vyrobit, prodat a ještě vytvořit zisk,“ vysvětlil s tím, že kombinace deklarovaného složení a nízké ceny je podle inspektorů podezřelá. Falšování se podle něj týká kromě masných výrobků i těch mléčných, například sýrů nebo třeba medu. „Kontroly budou pokračovat,“ dodal.
Obchody: My nic, to výrobce
Obchodní řetězce se brání, že za „šmejdy“ na pultech nemohou. „Celá událost nás velmi mrzí a byla pro nás podnětem pro zlepšení našeho stávajícího systému kontrol kvality. Celou záležitost samozřejmě řešíme také intenzivně s dodavatelem,“ uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Dodala, že preventivně stáhli všechny šarže postižených výrobků a odebrali vzorky i od dalších výrobků stejného výrobce. „Všechny naše vlastní značky pravidelně testujeme, a to nejméně jednou za čtvrtletí,“ dodala.
Podobně se před zákazníky kaje také Penny Market. „Naše společnost na základě tohoto zjištění okamžitě stáhla zboží z prodeje a pokud si zákazník toto zboží zakoupil, mohl ho samozřejmě v kterékoliv z našich prodejen vrátit,“ říká mluvčí Monika Lebedová s tím, že řetězec s dodavatelem přerušil spolupráci. „Naše společnost každé porušení smlouvy důkladně prověřuje,“ dodala.
„Jednalo se o kvalitativní pochybení výrobce, nikoliv o záměrné jednání naší společnosti,“ komentovala šizené potraviny na pultech Lidlu jeho mluvčí Zuzana Holá. Podle ní je v podobných případech vždy výrobek stažen z prodeje. „To se stalo také v případě zmiňovaných produktů Pikok Sedlácké vepřové maso a Chalupářské vepřové maso,“ dodala.
Šéf potravinářů: Zoufalá kvalita z Polska
Prezident Potravinářské komory Miroslav Toman, adept na ministra do nově vznikající vlády, je přesvědčen, že podobná praxe je v Česku běžná a nejde o jednotlivá pochybení. „Již několik let poukazujeme na fakt, že u polských výrobců si obchodní řetězce objednávají právě pro akce výrobky s naprosto zoufalou kvalitou, které zde potom nabízí českým spotřebitelům jako výhodnou koupi, ačkoliv dochází jednoznačně k jejich klamání,“ zuří Toman.
„Fakt, že výrazně nižší obsah masa byl zjištěn u různých šarží dvou výrobků stejného výrobce, svědčí jednoznačně o tom, že jde o systémové pochybení a o takto nastavenou výrobu, nikoliv o chybu jednotlivce,“ dodal.
Slevy jako prase, ceny stejné, kvalita v pr...